Review: Star Wars Pinball Nintendo Switch

Geplaatst: 16 september 2019 19:30
Aangepast: 16 september 2019 19:36

Laat ik een ding vooropstellen, voordat ik aan deze review begin. Ik en flipperkasten hebben een haat-liefde relatie. Soms vind ik ze geweldig en ben ik er uren zoet mee en de andere keren wil ik niets liever dan de kast in kwestie uit het raam flikkeren. Nu is er Star Wars Pinball uitgekomen. Een flipperkast game met… Star Wars erin. Oké… dan. Ik ben in de afgelopen jaren fan geworden van de Star Wars franchise dus dat wekte mijn interesse, maar kunnen deze twee volstrekt verschillende dingen wel samen gaan?

Flipperkasten met scènes uit de film

Als je de game voor het eerst opstart, moet je meteen een keuze maken. Wil je bij de light side (Jedi) horen of bij de dark side (Sith) horen. Ik besloot voor de Jedi te kiezen, geen idee waarom. Na deze superbelangrijke keuze te hebben gemaakt, kreeg ik toegang tot de negentien verschillende flipperkasten met allemaal verschillende scènes uit de films en (animatie)series die er van de franchise zijn gemaakt erin. Van de klassieke films uit de jaren tachtig tot de nieuwe (mislukte) films van Disney.

Use the force Luke! x1000

De game heeft verschillende modi: Classic Single Player modus, Career modus, Minigames en online multiplayer, maar alles komt natuurlijk op hetzelfde neer: flipperkasten. Ik moet toegeven dat Zenstudio’s echt hun best heeft gedaan op de flipperkasten om de force zo goed mogelijk in de spelmachines over te brengen. Naast de flipperkast speelt zich op de achtergrond nog een hele Star Wars scène af… soort van. Je moet die scènes eerst zien te unlocken, maar flipperkasten kunnen soms onvoorspelbare rotdingen zijn en dat is in deze game niet anders. Soms lukte het me met stom geluk om het voor elkaar te krijgen, maar meestal moest ik het doen met beroemde uitspraken op een loop van vijf minuten. Use the force Luke! Ja, ja, ik weet het, maar hoe krijg ik het in Yoda’s naam voor elkaar?!

Doel van de missies en maps zijn soms onduidelijk

Ook is het soms onduidelijk wat je precies moet tijdens de missies. Moet je gewoon X aantal punten halen voor kristallen of moet je juist de scènes uitspelen? Ik was bijvoorbeeld gewoon aan het flipperen toen ik opeens midden in een minigame terecht kwam waar ik het moest opnemen tegen Darth Vader? Uiteindelijk unlock je wel de volgende missie, maar ik bleef mij de hele tijd afvragen of ik de game wel goed aan het spelen was. Dat hoort niet bij een flipperkast game met het meest simpele principe ooit: hou de bal zo lang mogelijk in het spel.

Ook waren de kasten zelf soms onduidelijk. Als je bijvoorbeeld een scène vrijspeelt, verschijnen er personages van de franchise bij de map. Dan krijg je een missie die je moet vervullen om de personages in kwestie te helpen. Het probleem is alleen dat de missie verschijnt als een klein hokje in de hoek van je scherm en binnen drie seconden weer verdwijnt. Als je tegelijkertijd je bal in het spel probeert te houden, schiet dat zo langs je heen en haal je de missie niet, wat echt zonde is.

Flipperkast game blijft een Flipperkast

Toch bleef het uiteindelijk een flipperkast game en het bracht, toen ik de game voor het eerst opstartte, herinneringen terug van vroeger toen ik met mijn geweldige skills (niet) achter zo’n ding stond of Space Cadet speelde op mijn vaders reusachtige laptop. Flipperkasten zijn en blijven vermakelijk en je ziet dat Zen Studio’s hun best heeft gedaan om er een unieke draai aan te geven en Star Wars erin te verwerken, maar helaas werkte dit voor mij gewoon niet. Ik raakte vrij snel verveeld, want het is niet een game waar je uren in verzeild kan raken. Ik had na een paar uur genoeg flipperkasten gezien. Als je echt houdt van flipperkasten en ook nog fan bent van Star Wars is dit de game voor jou, maar het was gewoon niets voor mij.

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Zenstudio’s heeft echt zijn best gedaan om flipperkasten met Star Wars goed te combineren, maar het is en blijft gewoon een flipperkast game. Het doel van wat je eigenlijk moest doen was meestal onduidelijk en hoewel ik het in het begin wel vermakelijk vond, was ik er na een aantal uur ook wel mee uitgespeeld.

Aardig
  • Handige Controls
  • Goede verwerking Star Wars in flipperkasten
  • Flipperkasten blijven vermakelijk
  • Onduidelijk wat je moet doen
  • Missies komen te klein in beeld
  • Use the Force Luke! x1000
  • Flipperkasten zijn onoverzichtelijk

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Star Wars Pinball

Star Wars

PLAION