Review: Star Wars: The Force Unleashed PlayStation 3

Geplaatst: 22 september 2008 23:20

Ik bevind me in een benauwende omgeving. Om me heen staan overal vijanden. Is dit het einde, of zie ik daar een oplossing? Ik gebruik mijn Force Powers om iedereen uit de weg te ruimen, activeer mijn lichtzwaard en opeens is iedereen weg. Welkom bij Star Wars: The Force Unleashed.

Slecht, of toch goed?

Het verhaal begint wanneer onze grote vriend, Darth Vader een planeet bezoekt, op zoek naar een van de laatste Jedi's in het universum. Hij vindt er alleen iets veel interessanter. Een kindje, hooguit vijf jaar oud. De Force is sterk in hem. Darth Vader neemt hem mee om het kindje zijn geheime leerling te maken. Niemand mag er van weten. Zelfs de Keizer niet. Jaren verstrijken en Vaders leerling is bijna klaar met zijn training om een Sith Lord te worden. Hij zal een paar Jedi's moeten verslaan om deze titel echt te bemachtigen. Echter hebben deze Jedi's een slechte toekomst voorspeld voor onze naamloze leerling. Zal hij bij The Dark Side blijven, of zal hij het licht zien?

Doorbijten

Star Wars: The Force Unleashed geeft je de mogelijkheid tot alles. Je kunt echt alles doen in de game dankzij de Force. Even een pilaartje ombuigen zodat er een TIE-Fighter tegenaan knalt? Geen probleem. Even een vijand braden met een laser? Tuurlijk kan dat. De mogelijkheden om je vijanden te verslaan zijn eindeloos en dat is het mooist aan de game. In de vorige Star Wars games had je niet zoveel vrijheid. Het voelde altijd alsof je vanaf de zijlijn toekeek hoe de Force gebruikt werd. Dat is nu niet meer. Jij b'nt de Force!
Naast het spelen met de zwaartekracht, heb je natuurlijk ook nog de zwaardgevechten. Deze gevechten zijn in het begin een beetje makkelijk, maar worden alsmaar moeilijker. Je krijgt ook nieuwe combo's naarmate je in levels omhoog gaat. Naast het verkrijgen van nieuwe combo's, krijg je ook verbeterde Force krachten en extraatjes die je voordeel geven tijdens het vechten.

Wisselende intelligentie

De intelligentie van de vijanden gaat met vallen en opstaan. Soms zijn ze superslim, maar soms ook oliedom. Vooral in kleine ruimten met veel vijanden laat de intelligentie steekjes vallen.
Niet alles is zo tof aan The Force Unleashed. Vooral in het begin van de game zul je merken dat de moeilijkheidsgraad over het algemeen niet goed is ingesteld. Zo zul je nog weinig moeite hebben met de eerste eindbaas, maar de tweede eindbaas is gelijk erg pittig. Vervolgens is de derde weer erg makkelijk. Ook het spelen met de Force gaat niet altijd zoals jij wilt. Als je bijvoorbeeld een object naar een vijand wilt gooien zul je vaak mis gooien. Ook zijn er tergend veel laadtijden. De game moet zelfs al laden om bij een menu te komen. Het is vooral een kwestie van doorbijten en oefenen. Dan zul je de game echt geweldig vinden.

Drie engines, geweldige graphics

Star Wars: The Force Unleashed maakt gebruik van de Euphoria Engine, die we vooral kennen van GTA IV. Voor de physics maakt de game gebruik van de Havoc engine en voor gebroken stukken materiaal maakt de game gebruik van de DMM engine. Deze drie engines werken samen als 'n team voor een geweldige grafische ervaring. De game zit vol met leven en de graphics geven daar een extra dimensie aan.

Star Wars remix

De muziek in Star Wars: The Force Unleashed bevat veel van de traditionele muziek, maar ook geremixte muziek. Hierdoor voelt de muziek niet dertig jaar oud, maar toch nog fris en nieuw aan. De voice-acting viel wel een beetje tegen. Het klinkt alsof de ontwikkelaars de verkeerde acteurs hebben gekozen voor hun personages. De stemmen stralen niet uit hoe de gamepersonages echt zijn in mijn ogen.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Star Wars: The Force Unleashed is als een ongeslepen diamant. Het vereist wat doorzettingsvermogen om de game echt vet te gaan vinden. De gameplay is echt heel uitdagend en interessant, maar moet je wel eerst even in de vingers krijgen. Ook zijn de laadtijden veel te tergend, maar voor deze minpunten krijg je wel een heleboel goede dingen terug. Je krijgt een ervaring die je niet snel meer zult meemaken in een game, geweldige graphics, vijanden die ontzettend goed op hun omgeving reageren en goed geluid. Als je een Star Wars fan bent is deze game een must. Vooral na al die jaren wanproducten rond Star Wars voor je kiezen gekregen te hebben!

• Spelen met de omgeving en je vijanden
  • Geweldige graphics
  • Goed geluid