Review: Story of Seasons: Friends of Mineral Town - een klassieker in een nieuw jasje Nintendo Switch

Geplaatst: 8 juli 2020 17:15

In 2004 staat een klein meisje voor de schappen van de Bart Smit om zelf haar eerste game voor haar gloednieuwe GameBoy Advance aan te schaffen. Van haar opa en oma had ze al Pokémon Leaf Green gehad, maar deze game zou ze van haar eigen zakgeld gaan kopen. Haar oog valt op een game met op de voorkant een schattige boer op zijn boerderij, omringd door dieren. De game wordt haar favoriet waar ze haar hele jeugd naar blijft terugkeren. Deze game was Harvest Moon: Friends of Mineral Town. Nu zestien jaar later is er een remake van deze game uitgekomen onder een nieuwe franchise naam, Story of Seasons, en moet ik deze gaan reviewen. Met enthousiasme startte ik deze remake op om terug te keren naar het rustige boerenleven in Mineral Town, maar ook met de angst of de game nog wel net zo magisch zou zijn zoals ik mij van vroeger herinnerde.

Start een boerderij in een rustig dorp

Story of Seasons: Friends of Mineral Town is een farming/life simulatie-game ontwikkeld door Marvelous. In de game erft de speler de boerderij van diens overleden opa en trekt naar het plattelandsdorp Mineral Town om de boerderij over te nemen. Nu denk je misschien van hey, dit klinkt als het verhaal van Stardew Valley en dan heb je gelijk. Eric Barone heeft deze game als inspiratie gebruikt voor zijn game.

Als je eenmaal door de snelle en simpele verhaallijn heen bent, is het aan de speler wat die wil gaan doen. Wil die zich focussen op het verbouwen van planten, het houden van veeteelt, de mijnen ingaan om edelstenen te verzamelen of wil die bevriend raken met iedereen in het dorp en diens ware liefde vinden? Deze keuze laat Marvelous aan de speler zelf. Deze vrijheid in alle Story of Seasons-games was voor mij altijd één van de belangrijkste redenen dat ik de game zo leuk vond en dat is in deze remake zeker niet anders.

Twee moeilijkheidsgraden

Het eerste grote verschil tussen het origineel en de remake zijn de twee moeilijkheidsgraden, Easy en Normal, waar de speler uit kan kiezen. Dit is aan de latere Story of Seasons-games toegevoegd en nu ook bij deze remake. Bij easy start je met wat meer geld, sluit je makkelijker vriendschappen, verkopen je producten voor wat meer geld en groeien er al een aantal rapen in het veld. Deze modus is geschikt voor de beginners of spelers die sneller door de game heen willen gaan. De normal-modus is voor de veteranen en geeft wat meer uitdaging, door de speler met vrijwel niets te laten beginnen. Met deze twee moeilijkheidsgraden laat Marvelous het aan de speler of die het zichzelf moeilijker of makkelijker wil maken en dat is iets wat ik zeer toejuich.

Holy sh*t de controls

Harvest Moon: Friends of Mineral Town was al een goede game (in mijn ogen) op de GameBoy Advance. Wel zijn de graphics wat verouderd, maar het blijft een vermakelijke game die ik vaak nog heb opgestart door de jaren heen. Maar toen ik de game op de Switch begon te spelen, kwam ik er snel achter dat nog een mechaniek uit het origineel verouderd was, want holy shit wat zijn de controls verbeterd in de remake! Het is dat ik uit het origineel alle short cuts weet, maar ondanks dat was de GamBoy Advance in vergelijking met de Nintendo Switch erg beperkt. Marvelous heeft van alle knoppen op de Joy-Cons gebruikgemaakt om de game een simpele en handige bediening te geven. De linker Joy-Con is voor het bewegen van het personage en het selecteren van gereedschap, De rechter Joy-Con is om dingen op te pakken, te praten met de bewoners en het gereedschap te gebruiken. Eerlijk gezegd, als je de remake hebt gespeeld, kun je denk ik niet meer met de controls van het origineel overweg.

