Review: Super Smash Bros. for Wii U Nintendo Wii U

Geplaatst: 2 december 2014 12:00

Er is eindelijk weer een nieuw deel van Super Smash Bros. verschenen! Of nou ja, twee maanden geleden verscheen er ook al een 3DS-versie van de game, maar nu, na dik zes jaar, kunnen we eindelijk weer aan de slag met een nieuwe console-versie op de Wii U. Deze game heeft de toepasselijke naam Super Smash Bros. for Wii U. Of dit deel daadwerkelijk 'super' is, zal ik je vertellen in deze review.

Get ready to smash!

Ik denk dat iedere gamer wel een keer een Super Smash Bros.-game heeft aangeraakt, of er in ieder geval van heeft gehoord. Mocht je nou echt vijftien jaar onder een steen hebben gelegen, dan zal ik je nog even in het kort uitleggen wat de game is. Super Smash Bros. is een vechtgame waarin je het met voornamelijk bekende Nintendo-characters tegen elkaar opneemt in 'n groot gevecht. Je schakelt je tegenstanders uit door ze uit het level te meppen. Het is vooral leuk om dit met een aantal vrienden te doen. Het fijne van de game is dat de besturing heel erg simpel is. Je hebt een knop voor normale aanvallen en een knop voor speciale aanvallen. Door een richting aan te geven op je controller kan je verschillende moves hiermee doen. Je hoeft dus niet allerlei knoppencombinaties te leren. Daarnaast is er nog een knop om mee te shielden en te dodgen. De besturing is dus simpel om op te pakken, maar toch gaat het vrij diep om er echt in te kunnen heersen. Er zijn dan ook regelmatig toernooien voor de echte pro's met aardig grote geldbedragen.

Twee keer zoveel chaos

De Super Smash Bros.-serie staat vooral bekend om de chaos. Naast de vechters zijn er namelijk ook nog eens items die je kan gebruiken, waaronder Pok' Balls en Assist Trophies. Deze maken het gevecht nog voller en chaotischer. Met Super Smash Bros. for Wii U wordt het nog chaotischer, want in dit deel kan je met maar liefst acht vechters tegelijkertijd vechten! Hiervoor heb je wel grote levels nodig, dus is een groot aantal levels uitgesloten van deze modus. Dat is misschien maar goed ook, want zelfs in de grote levels kan je jezelf soms niet meer vinden tussen al dat geweld. Ik vind deze modus een erg leuke toevoeging en het zal voor een hoop leuke gameparties zorgen.

Zo veel keus "

Ik kan me voorstellen dat je niet zo snel acht controllers in huis hebt liggen. Ik ken dan ook geen enkele andere game die acht controllers ondersteunt. Gelukkig kan je wel heel veel verschillende controllers gebruiken om mee te spelen. Zo kan je maximaal 'n GamePad, zeven Wiimotes (eventueel met Nunchuk of Classic Controller Pro) en zeven Pro Controllers aansluiten om op een maximum van acht controllers te komen. Daarnaast kan je ook je 3DS als controller gebruiken, mits je in het bezit bent van Super Smash Bros. for Nintendo 3DS. Speciaal voor Super Smash Bros. for Wii U heeft Nintendo ook een GameCube Controller Adapter uitgebracht, waar vier GameCube-controllers per adapter in kunnen. Dit vind ik echt geweldig, want in mijn ogen moet Super Smash Bros. gewoon met een GameCube-controller worden gespeeld. Helaas zijn deze adapters zeer schaars. Ik heb stad en land afgezocht, maar overal zijn ze uitverkocht en het is overal onbekend wanneer er weer een nieuwe levering komt. Hopelijk laat dat niet al te lang op zich wachten, want ik wil deze game echt met een GameCube-controller spelen. Met de andere controllers is het ook prima speelbaar, maar als je jaren lang Super Smash Bros. met een GameCube-controller hebt gespeeld, is het lastig om op een andere controller over te stappen.

