Review: Steep PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 19:50

Is er ook maar iets fijner dan vers krakende sneeuw onder je voeten? Volgens ontwikkelstudio, Ubisoft Annecy in ieder geval niet. De Ubisoft-studio die gevestigd zit in de omgeving van Mont Blanc heeft een passie voor wintersporten. Na meerdere multiplayerprojecten stapt de studio eindelijk over op het echte werk. Het eerste grootschalige project, Steep, kan dan ook over niets anders dan hun favoriete bezigheid gaan. Het eindresultaat? Een fantastische game, maar wel een met een aantal gebreken. Als je daar doorheen kunt kijken, krijg je een ervaring vol memorabele momenten voor de kiezen.

Maak de piste onveilig

Steep is het beste te omschrijven als een open wereld wintersportavontuur. Spelers worden in een online wereld gedropt en mogen zelf bepalen hoe ze de tijd op de gigantische bergketen invullen. De game is online only, wat erg coole momenten, maar ook direct 'n van de gebreken oplevert. Spelers kunnen met een druk op de knop een groep vormen van maximaal vier personen. Dit kan met zowel bekende, als onbekende medespelers. Vervolgens kun je een van de vele activiteiten tackelen die de game te bieden heeft. In totaal zijn er vier verschillende takken van de wintersport te beoefenen, dit zijn welteverstaan: Skiën, Snowboarden, Winggliden en Paragliden. Iedere activiteit speelt totaal anders, afgezien van skiën en snowboarden, en heeft ook weer ieder zijn eigen events, op skiën en snowboarden na dan. Je kunt met de R1-knop on-the-go wisselen van activiteit. Dit maakt het navigeren door de wereld eenvoudig en afwisselend. Daarbij is er door de Go Pro-camera op je helm te kiezen uit verschillende oogpunten, wat zenuwslopende momentjes op kan leveren.

De events zijn opgedeeld in zes verschillende categorieën. Zo zijn er bijvoorbeeld de Bonebreaker-events, waarbij je zoveel mogelijk g-krachten op je lichaam moet zien uit te oefenen. Natuurlijk kunnen de standaard races en trickevents niet ontbreken. Iedere uitdaging is anders op zijn eigen manier, maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Of je sjeest met een rotgang van de berg af, of je vergaart zoveel mogelijk punten tijdens je tocht naar de finish. Daarbij zijn er drie verschillende moeilijkheidsgradaties voor de verschillende events. Je hebt namelijk makkelijke, gemiddelde en moeilijke events. Het verschil in niveau is voornamelijk duidelijk aanwezig bij de wingsuit-activiteiten die af en toe echt het onderste uit de kan weten te halen.

Nooit alleen

Het Alpengebied in Steep is echt gigantisch groot. Dat is niet alleen te zien op de kaart, maar is ook duidelijk voelbaar tijdens het spelen. In de verte zie je bergtoppen opdoemen die in veel gevallen ook daadwerkelijk te betreden zijn. Het reizen is redelijk eenvoudig, maar kan op momenten zeer verwarrend overkomen. Door even de cirkel-knop ingedrukt te houden, open je de Panorama view. In deze view krijg je een 3D-weergave van de spelwereld. Je ziet fast travel-punten en nieuwe events die je kunt spelen. Het is echter niet altijd duidelijk welke events je nou al hebt gespeeld, en welke je nog niet hebt geprobeerd. Tijdens het verkennen van de berg ontdek je nieuwe gebieden en gebruik je de verrekijker om nieuwe bergtoppen te ontgrendelen. Je kunt echter niet zomaar om je heen kijken en verwachten dat je alles ontdekt. Je moet namelijk binnen de duizend meter staan om iets te kunnen ontgrendelen, dit lijkt ver, maar is in de gigantische spelwereld redelijk dichtbij.

