Review: Super Mario 3D World + Bowser’s Fury - Meer Bowser, graag! Nintendo Switch

Geplaatst: 16 februari 2021 12:00

Als je langer dan vandaag op gameliner.nl zit, dan heb je vast wel mijn opinion over platform-games gelezen. Je vraagt je dan misschien ook af waarom ik de uitverkorene ben om de review van Super Mario 3D World + Bowser’s Fury te doen. Laat ik je in ieder geval alvast verklappen dat mijn mening over platform-games na het spelen van de nieuwste Mario-game niet is veranderd. Toch heb ik erg veel plezier gehad in deze game. Dat is namelijk allemaal te danken aan Bowser.

Niets nieuws onder de zon

Goed, ik ben dus geen fan van platform-games. Daarnaast ben ik ook geen fan van Mario. Ook heb ik de Wii U altijd een afschuwelijk apparaat gevonden. Toch is er één game op de Wii U die ik heb uitgespeeld en zelfs tot 100% completion. Die game? Super Mario 3D World. Erg ironisch, ik weet het. Ik heb gewoon een zwak voor Mario-games waarin ik als Toad kan spelen, ok? Super Mario 3D World was een vermakelijke 3D platformer die lekker wegspeelt en leuk in elkaar zat. De heruitgave op de Nintendo Switch is precies hetzelfde. Aan de ene kant is dat natuurlijk iets positiefs, want waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Aan de andere kant had ik stiekem gehoopt dat er wat extra's in de Switch-versie zou zitten. Dat is helaas niet het geval.

Ok, ik zeg misschien dat er helemaal niets extra's in het Super Mario 3D World-gedeelte van de game zit, maar dat is dus niet helemaal waar. De originele Super Mario 3D World had namelijk de mogelijkheid tot lokale co-op met maximaal vier spelers. Super Mario 3D World + Bowser's Fury breidt deze mogelijkheid uit met de optie om ook online samen te spelen. Een leuke toevoeging, maar uiteraard eentje die ik wel had verwacht. Ook zit er een extra mogelijkheid in de game om de Captain Toad-levels samen te spelen. Er zitten over de map verspreid namelijk verschillende levels die je speelt als Captain Toad. Deze levels zitten iets anders in elkaar dan de normale platformer-levels en kon je in het origineel enkel in je eentje spelen, zelfs al speelde je de rest van de game samen met anderen. Nu is het ook mogelijk om de Captain Toad-levels met vrienden te spelen. Een erg leuke toevoeging, maar echt handig is het niet. Je moet in deze levels namelijk goed zoeken naar de juiste route om bij de te verzamelen sterren te komen en dat doe je door de camera te draaien en op zoek te gaan naar geheime paadjes. Wanneer je met meerdere mensen tegelijkertijd door het level heen moet bewegen en tegelijkertijd met de camera loopt te klooien, zorgt dit natuurlijk voor wat frustraties. Ach, Mario-games zijn voor mij altijd een manier geweest om mijn vriendschappen te testen.

Bigger, Badder, Bowser

Goed, we weten allemaal dat je geen review van Super Mario 3D World + Bowser’s Fury aan het lezen bent voor het Super Mario 3D World-gedeelte. Laten we het eens hebben over Bowser's Fury, de bonusgame die aan dit fijne pakketje is toegevoegd. Bowser's Fury is een platform-avonturengame die in de verste verte niet op Super Mario 3D World lijkt. In Bowser's Fury ben je namelijk op een zonnige archipel beland die geteisterd wordt door, jawel, big bad guy Bowser. Bowser is veranderd in een enorme zwarte versie van zichzelf die een duchtige laserstraal uit zijn mond kan schieten. Ja, hij is veranderd in Godzilla met een rode kuif. Natuurlijk krijgt Mario de ondankbare taak om ook deze vorm van Bowser een halt toe te roepen, maar daarvoor krijgt hij hulp uit onverwachte hoek. Het is namelijk Bowser Jr, Bowser's bloedeigen zoon, die de rol van de trouwe sidekick van onze loodgieter in dit deel op zich mag nemen. Bowser Jr vindt het namelijk erg vervelend dat zijn pa door het lint is gegaan en wie kan hij beter om hulp vragen dan de vriendelijke besnorde man die zelfs zijn vijanden uitnodigt tot een potje karten, sporten of bordspelletjes?

