Review: Star Ruler Pc

Het 4X game-genre is er een die op de pc tot bloei kwam en nog steeds als een van de schoolvoorbeelden van pc-gaming telt. 4X staat voor explore, expand, exploit en exterminate, oftewel ontdekken, uitbreiden, uitbuiten en vernietigen. Games als Master of Orion, Pax Imperia, Sword of the Stars, Civilisation en Armada 2526 gingen in dit genre al voor. Kan Star Ruler zich meten met deze titels?

Star Ruler

De titel van deze nieuwe game van Iceberg Interactive laat weinig aan verbeelding over. Je doel is om een imperium te stichten in het heelal. Hiertoe heb je de standaard middelen die je in een 4X game kunt verwachten: Planeten, schepen, grondstoffen en onderzoek. Relaties met de andere rassen in het heelal kunnen via diplomatiek tot een bloei leiden of tot regelrechte oorlog als je het te agressief doet. Je bouwt op je planeten faciliteiten die constructie van ruimteschepen mogelijk maken, onderzoeksfaciliteiten om je technologie beter te maken dan die van je tegenstanders en mijnen om je grondstoffen op peil te houden. Dit alles gebeurt in een real-time omgeving, waarbij de klok bijna constant tikt. Wil je even ademtijd, dan kun je de game op pauze zetten en je bevelen geven aan je schepen en planeten. Vooral in grote conflicten is dit erg handig!

Epische Ruimtegevechten

Het heelal waarin je speelt kan geheel naar jouw wensen worden ingesteld. Of je nou met 5 of 5000 zonnestelsels wilt spelen, dit is geheel aan jou. Of de afstand tussen deze zonnestelsels, de diversiteit aan vijandige rassen, of ruimtepiraten een rol mogen spelen, mag jij beslissen.
Deze grote hoeveelheid customization komt ook bij je ruimteschepen naar voren. Of je nou een langzame slagkruiser wilt ontwerpen of een snel en wendbaar fregatje, alles is in te stellen naar jouw wens. Met een simpel drag & drop systeem knutsel je het ene na het andere ontwerp in elkaar om ze daarna in massa te produceren op je planeten en op je vijanden af te sturen. Door de technologische vooruitgang kun je steeds krachtigere schepen maken en worden de ruimtegevechten steeds epischer van schaal, met honderden schepen die schoten uitwisselen met de vijand en alles opblazen dat je tegenkomt. Je kunt zelfs planeten en zonnen opblazen, of je planeet met een grote motor uitrusten om er dan mee rond te vliegen. Dit is vooral handig als je zon supernova dreigt te komen!

Al dit epische geweld wordt op aardige wijze op je monitor getoverd. Wel moet vermeld worden dat als je systeem al wat ouder is je beter met wat minder sterrenstelsels kunt spelen. Maar zelfs dan ziet het er allemaal puik uit!
Deze grote hoeveelheid mogelijkheden hebben echter wel een keerzijde. Door de grote schaal waarop alles plaats kan vinden raak je de draad wel eens kwijt. Micro management word steeds minder belangrijk als je het grote plaatje uit het oog dreigt te verliezen. Gelukkig heb je automatiseringsopties in de game zitten, waardoor gouverneurs je planeten voor je beheren.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Star Ruler mag zich wat mij betreft bij de andere grote 4X games voegen. De game staat bol van de mogelijkheden, welke jij mag beteugelen in je poging om het heelal te veroveren. Dit houdt na de beginfase in dat je je steeds meer om zonnestelsels dan de individuele planeten gaat bekommeren. Maar als intergalactische heerser is dit niet meer dan logisch toch? Grafisch weet Star Ruler het goed te doen. De ruimtegevechten zien er tof uit en, zeker als de grote vloten beginnen te komen zelfs adembenemend. Deze 4X game mag niet in je collectie ontbreken als je van eht genre houdt. Ben je nieuw, wees dan niet getreurd en begin met een klein heelal. De honger naar grotere rijken zal je al snel deze game insleuren! Geduld is echter, zoals altijd bij dit soort games, een schone zaak.

• Epische ruimtegevechten
  • Immens heelal
  • Veel customisation mogelijkheden