Review: Super Mario Galaxy Nintendo Wii

Met een snelle pas ren ik naar de eerstvolgende ster toe die mij de lucht in schiet. Ik zwaai met mijn WiiMote om de ster in werking te brengen en ik schiet weg. Weg naar verre oorden en gevaarlijke vijanden. Is dit de langverwachte 3D-Mario waar we sinds Super Mario 64 naar op zoek zijn? Lees snel verder!

Super Mario 64 in Space

De game begint wanneer Mario naar zijn geliefde prinses Peach gaat in het Mushshroom Kingdom. Er blijkt niet veel aan de hand zijn, totdat Bowser komt met zijn hulpklazen om de prinses mee te nemen. Nu vraag ik me wel telkens af waarom hij Princes Peach de hele tijd meeneemt. Is het niet logischer om gewoon eerst Mario te ontvoeren en daarna Princes Peach? Mario moet het schip waarop hij zich bevindt nieuwe kracht geven. Dit doet Mario door sterren te verzamelen. Zal het Mario lukken om Prinses Peach uit de klauwen van Bowser te krijgen?

Vliegen met Mario

In het begin was ik erg bang dat Super Mario Galaxy eigenlijk Super Mario 64 2 werd. Mario heeft in dit deel namelijk geen gimmick. In Super Mario Sunshine had hij nog de waterspuit waarmee je kon spelen. Dit deel zal hij het moeten doen met zijn ouderwetse benenwagen. Gelukkig viel me dat niets tegen. Terwijl ik speelde, kon ik erg makkelijk door de levels navigeren. Sommige huisjes op je ruimteschip zijn eigenlijk een soort van planetaria. Als je er naar binnen gaat kan je de levels zien die je moet doen en de sterren die je nog moet halen. De levels zijn erg groot en in ieder level vallen er meerdere sterren te behalen. Ik was eerst bang dat je hierdoor ontzettend veel hetzelfde level moest gaan spelen. Dit was totaal niet het geval. Iedere keer als je voor een andere ster gaat, zal de route anders zijn. Hoe meer sterren je verzamelt, des te meer werelden er voor je open gaan. Een erg verslavende formule.

Frustrerend maar uniek

Er zijn ook weer de nodige eindbazen in Super Mario Galaxy. Nintendo is helemaal losgegaan op dat gebied. De eindbazen zijn gigantisch en hebben allemaal een redelijk unieke manier om ze te verslaan. Meestal moet je gewoon een projectiel afketsen en terugsturen waar het vandaan komt. De verschillende manieren waarop je dit moet doen zijn volstrekt uniek.
Er is ook plaats voor de nodige minigames. Deze minigames zien er leuk uit en zijn met meer mensen te spelen. Het avontuur zelf valt jammer genoeg niet met meerdere mensen te spelen. Een vriend kan wel een WiiMote oppakken en een cursor besturen, om daarmee star bits te 'pakken' en naar vijanden te schieten. Een wat beperkte toevoeging als je het mij vraagt.
Een van mijn grootste frustraties aan Super Mario Galaxy is toch wel de besturing. Begrijp me niet verkeerd, de WiiMote en Nunchuk werken goed als besturing, maar stel je eens voor als je Super Mario Galaxy kon spelen met de ouderwetse GameCube-controller? Mij lijkt het veel prettiger spelen dan telkens zwiepen en zwaaien.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Super Mario Galaxy is een game waar de Nintendo Wii trots op mag zijn. De game brengt de klassieke gameplay van Super Mario 64 terug in een nieuw jasje. Je hebt nooit het gevoel dezelfde game te spelen. De eindbazen zijn zeer indrukwekkend en iedere manier waarop je een eindbaas moet verslaan is uniek. Daarnaast is Galaxy zo gepresenteerd dat je wel verder moet spelen, zelfs als je genoeg sterren hebt verzameld voor de laatste eindbaas. Mijn enige punt van frustratie is de besturing. Die had wat mij betreft op een traditionele GameCube-controller gemogen. Laat de besturing je echter niet tegenhouden. Super Mario Galaxy is zijn geld dubbel en dwars waard!

• Unieke omgevingen
  • Interessante eindbazen
  • Nodigt uit om verder te spelen