Review: StarDrive Pc

Het 4X-genre (Explore, Expand, Exploit, Exterminate) staat alweer een aantal jaartjes op de kaart. De bekendste titels in dit genre, zoals de Civilization-serie, scoort al tijden hoge ogen. Dit genre wordt meestal geassocieerd met grote rijken, zij het op het land of in de ruimte, alwaar je je volk naar ongekende hoogte en ontwikkeling moet leiden. Het genre is een tijdje weggeweest in de jaren '00, maar recentelijk is er weer een wildgroei in het genre. Een van deze nieuwe games is StarDrive.

Stardrive

In StarDrive, ontwikkeld door Zero Sum Games en uitgegeven door Iceberg Interactive, is het aan jou om je gekozen volk naar galactische heerschappij te leiden. Hiertoe kun je kiezen uit acht verschillende rassen, elk met hun eigen voor- en nadelen. Hiermee kun je dan je eigen galactische rijk veroveren of dapper strijdend ten onder gaan. Tot nu toe klinkt het episch en tegelijk best bekend, maar wat maakt StarDrive nou speciaal?

Groots en (bijna) niet te stoppen

Wat StarDrive anders doet dan bijvoorbeeld Civilization of Endless Space is dat de actie zich real-time afspeelt. Dat wil zeggen dat de gebruikelijke turn-based actie ingewisseld wordt voor een constante stroom actie en input, waarbij je bevelen direct effect hebben. Technologie ontwikkelt op tijd, schepen reizen constant door, gevechten in het heelal blijven doorgaan, gebouwen worden gebouwd. Je kunt middels de pauzeknop (spatie) de actie even stilzetten om rustig je stappen te plannen. Ruimteschepen zijn zelf te ontwerpen en te tweaken, zoals we onderhand gewend zijn van 4X-titels. De acht rassen hebben elk eigen voor- en nadelen, welke in het begin een boost geven in een bepaald gebied of technologie. Daarnaast heeft de ontwikkelaar Zero Sum Games een uitgebreide interactie met de spelers middels hun forum en wordt feedback continu verwerkt in de doorontwikkeling van de game.

Maar toch"

Stardrive doet een aantal dingen goed, maar de plank wordt hier en daar toch misgeslagen. De rassen, elk mooi uitgewerkt, voelen niet speciaal aan in de gameplay. Zeker op de lange termijn zijn de individuele voordelen weg te cijferen. De ruimtegevechten zijn, mede door de real-time gameplay, onoverzichtelijk en chaotisch. Dit laatste is zonde, daar dit soort titels het moeten hebben van gedegen ruimte-butspartijen. De real-time gameplay heeft een nog groter probleem: overzicht. Naarmate je rijk groter wordt, gebeurt er zoveel dat je al snel dingen over het hoofd ziet. Grafisch is de game net zo'n enigma. Aan de ene kant zit er prachtig artwork en een aantal geïnspireerde achtergronden in, maar de ruimteschepen zelf overtuigen niet. Het voelt gewoon een beetje goedkoop aan.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

StarDrive heeft een mooie premisse, maar weet de belofte maar deels waar te maken. Je rijk is groots, de actie is continu, maar tegelijkertijd voelen hierdoor de ruimtegevechten niet altijd even lekker als bij turn-based games. Het overzicht raak je al snel kwijt door de grootte van je rijk, waardoor zaken al snel door je vingers kunnen glippen. Hierdoor speelt de game minder ontspannen dan bijvoorbeeld Endless Space. Maar wat de game wel goed doet, is het customizen van ruimteschepen en de manier van ontwikkeling van je planeten. De interactie tussen ontwikkelaar en gamer is ook noemenswaardig. Nu hopen dat ze de game wat weten te tweaken, dan kan dit een toffe titel zijn. Vooralsnog weet StarDrive niet het hoofd boven de middenmoot uit te krijgen.

• Groot rijk
  • Pimp my spaceship
  • Mooi artwork