Still Life 2

• Ontwikkelaar GameCo
  • Eerste releasedatum 19 februari 2010
  • Platformen Pc
  • Gameliner score

Review: Still Life 2 - Pc

In 2005 maakte de wereld voor het eerst kennis met special agent Vic McPherson, een pittige dame die door velen ook vandaag de dag nog wordt beschreven als de heldin van het eerste deel uit de Still Life franchise. Nu, vijf jaar later, doet ze haar heldendaden nog eens dunnetjes over in het vervolg Still Life 2, en dat met meer overgave dan ooit tevoren.

De zaak

De zaak in dit tweede deel speelt in de herfst van 2008. Er is een nieuw slachtoffer gevonden van de zogenaamde 'East Coast Killer'. Niet alleen FBI agent McPherson gaat aan de slag met de zaak, ook journaliste Paloma Hernandez duikt er bovenop en probeert een exclusieve deal met McPherson te sluiten als het gaat om de berichtgeving rondom het onderzoek. McPherson moet daar niets van hebben. Op datzelfde moment wordt ook Hernandez te pakken genomen door de moordenaar.

De personages

Je ziet het al, het verhaal kent twee verschillende personages, die door alle hoofdstukken heen beide speelbaar zijn. De ene keer richt je je op de zaak van de 'East Coast Killer' met McPherson, terwijl je de ander keer alles moet doen om te overleven en als Hernandez proberen te ontsnappen van je ontvoerder. Dit brengt steeds weer wat afwisseling tussen de over het algemeen wat rustigere onderzoeken en de wat meer actievolle pogingen om jezelf te verlossen van de seriemoordenaar.

Andere point-and-click koek

Voor iedereen die geen idee heeft wat Still Life is, hier een korte samenvatting. Still Life 2 is, net als zijn voorganger, een ouderwets point-and-click avontuur dat op een iets andere manier gepresenteerd wordt. Je krijgt in de game namelijk niet steeds schermpjes voorgeschoteld waarin je naar links of naar rechts kunt lopen, maar je bevindt je meer in een echte 3D wereld. Lopen doe je door op een bepaalde plek in de wereld te klikken, waarna je personages daar als een braaf kind naar toe lopen. Of nou ja, schuifelen eigenlijk. De snelheid waarmee beide personages lopen wordt namelijk nog overtroffen door een schildpad met een gebroken been. Hierdoor wordt de vaart op sommige momenten letterlijk uit het spel gehaald, terwijl dat toch echt helemaal niet nodig is.

Bekende graphics

Op grafisch gebied weten we dat point-and-click avonturen vaak niet boven de gemiddelde standaard uitsteken, en ook bij Still Life 2 is dat het geval. De cutscenes mogen er dan nog best aardig uitzien, maar alles wat in-game gebeurt is niet van een veel hoger niveau dan wat we kennen van vele jaren terug. Toch is het niet zo slecht dat je jezelf eraan gaat irriteren, maar iets meer inspanning om de game wat meer uitstraling te geven zou zeker op zijn plek zijn geweest. Gelukkig maken het verhaal en de spanning veel goed. Zo moet je op een gegeven moment als Hernandez proberen om medicijnen te vinden, omdat je ontvoerder je heeft ingespoten met een bepaald gif. Je hebt hiervoor maar een minuut of vijf de tijd, daarna is het over en uit en zul je opnieuw moeten beginnen vanaf je meest recente savegame. Zeker iets origineels dus binnen het genre en door de goede uitwerking is het vaak nog vermakelijk ook.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Still Life 2 is op sommige punten iets meer dan een doorsnee point-and-click avontuur. Zo zijn de werelden meer in 3D in plaats van statische plaatjes en zitten er enkele elementen in die ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk moet handelen, anders stuurt het spel je op een enkele reis naar de hemelpoorten. Qua grafische kwaliteit weet de game zeker geen potten te breken en zijn de in-game beelden soms maar matig, maar gelukkig maken het verhaal en die eerder genoemde originele elementen het 'n en ander weer goed.

• Pluspunten
  • Originele elementen
  • Spannend verhaal