Review: Story of Seasons: Trio of Towns Nintendo 3DS

Geplaatst: 20 oktober 2017 11:00
Aangepast: 17 maart 2024 21:05

Je familie gaat verhuizen, maar je ziet het zelf niet zitten om mee te gaan. Wat doe je dan? Je kinderdroom najagen natuurlijk! Als kind zijnde droomde je er al van om op een boerderij te wonen, groenten te verbouwen en dieren te verzorgen. Tenminste, dat is het verhaal van de game. Nu is het aan mij om te kijken of ik de kinderdroom van mijn ingame personage ook een beetje mijn eigen droom zou kunnen maken.

Verhuis naar je eigen boerderij

De Story of Seasons-serie, die voorheen bekend stond als Harvest Moon, heeft net zoals zijn voorganger alle elementen die een boerderij-game nodig heeft. Zo introduceren ze eerst de verhaallijn, krijg je je eigen boerderij, en wordt vanuit daar alles langzaam opgebouwd naarmate je de game langer speelt.

De verhaallijn zelf is vrij standaard, je begint met een herinnering waarin je te zien krijgt dat je van jongs af aan al genoot van het verzorgen van boerderijdieren, het liefste zou je zelf op een boerderij gaan wonen. Niet veel later krijg je het nieuws dat je familie moet verhuizen vanwege het werk van je vader, wat voor jou de ideale kans is om je droom na te jagen en een boer te worden. Natuurlijk is je vader het hier niet mee eens, en na een lange discussie geeft hij je de kans om jezelf te bewijzen en ga je op reis naar je nieuwe plekje.

Eenmaal aangekomen ontmoet je je oom, die je kennis laat maken met alle mensen uit het aanliggende dorp en uitleg geeft over het onderhouden van een boerderij. Deze intro duurt naar mijn mening erg lang, je bent zeker het eerste half uur van de game bezig met het lezen van dialogen. Er is wel een 'auto-text'-optie, maar zelfs dan duurt het nog zeker twintig minuten voordat je echt aan de slag kan.

Dieren, groenten en ander gespuis

Aan het begin van je boerderij-carrière krijg je alvast wat zaadjes en geld om je boerderij mee op te starten. De bedoeling is dat je door het planten, bewateren en oogsten van je zaadjes producten krijgt die je weer verkoopt. Van dit geld koop je weer nieuwe zaadjes. Op deze manier bouw je je boerderij op totdat je genoeg geld hebt om dieren te kopen en je boerderijtje op te knappen. Om iets sneller geld te verdienen, heb je ook de optie om kleine opdrachten aan te nemen, zoals het bezorgen van een pakketje of het verbouwen van bepaalde planten. Dit mechanisme zorgt er voor dat je echt vooruitgang ziet in je boerderij en trots kan zijn zodra je toch weer die ene koe hebt kunnen kopen.

Iets waar je wel rekening mee moet houden is de stamina-meter. Net zoals de voorgaande games heeft ook deze een stamina-meter die leegloopt naarmate je acties onderneemt. Om deze weer bij te vullen kun je eten kopen of maken. Ook kun je er voor kiezen om een punt achter de dag te zetten en te gaan slapen. Zodra je stamina op is, val je flauw en dat is natuurlijk iets wat je moet voorkomen.

Er komen steeds meer opties vrij, en op een gegeven moment speel je twee nieuwe dorpjes vrij waardoor je weer nieuwe dingen kunt verbouwen. Ook ontmoet je nieuwe mensen waar je bevriend mee raakt en zelfs mee kan trouwen. Daarnaast zijn er uitdagingen waarin je moet bewijzen dat jouw producten het beste zijn. Dit zorgt wel voor wat variatie, maar ondanks dat wordt het spel op een gegeven moment wel vrij eentonig en is er naast het verbouwen van je planten en het verzorgen van de dieren niet erg veel meer te doen zodra je verder in het spel bent.

Het eindoordeel van Naomi Veldhuis

Persoonlijk denk ik dat het een game is waar je van moet houden. Als je iemand bent die veel plezier haalt uit echte farminggames, prima tevreden bent met het dagelijkse bewateren van de planten, hier en daar wat groente in de grond stopt, de dieren borstelt, en de vissen graag voert, dan is dit echt een game voor jou. Voor mij blijkt het uiteindelijk niks te zijn, de dialogen zijn naar mijn mening v'l te lang. Toen ik namelijk eenmaal door de intro heen was, had ik eigenlijk al geen zin meer om verder te spelen. Toen ik eenmaal aan de slag kon, heb ik er aan het begin wel van genoten, maar na een paar uurtjes spelen had ik het eigenlijk wel gezien en sloeg de verveling toe. Het moet dus echt je kopje thee zijn.

Aardig
  • Boerderij-mechanisme is goed opgezet.
  • Part-time jobs om de eerste paar dagen net wat sneller te laten gaan