Review: Super Monkey Ball: Banana Splitz PlayStation Vita

Geplaatst:

Super Monkey Ball, het spelletje waarbij je een aap in een doorzichtige bal bestuurt over platforms die in de lucht zweven. Al sinds 2001 onder veel gamers erg bekend nadat de game zijn debuut maakte op de GameCube. Nu krijgt Monkey Ball er dus een nieuw familielid erbij, de PlayStation Vita.

Moeilijkheidsgraad opgevoerd

Een tijdje geleden nog kwam de laatste versie van Super Monkey Ball op de Nintendo 3DS uit. De moeilijkheidsgraad was aanzienlijk lager dan hoe we die kende en de community liet dat ook zeker niet zonder feedback voorbij gaan. Het lijkt erop dat SEGA wel wat heeft gedaan met deze reacties van de gamers. Super Monkey Ball Banana Splitz begint op de Vita met wat inkomertjes maar wanneer je eenmaal in het spel zit, zul je merken dat je veel meer uitgedaagd gaat worden. Platforms zijn niet meer vlak, je aap moet op andere platforms vallen om de finish te bereiken, alles gaat bewegen, wordt smaller en ga zo maar door. Alles wordt uit de kast gehaald om het jou zo moeilijk mogelijk te maken de eindstreep over te rollen.

Natuurlijk is het fruit dat een aap niet kan missen ook weer aanwezig, de bananen. Ook weer op te pikken om zo extra levens erbij te verdienen. Daarnaast is er ook een afwisseling qua thema's in de Vita-versie. Van ridders in blokkenkastelen tot dinosaurussen die je de baan afstoten.

Nieuwe besturing, maar fijn?

De besturing spreekt natuurlijk voor zich, het maakt gebruikt van de gyro-sensors in de Vita. Je beweegt je Vita dus in de richting naar waar je de bal wilt hebben, maar dat werkt eigenlijk helemaal niet zo fijn. Ten eerste ziet het er echt debiel uit als je je Vita als een gek aan het kantelen bent bijvoorbeeld in de trein. Iedereen zal denken dat je geestelijk niet helemaal in orde bent. Ten tweede is het niet helemaal nauwkeurig en kun je niet zo snel reageren wanneer de bal de afgrond dreigt in te vallen. Daarom kun je gelukkig ook kiezen om de bal te besturen met de linker-stick. Wanneer je alle trophies wilt halen, zul je toch de gyro-sensor gaan moeten gebruiken wat dus ook een stuk lastiger is.

Mini-games en Vita extra's

Ook zijn de mini-games weer aanwezig. Dit keer games als Monkey Bowling waar je met je vinger over het scherm heen veegt, Monkey Bingo waarbij je de bal in zoveel mogelijk gaten op een rij probeert te rollen, Monkey Rodeo waarin je je bal bestuurt met de achter-touchpad en Pixie Hunt waarin je de camera gebruikt om bepaalde kleuren te zoeken. Grappig is dat je soms je PlayStation Vita moet draaien om bepaalde games te spelen net zoals in LittleBigPlanet Vita.

Ook een geinige toevoeging is de level editor. Hier kun je je eigen stages maken door middel van de camera. Je maakt bijvoorbeeld een foto van een banaan en selecteert hoe moeilijk het level moet zijn. Daarna maakt de vita een level in de vorm van een banaan. Deze levels kun je dan natuurlijk zoals altijd tegenwoordig weer delen met anderen.

Het eindoordeel van Koen van den Akker

Super Monkey Ball Banana Splitz heeft weer een nieuwe console toegevoegd aan de Monkey Ball-reeks. Het is weer een Monkey Ball net zoals vroeger waarbij je dus zelf de besturing kiest. De moeilijkheidsgraad is wat pittiger en de mini-games en extra's zijn gebaseerd op de features die de Vita te bieden heeft. Hoewel de game het niet helemaal is, zoals het menu wat een beetje traag te bedienen is en de camera die niet altijd in een handige positie staat als er veel objecten in het level zijn, biedt de game weer een aantal uren extra speeltijd op je Vita totdat de echte grote jongens komen. Assassin's Creed bijvoorbeeld *kuch*. Een ding zit me wel een beetje dwars, het had net zo goed een downloadable only kunnen zijn voor wat minder geld.

    Prima
  • Moeilijkheidsgraad
  • Mini-games en extra's
  • Level editor
  • Gyro-sensor besturing
  • Camerapositie
  • Waarom geen downloadable only?
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Super Monkey Ball: Banana Splitz

Uitgever

SEGA

Reviewscore

Platforms

PlayStation Vita

Releasedatum

26 oktober 2012

Ontwikkelaar

SEGA

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord