Review: Super Smash Bros. for Nintendo 3DS Nintendo 3DS

Naast de Nintendo Wii U-versie had Nintendo ook een draagbare variant van Super Smash Bros. aangekondigd. Met Super Smash Bros. for Nintendo 3DS brengt Nintendo deze fightingserie voor het eerst naar de handheld. Ik kan over 'n ding duidelijk zijn: Super Smash Bros. is verplichte kost als je een 3DS in huis hebt en voorgaande Super Smash Bros.-delen kapot hebt gespeeld.

Super Smash Bros. een slap aftreksel van Wii U-versie?

Waar ik me een klein beetje zorgen om maakte was dat Super Smash Bros. for Nintendo 3DS niets meer dan een slap aftreksel zou zijn van de Wii U-versie die later dit jaar moet uitkomen. Maar gelukkig is dit niet waar. Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is precies datgene wat je van de serie mag verwachten. Je kiest 'n van de 49 personages en je gaat de strijd aan tegen de andere personages uit de renstallen van onder andere Nintendo op verschillende bekende locaties uit de werelden van de Nintendo-games. De game heeft echter geen verhaalmodus, met de daarbij horende tussenfilmpjes, zoals je dat kent uit Brawl.

In de Arcademodus kun je muntjes inzetten op diegene waarvan jij denkt dat die gaat winnen. Als je verliest, ben je een deel van je inzet kwijt, als je wint heb je muntjes gewonnen. Dit zorgt voor net even iets meer diepgang in de game en dient mooi als alternatief voor het ontbrekende verhaallijn.

Super Smash Bros.-formule

Door op je tegenstanders in te blijven beuken, lopen ze schade op en dan zijn ze makkelijker de afgrond in te schoppen, wat uiteindelijk het doel is van de game. Als je het idee hebt dat dit kinderspel is, dan kom je van de koude kermis thuis, want er komt zeker de nodige tactiek bij kijken.

Het is voor het eerst in de geschiedenis van Super Smash Bros. mogelijk om de balans van je personage te optimaliseren en uit te breiden met andere aanvallen. Deze moet je dan nog wel even vrijspelen in de singleplayer. Niet alleen is het mogelijk om aanvallen van de bestaande personages aan te passen, ook is het nu voor het eerst mogelijk om met je eigen Mii-personage de strijd aan te gaan tegen de rest.

Als je eenmaal met je favoriete personage de arena betreedt, zal je merken dat Super Smash Bros. niet veel is veranderd. Je vecht nog steeds met maximaal drie andere spelers in 'n scherm. Dit kan wat chaotisch worden op een scherm van maar 3,5 inch. Het ziet er bijzonder mooi uit, misschien zelfs beter dan zijn voorganger Brawl op de Nintendo Wii.

Super Smash Bros. Brawl-taferelen?

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS zit een beetje tussen Super Smash Bros. Brawl en Super Smash Bros. Melee in. Brawl had wat kritiek, aangezien deze game meer als een partygame aanvoelde. Je kon maar weinig spelregels aanpassen, dat in tegenstelling tot Melee, die echt gemaakt was voor de fanatieke Super Smash Bros.-speler. Godzijdank kun je wel weer gewoon een heleboel van die opties aanpassen op de handheld, wat ik een grote verbetering vind, en dat terwijl het spel toch weer het leuke heeft Super Smash Bros. Brawl. De stick op je Nintendo 3DS lijkt in het begin niet echt lekker te werken, maar uiteindelijk zal je merken dat je je personage onder controle weet te houden. Oefening baart wel degelijk kunst.

Super Smash Run

Het had een leuke toevoeging kunnen zijn, maar het stelt eigenlijk niet veel voor. In Super Smash Run moet je zoveel mogelijk power-ups verzamelen, dat terwijl je inbeukt op je tegenstander. Deze power-ups kun je inzetten bij willekeurige uitdagingen die je voor je kiezen krijgt. Dit kan tot leuke situaties leiden, als je allemaal op het zelfde niveau zit.

Iemand die alleen maar speed-pick-ups heeft verzameld is absoluut geen tegenstander voor jou als je alleen maar strength hebt verzameld. Met twee ferme tikken heb je je tegenstander zo uit het spel geslagen. Dit is nog niet eens het grootste probleem. Deze wedstrijden krijg je willekeurig voorgeschoteld. Het kan zijn dat je tegenover iemand komt te staan die weer meer speed-pick-ups heeft verzameld dan jij en daardoor ook sneller is dan jij. Het maakt deze modus in elk geval niet zo leuk meer voor mij om te spelen, omdat je nauwelijks invloed hebt op dat wat je doet.

Super Smash Bros.-multiplayer

E'n van de vernieuwingen van Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is dat je het nu online tegen je vrienden kunt opnemen of met iemand die je niet kent ergens op de wereld. Je hebt ook de mogelijkheid om samen met je maat op de bank via een lokale verbinding het tegen elkaar op te nemen. Dat maakt het spel meer dan compleet. De online multiplayer werkt ook nog eens precies zoals het moet. Je bent binnen een paar seconden verbonden met iemand op het wereldwijde internet om het tegen op te nemen en daarnaast zorgen de verschillende modi voor voldoende variatie. Soms had ik nog wel last van lag, maar daar stoorde ik me niet echt aan. Je kunt eigen matches met spelregels maken of deelnemen tegen iemand anders. De tegenstander zit altijd op dezelfde level als jij.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is zeker de beste fightinggame voor de handheld die ik ooit heb gespeeld. De game is net zo verslavend als zijn voorgangers. Het 3,5-inchschermpje van mijn 3DS voelde wat aan de te kleine kant aan, maar grafisch spat het van je scherm af. De game biedt een heleboel content en wanneer je klaar bent met de singleplayer, kun je je nog urenlang vermaken met je vrienden online of met mensen over de hele wereld.

• Geen aftreksel van Wii U-versie
  • Online multiplayer
  • Grafisch beter dan Brawl
  • Hoeveelheid personages
  • Mii-personage
  • Heleboel content
  • Smash Run is saai
  • 3,5 inch is soms wat klein
  • Circlepad werkt niet altijd lekker
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Super Smash Bros. for Nintendo 3DS

Nintendo 3DS

3 oktober 2014