Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Street Fighter V
  • ONTWIKKELAAR Capcom
  • EERSTE RELEASEDATUM 16 februari 2016
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4
  • GENRE Fighting
  • GAMELINER SCORE

review: Street Fighter V PlayStation 4

Al tijden zit ik te draaien op mijn stoel. De langverwachte epos wordt eindelijk voortgezet met Street Fighter V. Afgelopen tijd zie je verdeelde meningen en verontrustende nieuwsberichten op het internet. Of in deze berichten een kern van waarheid zit? Jazeker, maar hoe voelt de gloednieuwe vechter, wat ontbreekt er en belangrijker wat is er aanwezig? Het wordt tijd om deze vragen te beantwoorden. Mijn rol hierin? Noem mij maar senpai.

onbekend

Het heeft even mogen duren

Het is onderhand zeven jaar geleden dat Street Fighter IV het levenslicht op de consoles heeft mogen zien. Ja, ongeveer jaarlijks is er een opgepoetste versie verschenen in de vorm van Ultra-, Arcade- en Super-edities, maar het vijfde deel bleef uit. Capcom heeft lang aan de nieuwe toevoeging gesleuteld, maar dan heb je ook wel iets. Street Fighter V oogt subliem en speelt heerlijk. De echte fan (waar ik trots 'n van ben) is met plezier gaan zitten voor een stevige matpartij. Na een uurtje spelen vraag je je echter af waarom het zolang heeft moeten duren. Het is namelijk niet dat de fighter overvloeit van nieuwe content.

Laat ik maar met de deur in huis vallen. Deze versie van Street Fighter V is bij lange na niet af. Het gemis van een uitgebreid roster is een directe steek in het hart. Slechts zestien vechters betreden de arena, maar Capcom beloofd dit spoedig aan te vullen met een zestal van ingevlogen vechters. Het roster wordt gevuld met diverse veteranen, oud gedienden en nieuwkomers. Er ontbreken echter veel veteranen die inmiddels nauw verwant zijn met de langlopende serie. Waar zijn bijvoorbeeld Blanka, Guille, Sagat, Balrog en E.Honda? Niet in Street Fighter V, dat is een ding wat zeker is.

onbekend

Omhulsel

In mijn preview en gespeeld artikelen hebben jullie vast gelezen dat ik onwijs veel zin in de nieuwe aanwinst had. Na een korte speelsessie borrelde echter een groot gevoel van ' WTF CApcOM' op. Street Fighter V is voorzien van een heuse Story-Mode. Ieder personage heeft een eigen verhaallijn welke zijn opgedeeld in diverse gevechten en cut-scenes. De 'n is langer dan de ander en het concept is een leuke aanwinst. Waarom bestaan de cut-scenes echter uit handgetekende afbeeldingen? Oja, omdat deze nog niet af waren. Capcom heeft aangekondigd deze in juni aan te vullen met geanimeerde cut-scenes, maar vooralsnog zijn deze niet geïmplementeerd in de huidige versie. Gedurende de diverse modi level je personages omhoog en verdien je punten. Deze punten kan je uitgeven in de shop, maar (daar komt het) deze is momenteel nog niet open for business. Sorry, kom in maart maar terug.

Ok', de cut-scenes zijn crap, maar gelukkig is er nog altijd een Arcade modus. Sorry wacht even, deze zit er blijkbaar niet in. Sinds men kan heugen is Street Fighter altijd voorzien van een uitstekende Arcade Modus. Om de een of andere reden is Street Fighter V dat niet. Dit is wellicht de grootste teleurstelling die mij voor de kiezen is gesmeten. Street Fighter V voorziet spelers in totaal van vier modi. Story Mode is inmiddels bekend, maar Street Fighter V heeft ook een Survival Mode, Versus Mode en Online Mode. De eerste twee werken prima, maar godsamme wat duurt een online gevecht vinden lang. Wellicht komt dit door het gebrek aan online spelers, maar dat wat een fighter optimaal maakt, werkt allesbehalve optimaal.

onbekend

Rise Up!

Gelukkig doet Street Fighter V niet alles verkeerd, want wat werkt, werkt uitstekend. Visueel presteert de game zeer sterk en ook op het gebied van audio weet de game mij te bekoren. Uiteindelijk draait het echter allemaal om het vechten en dat werkt subliem. De besturing is haarscherp en de variatie in aanvallen is van de bovenste plank. Street Fighter V wuift een oud systeem uit deeltje vier vaarwel en introduceert nieuwe mechanics als vervanging. De focus attacks zijn verleden tijd en de V-skill maakt zijn entree. Deze skill wordt eenvoudig geactiveerd en biedt een aanvallende of defensieve boost. Een leuke aanwinst die meer diepte en variatie biedt.

Daarbij heb ik het gevoel dat Street Fighter V zowel makkelijker als moeilijker is geworden. De game is eenvoudig genoeg om op te pakken voor beginners, maar moeilijk om tot in de puntjes te beheersen. Er gaan vele uren inzitten voordat je alle technieken beheerst en je je kan meten met de betere online spelers. Wanneer je de smaak echter te pakken krijgt, wil je game niet meer neerleggen.

onbekend

HET EINDOORDEEL VAN Rudy Wijnberg

Street Fighter V is, in mijn ogen, de grote teleurstelling van 2016. Een gewaagde uitspraak zo aan het begin van het jaar, maar veel meer kan ik er helaas niet van maken. Op het moment is de game niet veel meer dan een omhulsel. De komende updates moeten hier verandering in brengen, maar tot die tijd bewaar ik de loftrompet in zijn case. Hoewel de game er prachtig uitziet en subliem speelt, ontbeert er nog teveel om dit de next-gen-fighter te noemen waar we allemaal op zitten te wachten. Mochten de updates veel aanvullen en mijn mening doen veranderen, dan horen jullie dat uiteraard als eerste op Gameliner. Tot die raad ik je aan om [url=http://www.gameliner.nl/product/6921/mortal-kombat-x]Mortal Kombat X[/url] of Street Fighter IV te spelen. Senpai has spoken, class dismissed.

  • PLUSPUNTEN
  • Heerlijk matten
  • Grafisch subliem
  • V-Skills
  • MINPUNTEN
  • Niet af
  • Waar is de Arcade Modus?
  • Capcom, WTF
Gameliner SCORE
Voldoende

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy WijnbergAls het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?