Het duurt dus niet lang voordat er een onverwachte alliantie is gesmeed en samen ga je op pad om Bowser tot bedaren te brengen. Bowser’s Fury is volledig in je eentje te spelen. Je neemt dan de rol aan van Mario die zijn gebruikelijke platform-skills en de nodige power-ups tot zijn beschikking heeft. Zelf kun je dan instellen hoeveel hulp je van Bowser Jr wilt krijgen. Bowser Jr kan met zijn verfkwast namelijk vijanden voor je aanvallen en met zijn Clown Kart plekken bereiken waar je normaliter niet zo gemakkelijk bij kunt. Je hebt echter ook de mogelijkheid om Bowser’s Fury lokaal samen met een vriend te spelen. De tweede speler kan Bowser Jr dan besturen. Hoewel je als Bowser Jr vrij veel bewegingsvrijheid hebt, omdat je in je Clown Kart rondzweeft, kun je als tweede speler toch alsnog vrij weinig doen. Het doel van de game is namelijk om Cat Shines, katvormige medaillons, te verzamelen die de lichten van vuurtorens activeren waar je Bowser's furie tijdelijk mee kunt stoppen. Deze Cat Shines zijn echter alleen op te pakken als Mario. Bowser Jr is dus echt een sidekick die er is om Mario te ondersteunen. Vergelijk het een beetje met de gameplay van Cappy uit Super Mario Odyssey.

Liters aan potentie

Die vergelijking met Super Mario Odyssey maakte ik in de vorige alinea overigens niet zomaar. Bowser's Fury geeft mij namelijk duchtige Super Mario Odyssey-vibes en dat bedoel ik op een goede manier. De archipel waar de levels zich in bevinden, is een redelijk grote open wereld die vrij te verkennen valt. Je vindt er meerdere eilanden met elk een vuurtoren die je moet vrijspelen door Cat Shines te verzamelen. De eilanden zijn allemaal gegroepeerd in een bepaald thema, waardoor het lijkt alsof je je tussen verschillende continenten verplaatst. Er is echter wel een centraal thema dat door alle eilanden heen te vinden valt. Dat thema is namelijk katten. De Shines zijn katvormig, de speciale muntjes zin katvormig en er lopen een shitload aan katten overal rond. Daarnaast doet de game ook erg denken aan Super Mario Sunshine, met het verzamelen van Shines en die relaxte eiland-atmosfeer die de game kent.

Van die relaxte eiland-atmosfeer kun je echter niet lang genieten. Op de achtergrond loopt er namelijk altijd een timer en als die voorbij is, komt Bowser tevoorschijn uit de zee. Dit gaat gepaard met een drastische verandering in het vrolijke kleurenpalet en een dramatische switch naar de meest brute heavy metal-muziek die ik ooit in een Mario-game heb gehoord. De imposante Bowser komt dan erg dichtbij en hij teistert met zijn Godzilla-moves het vredige eilandje waar je je bevindt. Dit doet hij niet alleen door lasers te schieten, maar ook door enorme rotsblokken uit de lucht te laten vallen. Dit zorgt ervoor dat de omgeving waar je je in bevindt, verandert. Zo zijn er ook plekken waar je alleen kunt komen door gebruik te maken van de rotsblokken die Bowser op je hoofd probeert te pleuren. Sterk staaltje leveldesign, als je het mij vraagt. Wanneer je een Shine oppakt, activeert de vuurtoren op het eiland en wordt Bowser weer terug de zee in gedreven door het licht. De timer wordt dan gereset en je kunt weer even vredig over het eiland heen lopen. Elke eilandengroep kent echter ook een Giga Bell. Wanneer je genoeg Cat Shines hebt verzameld, kun je de Giga Bell power-up oppakken die je verandert in een enorme gele leeuw. Je bent dan net zo groot als Bowser, waardoor je hem een-op-een in een echte brawl een lesje kunt leren. Sick!

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is een erg goede combo die ik iedereen aan kan raden. Super Mario 3D World was een ijzersterke game op de Wii U en de heruitgave doet daar zeker niet voor onder, ondanks dat er niet echt nieuwe features aan de game zijn toegevoegd. Bowser’s Fury is mijn ogen echter het echte pareltje in dit pakket. De gameplay, het leveldesign en de Fury mechanic doen de game aanvoelen als een echte Odyssey-opvolger. Het spijt me dan ook te zeggen dat Bowser's Fury slechts zo'n tien uur aan gameplay heeft, als je het rustig aan doet. Bowser's Fury verdient het wat mij betreft om een volwaardige game te zijn, waar je dan een heruitgave van Super Mario 3D World bij zou krijgen. Hopelijk gaat Nintendo hier wel meer mee doen, want ik wil gewoon meer Bowser!

• Online co-op 3D World
  • Captain Toad samen spelen
  • BOWSER'S FURY
  • Mooie open wereld
  • Co-op als Bowser Jr
  • Zieke heavy metal soundtrack
  • Odyssey en Sunshine-vibes
  • Slim leveldesign
  • Heel veel katten
  • Geen nieuwe features 3D World
  • Bowser's Fury veel te kort
  • Te veel katten
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Super Mario 3D World + Bowser’s Fury

Mario

Nintendo Switch