Supreme Commander: Forged Alliance

• Ontwikkelaar Gas Powered Games
  • Eerste releasedatum 16 februari 2007
  • Platformen Pc
  • Gameliner score

Review: Supreme Commander: Forged Alliance - Pc

Het kan zo zijn, dat je helemaal niks hebt met een bepaald onderwerp. Bij mij is dat het geval bij real time strategygames. Natuurlijk heb ik wel het 'n en ander gespeeld, alleen heb ik me er nooit echt in verdiept. Totdat ik opeens het spel Supreme Commander: Forged Alliance in mijn handen kreeg gedrukt.

Uitbreiding

Supreme Commander: Forged Alliance is een stand alone uitbreiding en gaat direct verder waar het eerste deel ophoudt. Het spel verwacht dus al, dat je redelijk bekend bent met de interface en besturing. Daarom moet je niet raar opkijken als je voor het eerst het spel speelt. Waar je bij andere RTS-games mag praten over een burenruzie, praten we hier over een veldslag. Heb je net een aanval afgeslagen of net een basis vernietigd, staat de volgende groep vijanden al weer voor de deur.

Basis bouwen?

RTS ligt dus niet echt in mijn straatje. Ik wil direct actie en hekel doelloos tijd spenderen aan een basis bouwen en resources oogsten. En toch trekt Supreme Commander mij w'l aan. à‰'n reden hiervoor zijn de mooi uitgewerkte 'Tech Levels' en de daaromheen horende economie. Het is niet zo dat je direct de bruutste tanks, boten of vliegtuigen kan bouwen. Om jezelf succesvol te maken moet je slim zijn. Elk constructiegebouw, hetzij land, lucht, zee, informatievoorziening en ruimte, valt te upgraden. Zo krijg je dus per Tech Level sterkere manschappen en bescherming.

Economie

In Supreme Commander: Forged Alliance is het een noodzaak je resourceniveau op pijl te houden, want geen resources, geen units. Om dus units te houden, moet je 'Mass' uit de grond pompen en elektriciteitscentrales bouwen. Koppel je verschillende gebouwen aan elkaar, dan krijg je extra resources. En met de vele Tech Levels en de 110 toegevoegde units kun je alle beetjes wel gebruiken.

Skirmish en multiplayer

De multiplayer- en skirmish modus hebben beide een boost gekregen. Zo is er in skirmish een stukje AI ingebouwd, dat onthoudt hoe je precies speelt. De tegenstander zal daarop vervolgens anticiperen. Zo kan de computer aanvallen of verdedigen. Het vinden van matches online is ook vereenvoudigd met behulp van GPGNet. Tevens vind je er statistieken en replays. Ook valt er te spelen met het nieuwe ras, de Seraphim.

Het eindoordeel van Marc Amsing

Wil je Supreme Commander: Forged Alliance spelen, dan raad ik je aan eerst het eerste deel te spelen. Het spel verwacht enige kennis van de gameplay. Ben je helemaal 'into' Supreme Commander, dan heb je aan dit spel een goede uitbreiding. Met tig nieuwe units en voldoende levels is dit spel een waardig vervolg.

• Pluspunten
  • Grote veldslagen
  • Nieuw ras