Review: StarCraft II: Wings of Liberty Pc

Geplaatst: 1 augustus 2010 11:30

De mariniers in de bunkers openen het vuur op de schaduwen die door de bosjes sluipen. De muur van roodgloeiend staal trekt de bosjes aan stukken en de doodskreten van de buitenaardse Zerg vullen de de omgeving. Even snel als ze kwamen liggen de Zerg aan stukken. De bunkers van gehard staal zitten nokvol mariniers, de ruggesteun van het Terran leger. Deze ruige soldaten, gekleed in stalen bepantering, kunnen de stroom vijanden niet aan, en ze hebben snel versterkingen nodig. Snel geef je je SCV's de opdracht om grotere fabrieken te bouwen om zo snel mogelijk versterkingen te leveren aan de onder druk staande mariniers. Deze golf Zerg is dood, maar waar er een is volgen meer. Het geweervuur wijst erop dat de volgende golf is aangekomen. Nu maar hopen dat ze het lang genoeg uit kunnen houden...

Starcraft II: About f*cking time!

Sinds de eerste Starcraft game uitkwam in 1998 is het raak. Deze game groeide al snel uit tot een van de toonaangevende RTS games aller tijden, mede dankzij de geweldige verhaallijn en de dominerende multiplayer actie. Kort na Starcraft kwam in 1999 de uitbreiding Broodwars, waarin het verhaal verder ging en de multiplayer nog meer mogelijkheden kreeg.
Nu, in 2010, is het eindelijk zo ver. Na meer dan 10 jaar wachten kunnen we ons eindelijk weer verliezen in een nieuwe Starcraft! Deze titel, die naar verluid meer dan 100 miljoen dollar heeft gekost, heeft grote verwachtingen waar te maken. En die verwachtingen zijn meer dan waar gemaakt!

Epische verhaallijn

Als Blizzard 'n ding goed kan, dan is dat games bouwen alsof je een boek leest of een film kijkt. Elke missie van de zeer uitgebreide singleplayer campagne brengt meer plot met zich mee, waardoor langzaam een groot geheel zichtbaar wordt. De missies worden aangevuld met prachtige interactieve scènes waarin de hoofdpersonen via gesprekken en objecten nog meer verhaal meebrengen. Ik moest mezelf dan ook lostrekken om deze review te schrijven.

Gameplay en Graphics

Het eerste wat opvalt als je het spel speelt zijn de graphics. Je moet twee keer kijken of het nu 2D of 3D is. Ergens is het namelijk beide. Het hele slagveld is gedetailleerd en sfeervol weergegeven zoals je van Blizzard gewend bent, evenals de eenheden op het veld. Alles is in 3D, maar dusdanig gedetailleerd en vormgegeven dat het niet eens opvalt dat het 3D is. Ik heb in mijn 23 jaar spannende gamecarriere (ik begon op m'n zevende) nog nooit een game gespeeld die er zo goed uitzag. De sfeer die de game uitstraalt brengt de setting tot leven tot in de kleinste details. Reclameborden en huizen, de velden, het wild en de natuur, alles voelt echt aan.
De gameplay is precies zoals je van een Starcraft game zou verwachten. Alles speelt soepel en vlot, je hebt zo door hoe alles werkt. De intuïtieve besturing zorgt ervoor dat de vloeiende learning curve van de game puur ligt bij het spel en niet bij de besturing. Hierdoor is de game een plezier voor zowel nieuweling als veteraan.

Multislayer

De multiplayer van Starcraft II: Wings of Liberty is net zo episch en meedogenloos als in het eerste deel. De overwinning hangt af van snel en zonder medelijden je vijand afmaken. Een terughoudende speelstijl haalt je al snel onderuit. De multiplayer is moeilijk, maar gelukkig kun je via Battle.net goed zien hoe goed iemand is via zijn stats aldaar. Ook is het mogelijk om samen tegen computergestuurde tegenstanders te vechten.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Starcraft II: Wings of Liberty bracht mij iets wat ik al lang niet meer had bij het spelen van een game: Kippenvel. Blizzard heeft de 'when it's done' mentaliteit eer aangedaan, want Starcraft 2: Wings of Liberty is na tien jaar zeker klaar! De perfecte mix van gameplay en verhaal zorgt ervoor dat je aan je pc gekluisterd zit. De grafische perfectie brengt de sfeer die gebakken zit tot leven op een manier die je moet meemaken. Games zijn niet snel als een must te bestempelen, maar als je als pc gamer deze game niet zou hebben doe je jezelf echt tekort. Of je het spel speelt voor de felle multiplayer, de prachtige verhaallijn of de heerlijke sfeer, deze game is voor mij DE game van het jaar!

• SFEER
  • Prachtige muziek
  • Graphics om je vingers bij af te likken