Review: Story of Seasons: Pioneers of Olive Town - Vermakelijk met wat kleine ergernissen Nintendo Switch

Geplaatst: 23 maart 2021 12:32
Aangepast: 23 maart 2021 20:16

De game in 2021 waar ik het meeste naar uitkeek was Story of Seasons: Pioneers of Olive Town. Ik kon niet wachten om weer een nieuwe boerderij en leven op te bouwen in de nieuwste Story of Seasons-game. Nu had ik ook nog het geluk dat ik de game bijna een maand voor de release in handen kreeg, zodat ik er extra veel tijd in kon steken. De vraag blijft natuurlijk of dat een voordeel of een nadeel was voor de review.

Blaas nieuw leven in de boerderij en het dorp van je opa

Story of Seasons: Pioneers of Olive Town begint als vele andere delen van de serie. Je start als een jonge boer(in) in spé die besluit de oude boerderij van zijn of haar opa op te zoeken. Hierbij leidt de tocht naar Olive Town, een nederzetting die de grootvader met zijn partners Victor en Simon heeft opgericht. In de buurt van Olive Town begeeft je trouwe scooter het en zit je vast in Olive Town. Viktor is zo lief om de speler naar opa’s boerderij te brengen, die door de jaren heen in verval is geraakt.

Viktor biedt de speler aan om op de boerderij te gaan wonen en te herbouwen. Natuurlijk zegt de speler ja en je nieuwe leven in Olive Town begint! Nu lijkt het alleen alsof je opa al honderd jaar is overleden, want van de boerderij is niks meer over behalve ruïnes en bomen, heel veel bomen. Zelfs van het huis is niets meer overgebleven en je moet je tijdelijke intrek nemen in een tent. Ook komt Viktor algauw met het verzoek of je ook niet even wil helpen met het opknappen van het dorp om het toerisme in Olive Town te verbeteren. Op het gereedschap en zaden die je van Viktor krijgt na heb je niets. De speler kan daarom niets anders doen dan de zaden planten en aan de slag gaan met het opruimen en herbouwen van de boerderij en het renoveren van het dorp.

Game ziet er goed uit

Eerlijk is eerlijk, Story of Seasons: Pioneers of Olive Town is de mooiste game uit de franchise die ik tot nu toe heb gespeeld. De game ziet mooi uit met levendige kleuren en veel betere character models in vergelijking met Trio of Towns, de voorganger van Pioneers of Olive Town. Nu is de Nintendo Switch veel krachtiger dan de 3DS, maar het is wel fijn om te zien dat Marvelous deze kans heeft aangepakt. Olive Town is ook een mooi dorp om te bezoeken, met veel winkels en mensen om te leren kennen en er komen ook nieuwe gebieden naar de game toe met de expansion pass die binnenkort uitkomt. Ook heeft Pioneers of Olive Town hele fijne controls en een opbergsysteem die het spelen alleen maar fijner maakt!

De soundtrack is ook prima, met meerdere tracks voor de seizoenen, mijnen en evenementen. Ook viel op dat het lijkt of elke vrijgezel een unieke track heeft gekregen in deze game, wat ik een leuke toevoeging vond. Het enige probleem wat ik met het uiterlijk had was het verdwijnen van de portretten bij de personages. Voor de niet fans: in elke Story of Seasons game had elk personage een portret wat de emoties die ze hadden meer naar voren bracht. Marvelous heeft dat in Pioneers in Olive Town verwijderd, omdat ze de character models verbeterd hebben en daar de emoties op te zien zijn. Het probleem is dat je die uitdrukkingen alleen tijdens de events ziet, want als je tussendoor met ze praat zorgt de camera er negen van de tien keer voor dat het gezicht niet in beeld is. Dit is gewoon zonde in mijn ogen en had misschien iets beter uitgedacht kunnen worden.

Je boerderij is nog nooit zo groot zo groot geweest

Story of Seasons draait vooral om het opbouwen van je boerderij, de inwoners van het dorp waar het zich afspeelt te leren kennen en de verhaallijn op jouw eigen tempo te voltooien. Marvelous heeft de boerderij groots aangepakt, want die is naar mijn ervaring nog nooit zo groot geweest. Ik heb in ieder geval tijdens het spelen drie mijnen, verschillende gebouwen en heel veel land gezien die je naar je eigen inzicht kan gebruiken en inrichten. Nu ben ik een grote sloddervos en ziet mijn boerderij eruit als een puinhoop, maar via de fotoshare zie ik dat een aantal boeren van hun boerderij een waar paleisje hebben gemaakt. Hoewel mijn boerderij nog klein is op het moment, kan ik niet wachten om mijn boerderij op te bouwen.

Dit is mogelijk met allemaal verschillende recepten van dingen die je kan bouwen/maken van materialen. Hoe verder je komt in de game hoe meer soorten nieuwe materialen je tot je beschikking krijgt. Het enige nadeel is dat je maar één soort materiaal per keer in de machines kan stoppen, wat ervoor zorgt dat je of heel veel geduld moet hebben of twintig van die apparaten moet neerzetten om snel materialen te krijgen. Nu heeft Marvelous al beloofd deze kleine irritatie op te lossen, maar het blijft toch lichtelijk irritant.

Interessante personages

In de Story of Seasons-games spelen de andere personages ook een belangrijke rol. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe aardig gecharmeerd ben van de inwoners van Olive Town. Dit komt omdat er heel veel events in de game zitten, die de persoonlijkheid en het leven van de personages in beeld brengen. Een aantal van mijn favorieten zijn Ralph, Iori, Nick, Mickey, Reina, Beth, Jacopo en Dosetsu. Ook lijkt er meer aan de hand te zijn in het dorp, met een mysterieus meisje die jouw boerderij in de gaten aan het houden is. Het enige minpuntje is dat het dialoog buiten de events om veel van hetzelfde is. De ontwikkelaar zegt al bezig te zijn met een oplossing, maar zoals ik al eerder aangaf hadden ze hier ook al eerder aan kunnen denken.

Net als in bijna alle Story of Seasons-games kun je een relatie met een vrijgezel aangaan en uiteindelijk trouwen en een gezin starten. Dit is in Pioneers of Olive Town mogelijk door de relatie met de vrijgezel te beginnen wiens hart je wilt veroveren. Pioneers of Olive Town heeft in totaal tien vrijgezellen, waarvan de ene helft man is en de andere helft vrouw. Net als in Friends of Mineral Town ben je vrij om je partner te kiezen uit allebei de geslachten. Iets wat volgens mij natuurlijk alleen maar aangemoedigd kan worden.

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Story of Seasons: Pioneers of Olive Town bracht mij de afgelopen maand naar het platteland, vooral op een positieve manier. Je boerderij is groter dan ooit en Marvelous heeft veel kleine verbeteringen toegevoegd, wat de speelervaring een stuk fijner maakt. Hoewel ik kleine ergernissen had met de game, zoals het camera perspectief en de tegenvallende dialoog variatie, kan ik niet stoppen met het spelen van de game. Dus mocht je net als ik een grote farmingsim-fan zijn, dan raad ik zeker aan om naar de nieuwe Story of Seasons-game te kijken.

• Game ziet er mooi uit op de Switch
  • Interessante personages
  • Leuke soundtrack
  • Veel events
  • Fijn opbergsysteem gereedschap en controls
  • Camera perspectief soms onhandig
  • Weinig variatie in dialoog
  • Materiaal-systeem had iets beter uitgedacht kunnen worden

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Story of Seasons: Pioneers of Olive Town

-

Marvelous