Review: Super Mario Maker 2 Nintendo Switch

Geplaatst: 2 juli 2019 16:00

Toen Nintendo in 2014 Super Mario Maker aankondigde, stond ik niet direct te juichen. Ik kon mij niet voorstellen dat er veel kwalitatief goede levels gemaakt zouden worden en ik zat niet direct te wachten op het spelen van levels die niet officieel door Nintendo zelf zijn ontworpen. Toen de game een jaar later uitkwam, heb ik mij er toch aan gewaagd en heb ik ervaren dat mijn eerste reactie geheel onterecht was. Al snel kwam ik erachter hoe creatief mensen omgaan met de level editor en wat voor moois er allemaal gemaakt is. Helaas heeft Nintendo achteraf - op wat kleine aanpassingen na - weinig aan de game toegevoegd. Over de aankondiging van Super Mario Maker 2 was ik dan ook een stuk enthousiaster. Al was ik ook bang dat dit vervolg zich te weinig zou onderscheiden van het origineel en dat we meer te maken hebben met een soort uit de kluiten gewassen uitbreiding, maar man wat had ik het mis.

Kasteel in puin

Om het vervolg te onderscheiden van het eerste deel heeft Nintendo goed nagedacht over wat er toegevoegd zou kunnen en moeten worden. Een van de nieuwe spelelementen is de Story Mode. Zoals je van een Mario-game mag verwachten stelt het verhaal eigenlijk helemaal niets voor. Undodog, die we nog kennen van Mario Paint uit 1992, drukt in zijn enthousiasme te lang op de delete-knop en laat het kasteel van Peach verdwijnen als sneeuw voor de zon. Mario en de Toads zijn vastberaden het kasteel weer te herbouwen, maar dat gaat natuurlijk wel in de kosten lopen. Je raadt het al, onze loodgieter van dienst mag het klusje weer opknappen en zoveel mogelijk munten verzamelen. Met deze munten kan het kasteel weer in ere worden hersteld. Deze munten haal je door jobs te voltooien die je kunt aanvragen bij de Taskmaster. Als je een level haalt, ontvang je een van te voren bepaald aantal munten dat afhangt van de moeilijkheidsgraad van een level. Met de munten die je tussendoor opraapt, spek je ook de kas van het bouwproject.

De Story Mode heeft meer dan honderd unieke levels te bieden. De levels zijn wel door Nintendo gemaakt, maar zijn zo ontworpen dat het net zo goed levels vanuit de community hadden kunnen zijn. Ondanks dat de verhaalmodus weinig toevoegt, biedt het wel de mogelijkheid om inspiratie op te doen met allerlei nieuwe voorwerpen en vijanden. Dit kun je later weer gebruiken als je je eigen levels creëert. Ondanks dat er dus veel unieke levels zijn gemaakt, is het niet nodig deze allemaal te spelen om het verhaal uit te spelen. Het feit dat je wel veel munten moet zien te verzamelen, neemt niet weg dat je aan het einde nog genoeg levels over houdt om te spelen als je het kasteel weer in originele staat hebt teruggebracht. Princess Peach kan weer lekker op haar erwt gaan liggen, terwijl jij je bezig houdt met het voltooien van de resterende jobs van de Taskmaster. Anders dan de munten die je verzamelt, heb je hier echter niet zoveel meer aan. Nadat je de prinses blij hebt gemaakt door haar huis weer te herstellen, zijn er wel speciale levels beschikbaar bij de Taskmaster waarmee je voorwerpen en kleding voor je avatar vrij kunt spelen.

Bouwen tot je erbij neervalt

Super Mario Maker 2 draait natuurlijk vooral om de level editor. De kans om je eigen Mario-levels in elkaar te flansen en je creativiteit de vrije loop te laten gaan. En dat de community creatief is, is wel gebleken uit het eerste deel. Doordat er nu heel veel nieuwe voorwerpen, thema's en vijanden zijn toegevoegd, brengt de level creator nog meer mogelijkheden met zich mee, dat weer resulteert in nóg creatievere levels vanuit de community. En ook op dit gebied heeft Nintendo gedacht aan vernieuwing. Het is in dit tweede deel namelijk mogelijk om samen met een vriend of vriendin levels te maken in co-op. Niet alleen gaat het creëren van een level dan twee keer zo snel, het is bovendien natuurlijk wel zo leuk om even te sparren met je bouwpartner over hoe jullie het level vorm gaan geven en kunnen elkaar aanvullen om een level naar een hoger niveau te tillen. Het enige nadeel hieraan is dat je dit niet kunt doen met twee losse joy cons, je hebt hier dus wel een extra setje of een extra controller voor nodig.

