Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Super Mario Bros. (VC)
  • ONTWIKKELAAR Nintendo
  • EERSTE RELEASEDATUM 1 maart 2012
  • PLATFORMEN Nintendo 3DS

review: Super Mario Bros. (VC) Nintendo 3DS

Hohoho, laat die brandende toortsen en hooivorken maar mooi in de schuur staan, want ik ga hier niet even klakkeloos een legendarisch spel de grond in boren met moderne maatstaven. Dat is namelijk erg zielig, zeker omdat het hier gaat om een Virtual Console-game. Waarom deze review dan toch lezen, voordat je tot haast blindelingse aanschaf over gaat? Nou, er zijn toch een aantal kleine puntjes die even uitgelicht moeten worden.

De piepbrigade

*Squeak* *squeak* Aaarg, stom D-pad! Laat Mario nou eens mooi onder die blokken door bukken! Het probleem? Nope, het geen crappy port. Nope, het gaat ook niet ten onder aan slechte controls. Wat wel het probleem is het D-pad van de 3DS. Nou kan ik wel leven met de positie van het dingetje. Het is even wennen dat het zo laag zit op de 3DS, maar na verloop van tijd kom je daar wel overheen. Wat wel vervelend is, is dat het D-padje af en toe niet zo snel kan reageren naar een diagonale positie. Want toen ik snel van rechts naar rechtsonder wilt drukken had ik namelijk af en toe last van een late reactie in de game, met een lekker gepiep van het D-pad erbij. Gelukkig is de het Circle Pad te gebruiken als alternatief, al werkt dat bij een game als Super Mario Bros. natuurlijk niet zo fijn.

Hmm, welk blok bevatte die super mushroom ook alweer?

Save your state

De port zelf is verder feilloos. Super Mario Bros. speelt als vanouds lekker dankzij het uitdagende leveldesign, herkenbare muziek en gameplay. Wat wel nieuw is in deze uitgave zijn zogenaamde save states. Hiermee kan je jouw voortgang opslaan zodat je er later naar kan teruggrijpen als je het hebt verknalt. Het is voornamelijk handig als je goed wilt kunnen oefenen op wereld acht zonder na elke Game Over opnieuw door de game te banjeren. Veteranen, niet getreurd! Dit is een extra feature die in de Virtual Console zit en dus niet in de ROM van de game zelf zit verwerkt. Je hoeft er dus niet per s' gebruik van te maken en je kan het dus mooi links laten liggen als je er niets van wilt weten. Bovendien, als je eenmaal de geheimen van de warp-zones hebt ontdekt ren je al snel liever zonder save states door de game!

Episch gevecht in 3-2-1...

Sir Port 'a Lot

Kortom, de enige probleempjes in deze game komen voor dankzij de 3DS hardware. Maar er ligt net als bij Metal Gear Solid 3D een ander gevaar op de loer: de vele alternatieven. Ik heb ze even opgesnord en heb hier nu voor mijn neus vijf keer de game liggen aan ports, remakes, bundels, enz. Waarschijnlijk als je nu in je eigen kast kijk zal je hoogstwaarschijnlijk ook een exemplaartje van de game tegen komen. Niets op tegen, maar om nogmaals €5,- uit te geven aan een game die je al ik weet niet hoeveel keer hebt liggen begint toch wel te knagen. Al krijg je er ditmaal wel save states voor terug en is het spel ideaal om even tussendoor te spelen.

HET EINDOORDEEL VAN Rick Drijvers

Deze zoveelste port is nog steeds sterk, al wil de 3DS hardware (lees D-pad) nog wel eens een klein beetje roet in de mushrooms gooien. Het nogmaals uitgeven van centen aan een game die je al ik-wee-niet-hoeveel keer hebt kan wel even slikken zijn. Je krijgt er wel een erg goede port van de game voor terug en kunnen nieuwelingen extra oefenen dankzij de savestates. En zeg nou zelf, even snel een speedrun door deze game tijdens een busrit blijft gaaf om te doen. Want of dit nou je eerste keer wordt, of je twintigduizendste poging wordt om King Koopa (Bowser) te stoppen, deze game blijft tijdloos.

• Het blijft tijdloos
  • Save states
  • Ideaal voor tussendoor