• Ontwikkelaar Nintendo
  • Eerste releasedatum 11 juni 2010
  • Platformen Nintendo Wii
  • Genre Avonturen, Platform
  • Gameliner score

Review: Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Wii

Het eerste deel scoorde bij ons vijf van de vijf sterren. Bij het uitbrengen van een tweede deel is de ontwikkelaar haast verplicht extra hard te werken om de verwachtingen waar te maken. Je wilt niet teveel veranderd hebben in een game als hij nagenoeg perfect is, maar ook wil je niet teveel van hetzelfde. Is Nintendo erin geslaagd om Super Mario Galaxy 2 te verbeteren? Lees het snel in deze review.

Nieuw

In 2007 kwam Super Mario Galaxy naar de Nintendo Wii en het was direct een groot succes. Super Mario Galaxy 2 is een direct vervolg op het eerste deel, en zit vol nieuwe levels en nieuwe power-ups. Ook zul je oog komen te staan met je dinosaurusvriendje Yoshi. Met Yoshi beleef je alles net iets anders dan anders.

Van loodgieter tot verzamelaar

Je begeeft je met Mario in verschillende sterrenstelsels, waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk Power Stars te verzamelen. Soms zijn de levels wat kaal en moet je puzzelen en in andere levels krioelt het van het leven en wordt je snelheid op de proef gesteld. De balans hierin is prima. Het is echt fantastisch om je rennend, zwevend of rollend door de levels te verplaatsen.

Yoshi siert de game

Door Yoshi er in te stoppen heeft men wat meer diepgang aangebracht. Het is de bedoeling om in sommige levels een Yoshi's Egg te vinden en te breken, om Yoshi zo te bevrijden. Mario zal op de rug van Yoshi plaatsnemen en de tong van deze dino gebruiken om verschillende voorwerpen in te slikken of af te vuren op de vijand. Deze tong kan ook handig zijn om je over afgronden te verplaatsen.
Door bepaalde voorwerpen in te slikken krijgt Yoshi extra mogelijkheden, zoals een Dash Peper die ervoor zorgt dat je een sprint trekt. Dit is bijvoorbeeld handig om tegen steile hellingen en muren op te lopen. Als hij Blimp Fruit eet zwelt hij op als een ballon om zo door het level te zweven. Het geeft de game net iets meer diepgang dan het eerste deel en je kunt je er uren mee vermaken.

Mario timmert een weg"

Naast dat je je met Yoshi door de game kunt verplaatsen, zul je ook een aantal nieuwe power-ups vinden. Zo is er bijvoorbeeld de Spin Drill, waarmee je dwars door een planeet heen boort, naar de andere kant. Ook is er de mogelijkheid in een rots te veranderen en zo een vijand omver te kegelen of het in een wolkenpakje hogerop te zoeken.

Uitdagend

Super Mario Galaxy was niet zo moeilijk en in het tweede deel hebben ze de moeilijkheidsgraad flink opgeschroefd. Dit is dan ook direct een groot pluspunt. Sommige levels hebben me wel wat tijd gekost om er doorheen te komen.
Doordat alles in 3D is, lijkt navigeren door de levels wat lastig, maar niets is minder waar. Er zijn zes werelddelen aanwezig plus nog een verborgen wereld. Wanneer je er even niet uitkomt, dan is daar altijd nog Princes Peach, die je vertelt hoe je het level moet doorlopen; een toevoeging die persoonlijk niet had gehoeven.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Nintendo doet het goed met haar games. Ze blijven vaak lang leuk en verkopen door het hele jaar heen goed. Super Mario Galaxy 2 doet daar niks aan af. De game is zo compleet als het maar kan. De uitdaging is aanwezig, waardoor je herhaaldelijk op de proef wordt gesteld. De muziek is als vanouds vertrouwd. Door deze game ben ik weer van Nintendo gaan houden.

• Pluspunten
  • Moeilijkheidsgraad opgeschroefd
  • Navigeren vereenvoudigd
  • Nieuwe power-ups
  • Yoshi!
  • Minpunten
  • Helpfunctie had persoonlijk niet gehoeven
Gameliner Score

Community

Score

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.