De grootste toevoeging aan de level creator is de komst van een nieuwe stijl; namelijk Super Mario 3D World. Deze stijl is echter zo verschillend van de reeds bestaande stijlen, dat deze niet één op één kunnen worden gewisseld. Je moet dus vooraf goed bedenken of je je game in één van de bekende stijlen wilt maken of dat je aan de slag gaat in Super Mario 3D World. Als je tussendoor van stijl wilt wisselen, verlies je namelijk alle progressie en begin je weer van voren af aan. Doordat het een compleet nieuwe stijl is, heeft de level creator ook ontzettend veel nieuwe tools om mee te werken. Zo heb je nieuwe vijanden, nieuwe voorwerpen en nieuwe power-ups tot je beschikking. Bovendien kan de speler als Cat Mario spelen en dat biedt natuurlijk ook weer nieuwe mogelijkheden. Wat ook een leuke nieuwe toevoeging is, is het toewijzen van bepaalde voorwaarden, voordat je een level kunt voltooien. Hiermee kun je het extra uitdagend maken om de vlag te kunnen bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je na het springen niet de grond mag raken of dat je een bepaalde hoeveelheid van een specifieke vijand moet verslaan.

Oneindig Mario-levels spelen

Als je even geen zin meer hebt in het bouwen van levels, dan kun je je natuurlijk altijd wagen aan één van de duizenden levels die door andere spelers gemaakt zijn. Met zoveel keus kan het natuurlijk best lastig zijn om een level te kiezen, maar ook daarvoor is de Endless Challenge beschikbaar. In de Endless Challenge speel je zoveel mogelijk levels van een door jou gekozen moeilijkheidsgraad. Dit gaat net zo lang door tot je zonder levens komt te zitten. Hoe langer je het volhoudt, des te hoger je komt te staan op de wereldwijde ranglijst. Je kunt ook gericht zoeken naar levels. Doordat Nintendo tags heeft toegevoegd en een uitgebreidere zoekfunctie, kun je al snel levels vinden die in je straatje passen. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op regio, gebruikte gamestijl, thema van het level of moeilijkheidsgraad. Ideaal voor het vinden van levels die je leuk vind om te spelen.

Nintendo staat niet echt bekend als het gaat om online gamen, maar ze beginnen te snappen dat het vandaag de dag bijna onmisbaar is in games. In dit tweede deel heeft Nintendo namelijk ook de mogelijkheid geïntroduceerd om met anderen online te spelen. Je kunt het in Versus Mode opnemen tegen maximaal drie tegenstanders, waarin het draait om als eerst bij de vlag te geraken. Het dwarszitten van je opponenten speelt hierin ook een belangrijke rol. Dit kan namelijk het verschil betekenen tussen een overwinning of een nederlaag. Als je niet zo competitief bent ingesteld, dan is er ook een Co-op Mode speelbaar. In plaats van het tegen elkaar op te nemen, is juist samenwerken belangrijk. Samen moet je ervoor zien te zorgen dat jullie zo snel mogelijk door het level heen spelen. Je kunt wat vooraf ingestelde berichten sturen naar je medespelers, maar het gebrek aan de mogelijkheid tot communiceren, is op zijn zachts gezegd jammer te noemen.

Foetsie

Helaas is niet alles wat we kennen uit het eerste deel behouden gebleven. Zo zijn bepaalde voorwerpen niet meer beschikbaar, zoals bijvoorbeeld de weird mushroom en de amiibo. Ook een aantal bekende trucjes behoren met dit nieuwe deel tot het verleden, waardoor bepaalde moeilijke levels die we voorheen kenden nu niet meer te creëren zijn. Een ander groot gemis is het openen van andermans level in de creator. Je kunt de levels van andere makers nog wel steeds downloaden, maar het is niet langer mogelijk om ze in de editor te bekijken. Iets wat best wel handig was, want zo kon je bijvoorbeeld gemakkelijk verborgen power-ups spotten of de weg naar een geheime deur ontrafelen. De meeste van deze features mis je niet echt en worden grotendeels opgevangen door de nieuwe dingen die wel toegevoegd zijn.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de Nintendo Switch.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Super Mario Maker 2 is - evenals zijn voorganger - een genot om te spelen en bedoeld voor twee type gamers. De mensen die er graag hun creativiteit in stoppen om levels te maken en de mensen die oneindig veel unieke Super Mario-levels willen spelen. En dat maakt de game ook zo leuk. Super Mario Maker 2 heeft veel nieuws te bieden, buiten alle nieuwe mogelijkheden met het creëren van levels is de multiplayer modus ook een welkome toevoeging. Het samen bouwen aan je eigen levels is natuurlijk ontzettend leuk en wat mij betreft een geniale toevoeging van Nintendo. Ik hoop wel dat we in de toekomst nog wat extra content kunnen verwachten in de vorm van DLC. Super Mario Maker 2 is een volwaardige opvolger van de eerste iteratie. Voor iedereen die graag Super Mario-games speelt, is dit een must have.

• Eigen Mario-levels bouwen
  • Eindeloos Mario spelen
  • Online versus modus
  • Online co-op modus
  • Veel nieuwe bouwelementen
  • Weinig nieuwe stijlen
  • Story Mode voegt weinig toe
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Super Mario Maker 2

Mario

Nintendo Switch