Review: Steel Diver Nintendo 3DS

Geplaatst: 6 mei 2011 19:30
Aangepast: 11 maart 2019 22:42

Ik ben naar Nieuwegein afgereisd om daar bij Nintendo op kantoor twee nieuwe games voor de Nintendo 3DS onder de loep te nemen. De game die ik onder andere uitbreid heb kunnen checken is Steel Diver.

Duik onder water

Steel Diver is een game met boten, maar voornamelijk onderzeeërs. Er zijn drie hoofdgames, namelijk: Missions, Periscope Strike en Steel Commander. De games zijn niet zo heel erg uitgebreid, maar wel enorm vermakelijk. Ze hebben daarnaast een beetje de 'Tetris-factor'. Hoe verder je komt, hoe lastiger het wordt en het is ook nog eens behoorlijk verslavend.

Missions

In Missions moet je diverse missies uitvoeren. Het komt erop neer dat je een keuze moet maken uit een van de drie onderzeeërs om daarmee, met behulp van je stylus van a naar b te varen en onderweg diverse obstakels uit de weg te gaan, door continu te wisselen tussen vooruit, achteruit, naar boven of duiken.
De catch is timing, want onderzeeërs zullen niet snel reageren. Hierdoor moet je op tijd vaart terugnemen om obstakels te mijden.
Afhankelijk van het type onderzeeër dat je hebt gekozen, moet je ook nog sturen. Je kunt kiezen uit de ND-01 Manatee, ND-03 BlueShark en de ND-05 Serpent. Het is echt leuk uitgewerkt, maar doordat je alles moet doen met behulp van je stylus, vond ik de besturing soms wat onhandig. Er is ruimte genoeg om de knoppen op het scherm iets groter te maken, zodat je het met de vingers zou kunnen bedienen. Wanneer je tegen de rand of oever aanvaart en er zo een lek ontstaat, moet je met je vinger op het lek het schip redden van zijn ondergang. Een erg leuke toevoeging.

Verken de horizon

De Periscope Strike is niet zo heel erg lastig en meer een kleine game om even mee zoet te zijn, maar veel kun je er niet mee. Door je Nintendo 3DS fysiek te draaien kijk je over zee om zo je vijand te spotten en vervolgens te torpederen. Dit is mogelijk door de gyrosensor in de Nintendo 3DS. Het is wel belangrijk om de afstand tot de vijand en de snelheid te bepalen om zodoende een maximale impact te bewerkstelligen.

Zeeslagje!

E'n van mijn favoriete spellen vroeger. Zeeslag op je Nintendo 3DS is natuurlijk ge-wel-dig, vooral omdat je het ook nog als multiplayer kunt spelen via Download Play-optie. Je hebt alleen allebei een Nintendo 3DS nodig en 'n game. Gebruik strategie en tactiek in een soort schaakachtige gevechtssimulatie. Je hebt een map en daarop kun je drie soorten schepen kwijt. De onderzeeër, de Escorteschepen en de Bevoorradingsschepen. Alle drie hebben verschillende eigenschappen. Je geeft een bevel aan een schip, en of je ze gaat aanvallen of gaat verplaatsen is helemaal aan jou.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ik heb persoonlijk niks met water of met boten. Maar een keer in een onderzeeër varen lijkt me episch. Helaas moet ik het nu doen met een game als Steel Diver voor de Nintendo 3DS. Hoewel het driedimensionale effect aardig is, voegt het niks toe aan de game. De game had dus net zo goed voor de gewone Nintendo DS uitgebracht kunnen worden. Toch heb ik me onwijs vermaakt en heeft Steel Diver daarnaast een enorme verslavingsfactor. De verschillende gameopties werken gewoon, alhoewel het aanbod misschien een beetje karig is.

• Verslavend
  • Origineel gebruik van de touchpad
  • Zit goed in elkaar
  • Touchpad moet met stylus bestuurd worden
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Steel Diver

-

Nintendo 3DS