Review: Super Stardust Ultra PlayStation 4

Geplaatst: 19 februari 2015 08:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:06

In de eerste jaren van de PlayStation 3 werd menig gamer blij van Super Stardust HD, een driedimensionale space-shooter à la Geometry Wars en ontwikkeld door Housemarque. De toevoeging HD geeft al aan dat Super Stardust HD geen echt originele game is, maar een remake van een al eerder verschenen game. Dat klopt, want het was een opgepoetste versie van de game Super Stardust voor de Amiga spelcomputer, welke weer een opvolger was van het echte origineel Stardust (ook voor de Amiga). Duizelt het je al een beetje? Geeft niet, want tijdens je ruimtelijke speelsessies van Super Stardust Ultra voor de PlayStation 4 zal het je alleen maar meer gaan duizelen. Als je niet zo goed tegen ruimtevluchten kan, in ieder geval.

Above the Dome

Voor iedereen die op 'n of andere manier nog nooit in aanraking is geweest met een game als deze: in Super Stardust Ultra doe je met je ruimteschip verschillende planeten aan, waar je als het ware omheen vliegt. Anders gezegd: je speelveld is de lucht boven een planeet, compleet 360 graden rondom. En boven die planeten gebeurt heel wat: er vliegen rotsblokken in de rondte die je met behulp van drie verschillende wapentypes (groene kogelballen, witte ijskogels en een rode vlammenwerper) kapot kunt schieten, om vervolgens de valuables die deze rotsblokken herbergen te verzamelen. Die valuables zijn nodig om je wapens real-time te voorzien van upgrades, zodat je jezelf in latere levels goed kunt bewapenen tegen de steeds grotere gevaren. Naast rotsblokken zal je in de ruimte nog heel wat meer vijanden tegenkomen, variërend van gemakkelijk neer te halen schietvoer tot eindbazen die je aan het einde van een level dient te verslaan om verder te kunnen komen. Verder naar een volgend level, en uiteindelijk verder naar een nieuwe planeet. Makkelijk, toch? Nou ja, wellicht niet per se makkelijk, maar wel een gameplay die we door de jaren heen al tot vervelens toe uitgemolken hebben zien worden. Toch?

Middelmaat

Ja en nee. Ja, want er zijn inmiddels al zoveel soortgelijke games op de markt dat je als ontwikkelaar echt een nieuw element zult moeten verzinnen om nog uit de middenmoot te kunnen springen. En daar zit de 'nee': Super Stardust Ultra doet dat helaas niet echt, waardoor de doorgewinterde space-shooter-gamers het wellicht al snel voor gezien houden. Terug naar hun geliefde Geometry Wars, bijvoorbeeld. Voor nieuwkomers is Super Stardust Ultra echter een game die een mooie introductie in het genre kan zijn, waarbij ze er vervolgens wel achter zullen komen dat er in dit genre games bestaan die de formule beter uitwerken dan hier. Want laten we wel wezen: Super Stardust Ultra doet het best goed, maar de beste in z'n categorie is hij toch zeker niet.

Modi

De modus waarin je steeds een level stijgt en steeds nieuwe planeten voor je kiezen krijgt, is de Arcade-modus. Daarnaast heb je nog enkele andere modi waarin je al je energie kwijt kunt, waaronder Endless (een oneindige strijd tegen meteorieten en ander gespuis), Survival (probeer het zonder wapens zo lang mogelijk uit te houden door tussen alles en iedereen door te vliegen), Bomber (het enige wapen dat je kunt gebruiken is een allesvernietigende bom, die alles in een straal rondom je vernietigd), Impact (vlieg met een boost snel door alle vijanden en andere obstakels heen), Blockade (laat een spoor van onverwoestbare blokjes achter je, zoals in Snake) en Interactive Streaming. Die laatste modus is nog het meest interessant en origineel. In deze modus kunnen anderen - die jou live zien spelen door middel van het volgen van een stream - allerlei vijanden op je af sturen, waardoor de gameplay dynamischer en minder voorspelbaar wordt. Het enige waar je in deze modus voor moet zorgen is dat er ook daadwerkelijk een publiek is dat jou tijdens het gamen wil volgen. Zonder publiek valt deze modus namelijk hopeloos in het water, en de meesten van ons zijn nou toch niet gezegend met een forse fanbase.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Super Stardust Ultra is een space-shooter die doet wat 'ie moet doen, maar eigenlijk nergens boven de middelmaat van het genre uit kan stijgen. Er zijn geen originele modi die je in andere games niet tegen zult komen, en ook de gameplay zit niet beter in elkaar dan die van soortgenoten. Een doorsnee ruimteavontuur dus, die desalniettemin in korte sessies voor genoeg plezier kan zorgen. Laten we het een vluggertje noemen "

• Degelijke space-shooter
  • Opgepoetste graphics
  • Middelmatig