Starhawk

• Ontwikkelaar Lightbox Interactive
  • Eerste releasedatum 9 mei 2012
  • Platformen PlayStation 3
  • Gameliner score

Review: Starhawk - PlayStation 3

Het is mijn vijfde opeenvolgende dag als Starhawk-speler. Als ervaren piloot ontwijk ik een stel 'Swarm Lasers' en maak ik een looping om ten slotte enkele clusterbommen te laten vallen op een argeloze vijand. Ik wil weer een stijlvolle manoeuvre maken in mijn vliegtuig, maar het lukt niet. Het gevleugelde gevaarte blijft koppig rechtdoor gaan, enkele tientallen meters boven een vijandelijke basis. Het duurt luttele seconden voordat een enorm kanon mij gevonden heeft, evenals een stel raketten van zowel de grondtroepen als vliegtuigen. Mijn vliegtuig is in vlammen opgegaan wanneer ik er achter kom waarom hij niet meer reageerde: de batterijen van mijn controller zijn leeg. Dat gebeurt wel vaker met Starhawk"

ontbrekende afbeelding

Iets met korsten en rift-energie

De singleplayer volgt de perikelen van Emmet Graves. Als rifter verdedigt hij putten waaruit de mysterieuze rift-energie gemijnd wordt. De energie infecteert degenen die er in contact mee komen. Wanneer zij geluk hebben, geven ze alleen licht. Zo ook Emmet. Als ze pech hebben worden het untermenschen, bekend als Outlaws of 'scabs' (vrij vertaald: korsten). Logan, de broer van Emmet, had minder geluk en is een Outlawleider geworden. De twee partijen vechten om controle over rift-energiebronnen, belichaamd in een traditionele broederstrijd tussen Emmet en Logan Graves.

De singleplayer fungeert als opstap naar de onlinefunctionaliteit. Het gevoel verdwijnt nooit dat het hele offlinegebeuren maar een tutorial is, ondanks visueel interessante scènes tussen de tien missies door. Daarbij moet wel gezegd worden dat het zeker nut heeft. Na een paar uur, waarin je door het vrij korte verhaal raast, ben je klaar voor het echte werk.

Het begint in de lucht

Het echte werk, de multiplayer, begint in de lucht. Je dondert in een capsule met een rotvaart richting aarde. Tijdens de vlucht kan je het gevaarte sturen en met een beetje geluk land je op een vijand. Eenmaal buiten de capsule is het mogelijk domweg iedereen neer te maaien met het standaardmachinegeweer of met de negen andere infanteriewapens. Je kunt een voertuig dat ergens toevallig staat meenemen, maar nog interessanter is de mogelijkheid gebouwen neer te zetten.

Starhawk onderscheidt zich van haar voorganger Warhawk en concurrentie door de mogelijkheid om bouwwerken te kunnen neerzetten. Zo zijn er 'turrets', bevoorradingsbunkers, muren en allerlei gebouwen die voertuigen produceren. Deze vallen uit de lucht om zich snel te ontvouwen tot volwaardige bouwwerken. Het gevolg is een onvoorstelbaar dynamisch spel. De strijd verplaatst zich constant en voordat je het weet staat naast jouw grondgebied een nieuwe basis van de vijand.

ontbrekende afbeelding

Duizend-en-een manieren om te spelen

In de vaak chaotische 32-man multiplayer zijn er infanterie-eenheden, tanks, jet packs, jet bikes, jeeps en ten slotte maken Hawks de game onveilig. Het is lastig voor te stellen dat iemand zich kan vervelen in een vol onlinespel. Vooral de Hawk, waaraan het spel haar naam ontleent, is interessant. Als Transformer schakelt het voertuig tussen een vliegtuig en mech-modus, waarin het langzaam over de grond heen waggelt en stampt. Met een volledig arsenaal aan wapens voor zowel de Hawk als infanterie lijkt het alsof je meerdere games voor de prijs van 'n krijgt.

Dit gevoel wordt versterkt door de vijf onlinemodi die het spel kent. Deze zijn: team deathmatch, deathmatch, capture the flag, capture zones en als laatste een verrassende co-op modus. In deze modus kan je óf online, óf via split-screen samen met een vriend hordes vijanden tegenhouden, totdat je doodgaat. Een survival-mode dus.

De mooie, dreigende dood van mijn PlayStation

Het spel weet zich in elk speltype goed te presenteren. Grafisch is het spel prima en kent het geen haperingen die je bij andere spellen wel vaak tegenkomt. De sciencefiction setting wordt goed overgebracht. Hoewel er geen wapens zijn om vrij te spelen of aan te passen, kan je wel het uiterlijk van jouw eigen personage onder handen nemen, evenals de verf van voertuigen. En met punten kan je bepaalde skills kopen, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid ammunitie die je meedraagt.

Ondanks de geweldige multiplayer, zijn er wel wat problemen. Zo lukt het om onverklaarbare redenen soms niet om op een bepaalde plek een gebouw neer te zetten. Erger nog is het wanneer Starhawk de PlayStation laat vastslaan. Vrij veel spelers, waaronder ik, hebben hier zelfs na de laatste update nog problemen mee. Ik vrees voor het leven van mijn PlayStation 3. De crashes kunnen niet goed zijn voor het apparaat, maar ik kan niet stoppen met het spelen van de game.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Daniël Speldekamp

Starhawk is snel, chaotisch en niets minder dan een waardig vervolg op Warhawk. De singleplayer vergeet je snel weer, ondanks de functie als opstap voor de multiplayer. De onlinefunctionaliteit is weergaloos met haar 32 spelers, de vele voertuigen en de mogelijkheid bouwwerken uit de lucht te laten vallen. Starhawk is een aanrader voor iedere PlayStation 3-gamer die van snelle, eigenzinnige multiplayerspellen houdt.

• Pluspunten
  • Snelle, dynamische gameplay
  • De mogelijkheid gebouwen neer te zetten