Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Sunset Overdrive
  • ONTWIKKELAAR Insomniac Games
  • EERSTE RELEASEDATUM 31 oktober 2014
  • PLATFORMEN Pc, Xbox One
  • GENRE Actie, Open-World
  • GAMELINER SCORE

review: Sunset Overdrive Xbox One

Insomniac Games heeft voor het eerst een game gemaakt die exclusief voor een console voor Microsoft verschijnt, namelijk Sunset Overdrive voor de Xbox One. In deze game neem je het tegen een hoop mutanten op met heel veel verschillende wapens. Er zijn echter al veel meer games die hetzelfde doen. Wat maakt Sunset Overdrive dan zo anders dan al die andere games? En is het ook leuk om deze game te spelen?

ontbrekende afbeelding

Gevaarlijk drankje

Sunset Overdrive begint met een feestje om de lancering van de nieuwe energiedrank van Fizzco, Overcharge Delerium XT, te vieren. Jij bent ook op dat feestje aanwezig, maar helaas niet om te feesten, maar om te schoonmaken. Misschien is dat juist een gelukje, want hierdoor heb je geen slokje genomen van het nieuwe drankje. Bijna alle andere mensen op het feest hebben dat namelijk wel gedaan en zijn door het drankje veranderd in mutanten, omdat Fizzco het drankje niet goed heeft getest om het zo snel mogelijk op de markt te brengen. Bijna heel Sunset City is nu in mutanten veranderd, dus aan jou de taak om samen met de andere overlevenden die je tegenkomt te ontsnappen.

Traversal

Er zijn genoeg games te vinden waarbij je op mutanten, zombies, geïnfecteerden of andere wezens aan het knallen bent. Sunset Overdrive brengt gelukkig iets compleet nieuws in het genre, namelijk de manier waarop je door de stad beweegt. In de meeste games ben je vanaf de grond aan het slachten, maar in deze game wil je juist zo min mogelijk op de grond zijn. Hiervoor kan je in het begin van de game bijvoorbeeld grinden en wall-runnen. Met een druk op de knop zit je op een rail of ben je tegen een muur aan het rennen. Ik was bang dat dit heel snel oud zou worden, maar je krijgt in de loop van de game meer mogelijkheden om nog sneller door de stad te gaan. Zo krijg je later in de game bijvoorbeeld een korte boost in de lucht, zodat je een grote afstand in de lucht kunt overbruggen om jezelf aan een andere rail te bevestigen. Als je dit helemaal onder de knie krijgt, kan je door de hele stad reizen in een lange combo zonder 'n keer de grond aan te raken.

ontbrekende afbeelding

Killing in style

Door het uitvoeren van deze combo's, verhoog je je Style Meter. Dit is belangrijk, want hiermee kan je je Amps gebruiken. Je character heeft maximaal vijf verschillende Amps en aan elk wapen kan je ook een Amp koppelen. Met deze Amps kan je extra schade aanrichten. Zo is er een Amp die voor een kleine explosie zorgt wanneer je op objecten springt die je de lucht in laten gaan, zoals daken van auto's. Bij de Amps op je wapen moet je denken aan extra kans dat je vijand geëlektrocuteerd wordt of in de fik vliegt. Je kan de Amps dus alleen maar gebruiken wanneer je je Style Meter vult, dus moet je echt grinden, wall-runnen, stuiteren en natuurlijk op alle vijanden schieten. Naast Amps zijn er ook nog Overdrives, waarvoor je niet de Style Meter hoeft te vullen. Voor de rest lijken Overdrives veel op Amps. Zo is er een Overdrive die meer vuurdamage doet. Je moet deze Overdrives aanschaffen met behulp van badges, die je weer verdient door bijvoorbeeld veel enemies te killen, grinden, wall-runnen enzovoorts.

Kleurrijke humor

De grafische stijl van de game bevalt me heel erg. De wereld ziet er lekker kleurrijk uit, waardoor je op het eerste gezicht misschien denkt dat het een kindergame is, wat het uiteraard niet is. Ook vind ik het stripboekachtige effect erg cool gedaan. Bij grote explosies zie je bijvoorbeeld "BOOM" in de explosie staan en bij Ground Pounds verschijnt "KRAK" in het oppervlak.

Ook heb ik regelmatig in een deuk gelegen tijdens het spelen van de game, want de game neemt zichzelf niet al te serieus. Zo wordt er bijvoorbeeld gegrapt over hoe de characters met andere characters honderden meters van elkaar vandaan communiceren zonder een telefoon of oortje, zegt je personage dat hij een magische zak heeft voor al zijn wapens en worden invisible walls in de zeik genomen. Ook passeren sites als Reddit en NeoGAF de revue.

ontbrekende afbeelding

Activiteiten en collectibles

De open wereld van Sunset Overdrive zit vol met activiteiten, maar vooral met collectibles. Om precies te zijn, zijn er maar liefst 859 collectibles! Er zijn bijvoorbeeld schoenen, toiletpapier, Fizzie-ballonnen en Overcharge-borden die je kunt verzamelen. Gelukkig kan je maps kopen met in-game geld, dus hoef je niet met een kaart van internet naast je te gaan zitten en alles afkruisen wat je al hebt gehad. Daarnaast zijn er een hoop side-quests en challenges waarmee je je kunt vermaken, zoals zo snel mogelijk door alle checkpoints gaan door goed gebruik te maken van traversal. Na het uitspelen van de campagne heb je dus nog genoeg te doen in Sunset City.

Te makkelijk

Ondanks al mijn positiviteit, bevat Sunset Overdrive toch nog een minpuntje. De game is namelijk veel te makkelijk. Als je traversal eenmaal onder de knie hebt, kan je bijna niet meer dood gaan, omdat de enemies je niet kunnen bereiken en je gemakkelijk hun schoten van afstand kan ontwijken. Daarnaast zijn er genoeg health-boxes in de game om je health weer aan te vullen. Eigenlijk ging ik alleen maar af bij de Night Defense-missies. Tijdens deze missies moet je een aantal punten verdedigen van de mutanten, waarbij je geen enkel punt mag verliezen. Wanneer je wel een punt verliest, moet je terug naar de vorige checkpoint, maar de game is vrij genereus met checkpoints, dus zal je niet al te veel opnieuw moeten doen. De game had van mij dus wel wat moeilijker gemogen.

ontbrekende afbeelding

HET EINDOORDEEL VAN Justin Meijer

Het regent topgames de laatste weken en ook Sunset Overdrive is een geweldige game! Traversal werkt onwijs goed, waardoor je je al snel door de hele stad kan verplaatsen zonder de grond aan te raken. Daarnaast is het belangrijk om dit te doen, zodat je je Amps kan gebruiken en minder snel geraakt wordt door vijanden. Eigenlijk zelfs te weinig, want als je het eenmaal onder de knie hebt, kan je bijna niet meer dood gaan. Maar dat is dan ook mijn enige minpunt van deze game, want voor de rest heb ik me uitstekend weten te vermaken met deze kleurrijke shooter die zichzelf niet al te serieus neemt.

  • PLUSPUNTEN
  • Traversal werkt perfect
  • Wapens, Amps en Overdrives
  • Kleurrijk
  • Neemt zichzelf niet serieus
  • Veel activiteiten
  • MINPUNTEN
  • Te makkelijk
Gameliner SCORE
Uitmuntend

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?