Review: SunAge Pc

2D graphics, een moeilijke, onorthodoxe gameplay en getergd door vele bugs en foutjes. Zo op het eerste gezicht lijkt deze titel dan ook niet de moeite waard. Maar niet alles is wat het lijkt; SunAge heeft ook zijn kanten waar een hoop hardcore RTS-ers al heel lang op wachten.

Oldskool engine?

SunAge draait op een 2D engine, wat wil zeggen dat het op bijna elke pc wel fatsoenlijk wil draaien. Gelukkig ziet het er allemaal ook nog eens best mooi uit en het scherm wordt goed gevuld met grote gevechten en veel verschillende effecten. De maps zijn erg sfeervol en divers. Veel verschillende omgevingen komen in beeld en het voordeel van de lage systeemeisen is dat je de resolutie helemaal omhoog kan krikken voor het grootst mogelijke overzicht. En overzicht is waar de engine in uitblinkt. Enkele 3D-effecten, zoals mist, maken het geheel dat op je monitor verschijnt nog redelijk fraai. Het geluid in SunAge is niet helemaal super, maar er staat wel tegenover dat er erg veel gesproken dialoog in zit en je ook zelden een stilte aantreft. Veel manschappen hebben je wat te melden zodra je ze aanklikt. Dit helpt bij het snel herkennen van je selectie. De muziek is dik in orde en brengt het oldskool gevoel weer helemaal boven.

Oldskool gameplay?

SunAge vertelt het verhaal van drie facties: de mensen, de Raak-zun en de Sentinel. De mensen zijn teruggedreven door de Raak-zun tot 'n laatste stad. Zij zien hun uitweg in een planeet, bewoond door buitenaardsen van het kaliber 'killer robot'. De singleplayer zet je eerst in de rol van de mensen. Heb je deze rol uitgespeeld, dan mag je de aanvoerder zijn van de Raak-zun, een stel figuren met een flink uit de hand gelopen geloofsovertuiging, sci-fi terroristen dus. De Sentinels staan tot je beschikking als je de twee laatstgenoemde campagnes succesvol weet af te sluiten. SunAge speelt behoorlijk lastig, dit omdat het keihard tegen de bekende manieren ingaat om een RTS te besturen. Sleep je een kader om een stel units heen, dan kies je alleen de units van 'n soort: degene waarvan er het meeste onder je kadertje hangen. Klik je vervolgens met deze units een vijand aan dan zullen ze niet een sprintje trekken om stukken lood die kant op te werken, maar krijg je de melding "Target tagged". Ze gaan pas aanvallen wanneer je ze handmatig die kant op stuurt. Tactisch voordeel hiervan is, is dat je zelf de route kan bepalen. Meer van dit soort onorthodoxe controls zullen de gamer onder de neus geduwd worden, en ze zijn niet aan te passen. Voor zowel nieuwkomers als hardcore fans blijft dit behoorlijk onlogisch, en er gaat dan ook behoorlijk wat tijd overheen voordat je units ook daadwerkelijk doen wat je in gedachte had. Helaas heb je deze tijd niet in SunAge. De AI is keihard en zal je constant op de nek blijven zitten. Een totaal gebrek aan tutorials helpt hierbij dan ook niet echt.

Tactiek en al wat erbij komt kijken.

SunAge is in veel opzichten wel een stuk tactischer dan de meeste RTS-games die we kennen. Balans tussen de teams is tot op de gram precies uitgemeten. Het klakkeloos verdedigen van je basis tot je de sterkste unit kunt bouwen heeft dan ook weinig zin. Units zullen goed gekozen moeten worden aan de hand van de soort vijanden die kapotgestampt dienen te worden. Een tank op een stel soldaten afsturen zal een behoorlijke teleurstelling zijn wanneer het trage geval bijna alle vijanden mist en het een langzame dood tegemoet gaat door toedoen van de vele machinegeweren. De oplossing is dan ook om een troep soldaten mee te sturen, om hem te beschermen tegen infanterie, en misschien wat zware manschappen met raketten om snelle voertuigen uit te schakelen voordat ze in de buurt kunnen komen. Zoals al eerder genoemd laat de besturing het echter niet toe om een mooi groepje van deze verschillende units te maken en ze vervolgens in een keurige formatie te laten lopen. Erg jammer, want nu ben je de hele tijd bezig je units te verplaatsen om ze in leven te houden, terwijl je er net achter komt dat Henk de Blast Master met zijn raketten je basis aan het verkolen is.

Je basis is een tweede punt in SunAge. Je zult vaak de verschillende gebouwen over een afstandje met elkaar moeten verbinden door zogeheten 'power nodes'. Deze 'draadloos-stroom-netwerk-palen' moet je te allen tijde beschermen om stroomuitval in de verder gelegen gebouwen te voorkomen. Leuk is wel dat hetzelfde trucje geldt voor de vijanden: maak een snelle hit and run op een vijandelijke power node en val gauw met de klaarstaande troepen het machteloze stuk basis aan. De basis eenmaal ingenomen, laat je de soldaatjes hun sniper rifle pakken om de vijanden van een prachtig laffe afstand overhoop te knallen. De meeste units hebben dit soort upgrades beschikbaar naarmate je vordert in technologie, en de upgrades vergroten hun tactische inzetbaarheid.

Beestjes

Helaas heeft SunAge voornamelijk in het begin een behoorlijk kakkerlakkenprobleem: het zit vol met bugs. De game crasht regelmatig en de quicksaves zijn dan ook weg. Na het installeren van patch 1.06 waren de normale saves corrupt geworden en kon er dan ook vrolijk overnieuw begonnen worden. De muziek slaat regelmatig over bij het laden van een level en de weergave van informatie over een unit gaat ook niet altijd even goed. Dit is slechts het topje van de mierenhoop, maar gelukkig is het ontwikkelingsteam druk bezig met het patchen van de code. Op het moment is SunAge dan ook meer een bèta-versie van de game.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

SunAge is een toffe RTS met een solide tactische gameplay en een goede oldskool sfeer. Goede AI en verschillende vernieuwende elementen sieren dit spel, maar de op het moment aanwezige overvloed aan bugs geeft het bovenstaande een ferme trap in het kruis. Zou SunAge niet getergd zijn door de foutjes, dan zou het vier sterren verdienen. De vele bugs brengen het geheel echter maar op twee sterren. Aangezien er hard gewerkt wordt aan oplossingen krijgt het spel het gemiddelde van de twee. Maar tot de patches hun werk hebben gedaan, laat deze jongen het spel nog even lekker in de kast liggen. Wees slim en doe hetzelfde.

• Tactisch
  • Oldskool
  • Gebalanceerd