Andere Smash-modi

Naast de normale Smash-modus en de 8-speler-smash-modus bevat Super Smash Bros. for Wii U ook nog heel wat andere modi. E'n van deze modi die direct in het hoofdmenu te vinden is, is Smashtoer. Deze modus doet een beetje denken aan Mario Party. Het is namelijk een bordspel waarbij gedobbeld moet worden om jezelf te verplaatsen. Op het bord kun je vervolgens allerlei vechters en trofeeën oppakken of je vechtersstatistieken verbeteren. Wanneer je een andere speler passeert, vindt er een gevecht plaats tussen alle spelers, net zoals een normaal Smash-gevecht. Soms zit hier een bepaald thema aan vast, bijvoorbeeld een Pok'mon-thema waarbij alle items Pok' Balls zijn en er in een Pok'mon-level wordt gestreden. De winnaar verdient een trofee en/of een extra vechter, terwijl de verliezers juist een vechter moeten inleveren. Na een vooraf ingesteld aantal beurten vindt er een eindgevecht plaats. Hier draait het juist allemaal om. Hoe meer vechters je ervoor hebt verzameld, hoe hoger je kans op succes. Voor elke kill die je hierin maakt, verdien je een punt. Elke keer wanneer je dood gaat, verlies je echter een punt en een vechter. Wanneer er nog maar 'n iemand overblijft, is het gevecht afgelopen en wint degene met de meeste punten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze modus in het begin niet zo heel erg interessant vond, maar toen het me later wat duidelijker werd, ik het een stuk leuker vond. Op deze manier leer je ook met vechters te vechten die je anders misschien nooit zou hebben gebruikt. Daarnaast zijn de gevechten tussendoor lekker kort en heeft iedereen tijdens het eindgevecht nog kans om te winnen.

Er zijn nog veel meer modi aanwezig die ik niet allemaal zal behandelen. Zo is de modus Klassiek weer aanwezig. In dit deel stelt het jammer genoeg niet zo heel veel voor. Je bent een trophy op een tafel die je kan verplaatsen tegen een groep andere trophies om tegen hen te gaan vechten. Meer dan dat is het niet. Soms vecht je samen met iemand anders en soms moet je het tegen een grote of metalen vijand opnemen. Dat verplaatsen van je trophy had van mij helemaal niet gehoeven. Daarnaast mis ik de bonusstages die wel in Melee en Brawl aanwezig waren, waarbij je bijvoorbeeld zo snel mogelijk verschillende targets kapot moest maken of levels waar je zo snel mogelijk doorheen moest rennen.

Een andere modus is All-star. In deze modus moet je zo goed als alle characters uit de game verslaan, verspreid over meerdere levels. Je doet dit met een enkel leventje en neemt de schade uit alle voorgaande levels mee, wat het een lastige modus maakt. Gelukkig ga je na elk level terug naar een soort rustpunt met wat health-items, maar wanneer je een item gebruikt, zal deze niet meer terugkeren.

De laatste modus die ik wil behandelen is de Missie-modus. Zoals de naam al doet vermoeden, moet je in deze modus verschillende missies voltooien. Vaak komt dit neer op iedereen uitschakelen, maar soms moet je wat anders doen, zoals iedereen in slaap laten vallen met Jigglypuff. Deze modus kan je overigens ook samen met een vriend in co-op spelen, waarbij je andere missies krijgt voorgeschoteld.

Maak het

Voor het eerst in de serie kan je met je eigen Mii-character vechten. Je kunt uit drie types kiezen, namelijk bokser, zwaardvechter en cyborg. Vervolgens kan je een hoofddeksel en kleding selecteren, welke je moet vrijspelen. Daarnaast kan je nog badges toevoegen om je statistieken te wijzigen en kan je een viertal speciale moves selecteren. Aan de reeds bestaande characters kan je ook badges geven en de speciale moves aanpassen, alleen kan je niet het uiterlijk veranderen.

Naast een eigen vechter kan je ook je eigen levels bouwen. Met behulp van het touchscreen kan je heel gemakkelijk je level tekenen. Ook kan je een paar voorwerpen in je level plaatsen, zoals een kanon of een springveer. Je moet er niet al te veel van verwachten, maar het is wel leuk dat het kan.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Super Smash Bros. for Wii U is d' game waar fans op hebben gewacht. De game zit weer boordevol vechters, levels, unlockables en modi. Alleen de Klassiek-modus vond ik een beetje tegenvallen en had van mij net zo goed uit de game kunnen worden gelaten. Ook voor nieuwkomers is deze game zeker het proberen waard, want door de makkelijke besturing pak je de game zo op. Daarnaast kan je de game met zo veel controllers spelen, dat er vast wel een speelstijl is die je bevalt. De verschillende modi zijn in je eentje leuk om te spelen, maar het echte feest begint natuurlijk wanneer je met acht man op 'n console zit te rammen. Dit is voor mij de partygame van het jaar en zal nog heel wat jaartjes worden gespeeld. Super!

• Makkelijk op te pakken
  • Acht spelers
  • Verschillende controllers