Zoals ik al eerder heb vermeld, is Steep enkel online te spelen. Naar mijn mening is dit een vloek en een zegen tegelijkertijd. De 'seamless multiplayer' zorgt voor mooie momenten waarbij wildvreemden regelmatig de revue passeren terwijl ze een andere tak van de wintersport aan het beoefenen zijn. Ik vind het echter jammer dat er telkens slechts een handjevol spelers tegelijkertijd in jouw game zitten. Het had mij namelijk veel toffer geleken als er veel meer spelers de piste tegelijkertijd onveilig maakten. Daarbij heeft het verbinden met de servers mij, bijvoorbeeld tijdens mijn laatste speelsessie, onwijs tegengezeten. Er waren namelijk problemen met de server en dat betekent dat de hele game compleet onspeelbaar is. Een slechte zaak al zeg ik het zelf, want niemand tikt zestig euro af voor een game die op momenten niet eens speelbaar is. Overigens moet ik zeggen dat ik voor mijn laatste speelsessie geen enkel probleem heb gehad.

Nieuwe inzichten en beginnersfoutjes

Het valt op dat Steep het eerste grootschalige soloproject van de Franse studio is. De game is echt wonderschoon, maar heeft op momenten gewoon last van wat technische mankementjes. Zo ben ik weleens blijven hangen in barricades, waar ik vervolgens niet meer uit wist te komen zonder weg te teleporteren. De visuele effecten doen goed hun werk, maar kunnen op momenten kuren vertonen (dit gebeurt vooral aan de rand van de wereld). Jammer, maar absoluut geen gamebreakers. De enige echte gamebreaker is het eerder genoemde serverprobleem, dit had makkelijk opgelost kunnen worden door de game ook gewoon offline beschikbaar te maken. Wat ik ook ietwat storend vind, is het progressiesysteem. Je bereikt echt binnen no-time het maximale level (25), maar hebt nog wel een shitload aan content te spelen. Waarom gaat dat levelen zo snel? Daarbij hebben de levels weinig invloed op de speler zelf. Er zijn events en gebieden die je pas kunt betreden wanneer je een bepaald level hebt bereikt, maar de levels hebben geen invloed op het personage zelf. Een personage van level 'n kan namelijk net zoveel als een personage die op het maximale level zit.

Nu klinkt bovenstaande vrij negatief, maar ik vind Steep persoonlijk heel erg tof. Steep is echt een game voor de wintersportliefhebber. Er is geen duidelijk doel, en de helft van de tijd ben je eigenlijk maar wat aan het kloten, maar dat is tegelijkertijd ook meteen het toffe van de game. Dit is geen sensatiegame zoals SSX (die overigens werkelijk subliem is), maar is eerder te zien als een eerbetoon aan de wintersportcultuur. De wereld voelt op momenten leeg en desolaat, maar dat is in het echt ook zo als je in the middle of nowhere staat. Dit is verdomme geen SnowWorld, dit is de realiteit! Je bent aan het verkennen en je eigen pad aan het bewandelen. Dat verkennen levert daarbij weer zijn vruchten af als je bijvoorbeeld een toffe lijn vindt of een leuke easteregg tegenkomt. De sfeer is werkelijk waar fantastisch en dat is uiteindelijk datgene wat Steep maakt tot wat het is: een eerbetoon aan de wintersport en de wonderschone natuur.

Steep is echt een fantastische game die je ofwel vanaf het eerste moment weet te grijpen, óf totaal niet geboeid weet te houden. Je moet jezelf kunnen vermaken en gelukkig kan ik dat uitstekend. De game is echter wel veel leuker als je deze speelt met een aantal vrienden. Dit brengt wat meer competitie in het spel en geeft je meteen een doel. Helaas wordt de game her en der geplaagd door wat technische mankementjes. De downtime van de servers in een online only-game is echter een grote no-no. Jammer, want de game had offline net zo vermakelijk kunnen zijn. Wat de game echter zonder twijfel goed doet, is de sfeer neerzetten. Je waant je echt op de berg en de vista die het beeldscherm constant vult is te allen tijde adembenemend. Ik heb lang zitten twijfelen over mijn oordeel, maar ben uiteindelijk op een tweeledige score uitgekomen. Voor de huis-, tuin- en keukenspelers beoordeel ik de game met 3,5 sterren. De sneeuwengeltjes gaan deze game echter veel leuker vinden en daarom geef ik de game uiteindelijk toch vier sterren. Casual players gaan moeite hebben met het vinden van een daadwerkelijk doel, maar de wintersportliefhebber weet direct waarom ik deze game tof vind.

• Het is uiteindelijk jij en de berg
  • Bestuurd als een tierelier
  • Geeft, tot op heden, het meest realistische beeld van wintersport