De nodige modernisering en grafische update

Niet alleen de controls hebben een update gehad. Ook de graphics en personage designs hebben een upgrade gehad. Dit was allemaal nodig en alles ziet er prima uit op af en toe wat kleine haperingen in de hoek na, die binnen drie seconden weer verdwijnen. Sommige personage designs waren even wennen. De meeste zijn nog herkenbaar, maar bij anderen viel dit iets tegen. Dit kan misschien mijn nostalgiebril zijn, maar bij een aantal personages vind ik hun nieuwe designs niet meer bij de persoonlijkheid passen. Verder heeft Marvelous de nodige nieuwe (huis)dieren en planten uit de nieuwere games aan de remake toegevoegd. Zo kun je naast koeien, kippen en schapen ook alpaca’s, konijnen en fruitkoeien houden (die ik zelf een beetje raar vind).

Ook is het datingsysteem gemoderniseerd. Het is namelijk in alle Story of Seasons-games mogelijk om een romantische relatie met bepaalde personages aan te gaan, te trouwen en een gezin te starten. De personages bij wie dit mogelijk is, hebben een hart in verschillende kleuren onder hun portret staan, waarbij de kleur aangeeft hoe sterk je relatie met diegene is. Dit was eerst alleen mogelijk met heteroseksuele relaties, maar in Story of Seasons: Friends of Mineral Town is het voor het eerst mogelijk om met alle vrijgezellen een relatie aan te gaan, welk geslacht je ook kiest. Dit is een zeer welkome en veel gevraagde toevoeging bij de fans van deze franchise.

Helaas is er ook iets uit datingsysteem verdwenen waar ik niet zo blij mee was. In het origineel had je namelijk rivalen die ook achter iemand aanzaten en als je niet snel genoeg was, ging er iemand anders met die vrijgezel vandoor. Hoewel in de nieuwe remake de schijn wordt gewekt van een romantische relatie, trouwen de rivalen uiteindelijk niet met elkaar. Dit is zonde, want het gaf veel spelers het gevoel dat, nadat die getrouwd waren, het leven in het dorp gewoon doorging. Nu blijft elke vrijgezel single for life als je hem of haar niet kiest en als je daar wat meer over nadenkt, is het best wel triest.

Een klassieker in nieuw jasje

Ondanks een paar kleine minpunten heb ik mij weer heel erg in Mineral Town vermaakt. Ik kon het net zoals vroeger bijna niet meer wegleggen. Stiekem baalde ik dat ik deze review moest schrijven, omdat ik liever verder wilde spelen. Story of Seasons: Friends of Mineral Town is een klassieke Story of Seasons-game die in een modern jasje is gestoken. Ik kan nog veel meer vertellen over deze game, maar dan zou deze review wat te lang te worden.

Nu komt het meest lastige, namelijk het geven van een cijfer. Ik heb erg genoten van deze game, zelfs meer dan van Animal Crossing: New Horizons (sorry Claudia), maar verdient deze game net zo’n hoog cijfer als de wereld overheersende levenssimulator? In mijn ogen wel om eerlijk te zijn, dit is de game waar ik mij in jaren het meeste mee heb vermaakt sinds Breath of The Wild en dat wil wat zeggen! Toch geef ik toe dat deze game niet voor iedereen is weggelegd. Dus mocht je dit lezen en denken, “Wat is hier in hemelsnaam nou zo leuk aan?”, koop deze game dan niet, want dan is de game gewoon niets voor jou. Mocht je dit hebben gelezen en lijkt het je leuk, dan raad ik het je van harte aan om deze game uit te proberen, want deze remake is de ultieme manier om kennis te maken met deze onderbelichte franchise!

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Hoewel ik bang was dat mijn nostalgiebril vernietigd zou worden, was ik uiterst verrast met Story of Seasons: Friends of Mineral Town. Het is dezelfde klassieke game die ik zestien jaar geleden bij de Bart Smit kocht alleen dan met de broodnodige moderniseringen en control-update. Hoewel het zonde is dat Marvelous wat dingen heeft veranderd, zoals de verwijdering van rivalen en een aantal redesigns, is de charme van Mineral Town nog precies hetzelfde als vroeger.

• Veel betere controls
  • De broodnodige modernisering
  • Charmante personages
  • Verbeterde graphics
  • Meer romantische mogelijkheden
  • Game net zo charmant als het origineel
  • Aantal redesigns vallen tegen
  • Rivalen zijn uit de remake verwijderd

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Story of Seasons: Friends of Mineral Town

-

Marvelous