Super Mario 3D Land

  • Ontwikkelaar Nintendo
  • Eerste releasedatum 18 november 2011
  • Platformen Nintendo 3DS
  • Gameliner score

Review: Super Mario 3D Land - Nintendo 3DS

Vorige week was Tetris aan de beurt, en deze week ben ik aan de slag gegaan met een andere klassieke franchise: Super Mario. Onze favoriete loodgieter heeft namelijk weer last van een hoop ochtendclich's, want Bowser heeft Princess Peach ontvoerd, net tijdens een storm die alle Tanooki Leaves van de 'almachtige' Tanooki boom heeft doen waaien. Zoals je al merkt is het verhaal dus weer lekker leesvoer, en zal het net zoals alle andere Mario-spellen vooral om de enorm toffe gameplay draaien. Zal ook Super Mario 3D Land zo tof zijn als de andere delen? Je leest het in deze review!

New Super Mario Galaxy Bros.!

Zoals de titel van het spel al vermoedde, is het een 3D Mario-game. Alleen wanneer je het speelt, en je vraagt je de volgende dag af wat je nou hebt gespeeld, zou je bijna zeggen dat je een 2D Mario-game hebt gespeeld! Dit komt omdat Nintendo dit de definitieve samenkoming van beide Mario-dimensies wilde maken. Een 3D Mario-game, dat wegspeeld als een 2D-game, zodat ook iedereen die nieuw is met 3D spellen ervan kan genieten. En ik moet zeggen, wauw, dat is ze gelukt! Mario heeft een zeer dergelijke keur aan moves die hij kan uitvoeren, die je al kent uit Super Mario Galaxy. Hij kan geen driedubbele sprong meer uitvoeren, maar al snel merk je dat het niet zoveel uitmaakt, omdat de levels niet meer de opzet om een lekker groot veld te zijn met meerdere verstopte sterren, maar nu zoals in de 2D-delen zo snel mogelijk van begin naar vlaggenpaal moet. En dat werkt verrassend lekker.

onbekend

Vaste thema's? Willekeurig zal je bedoelen!

Door de 2D opzet van de levels zou je haast verwachten dat er weer leuke themawerelden zijn, maar dat is helaas niet het geval, en is het net zoals in de Galaxy-games van alles door elkaar. Ergens is dit wel erg jammer, want hierdoor voelt het spel niet lekker als een geheel aan qua levels, en daar draagt het kaartscherm ook aan bij. Deze is erg kaal en vrij saai, zeker als je ziet dat ze het in heel veel andere Mario spellen veel beter voor elkaar hadden. Maar goed, de levels zelf lijden er niet onder, want deze zijn echt enorm leuk om te spelen. In veel levels zijn wel leuke geintjes of verwijzingen te vinden naar andere Nintendo spellen. Neem bijvoorbeeld level 5-2, welke een groot feest van herkenning zal zijn voor Zelda fans. Ik ga natuurlijk niet te veel verklappen verder, maar zo is er ook een level te spotten met allerlei 8-bit figuren als platform en verleerd een heel bekend geheim uit de eerste Mario ook zijn streken niet.

onbekend

Verkleedpartijtje

Binnen de tijd van punt A naar B banjeren door toffe levels is leuk, maar een Super Mario-game is natuurlijk niet af zonder een bonte verzameling aan power-ups. Zo heb je weer de vertrouwde Super Mushroom en de Fire Flower. Een van de meest opvallende verschijningen is toch wel de goeie oude Raccoon Leaf, welke je in Tanooki Mario veranderd. Deze zullen oudgedienden nog wel kennen uit het geroemde Super Mario Bros. 3. Dankzij het staartje dat je dan krijgt kan je vijanden omver spinnen en in de lucht zweven. Een nieuwe power-up is de Boomerang Flower, waardoor je in een levensgevaarlijke boemeranggooiende loodgieter veranderd. Ook zijn er 2 speciale power-up's, welke dienstdoen als een soort 'Super guide'. Je kan ze negeren, maar als je echt niet uit een level komt, dan kan je ze gebruiken. Als je dat doet mis je wel de broodnodige Star Coins, die je hard nodig hebt om nieuwe levels vrij te spelen. En die zijn er zeker genoeg. En makkelijk zijn ze in het begin nog wel, maar wacht maar tot je bij wereld 8 aankomt, dan vergaat het lachen van beginners al snel en hebben dan veteranen de grootste lol. Met het hoofdverhaal zal je al na een middagje non-stop spelen klaar mee zijn, maar dan heb je nog lang niet de helft van het spel gezien!

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Super Mario 3D Land is een verfrissing. Het speelt weg als een snelle versie van Super Mario Galaxy, maar het voelt aan alsof je een 2D Mario-game aan het spelen bent, inclusief de verschillende geheimen in de levels. Het kaartmenu is wel wat saai, en de onregelmatige thema's maken het er niet beter op, maar de enorm leuke levels laten je dat snel vergeten. Aan replaywaarde heeft het spel meer dan je denkt en het zal je ook erg lang boeien als je andere Mario spellen, 2D 'n 3D, ook leuk vind. Kortom, een must have voor 3DS bezitters, en anders d' reden om een 3DS aan te schaffen.

  • Pluspunten
  • De definitieve combi van de 2D en 3D Mario's!
  • Spel speelt fantastisch weg
  • Erg leuke levels.
  • Veel leuke verwijzingen
  • Veel replaywaarde
  • Minpunten
  • Kaartscherm erg saai
  • Geen vaste themawerelden
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?