Review: Star Ocean: First Departure R PlayStation 4

Geplaatst: 4 december 2019 13:00

Star Ocean: The First Departure R is een remake van Star Ocean: First Departure voor de PlayStation Portable. Dit was ook weer een aangepaste versie van de allereerste Star Ocean voor de Super Famicom uit 1996 die alleen in Japan is uitgekomen. De PSP-versie uit 2008 bracht naast geprerenderde achtergronden en 3D battlefields ook nieuwe animaties voor de personages, geanimeerde cutscenes, nieuwe speelbare personages en volledig gesproken dialogen. Star Ocean First Departure R heeft ook een paar nieuwe features om nieuwe en oude gamers aan te trekken. Met Full Voiceover kun je kiezen uit de originele voice cast van de PSP in het Engels of Japans en een opnieuw opgenomen versie met de voice cast van de originele Famicom-versie. Ook kun je de originele animaties uit Star Ocean: First Departure of gloednieuwe versies die getekend zijn door Katsumi Enami (Star Ocean: The Last Hope) selecteren. Tevens kun je met de R2-button het personage sneller op de wereldmap te laten lopen en is de moeilijkheidsgraad van de game aangepast voor een grotere uitdaging. Nu kun je eindelijk op de PlayStation 4 het eerste deel uit de Star Ocean-serie spelen. En ik hoop dat het niet teleurstelt, want ik hou wel van een ouderwetse uitdaging.

Space Date: 346 SD. Planet Roak

Het avontuur begint op de planeet Roak. Roddick Farrence woont in het rustige en pittoreske dorpje Kratus. Samen met je twee vrienden Millie en Dorne ben je lid van de Defence Force die moet zorgen voor de veiligheid van Kratus en omstreken. In een nabije stad is een mysterieuze ziekte uitgebroken die mensen in stenen beelden doet veranderen. Een potentieel geneesmiddel schijnt op Mt. Metorx te vinden te zijn en je gaat met jouw team op onderzoek uit. Als je de top eenmaal bereikt hebt, zie je een pilaar van licht en kom je Ronyx en Ilia tegen. Zij claimen van een andere wereld te komen om hen te helpen met het genezen van de mysterieuze plaag. Waar komen ze vandaan en kunnen ze je helpen?

Star Ocean: The First Departure R ziet er goed uit, maar volgens mij is het verschil tussen de PSP en de PS4 qua graphics niet erg groot. Het doet mij erg denken aan de JRPG’s uit de 16-bit era, alleen nu in HD in plaats van SD. De cutscenes zijn wel heel scherp. Je kunt wel kiezen uit de twee versies van animatiestijl en deze te allen tijde wisselen, maar de verschillen zijn ook weer niet zo groot. De muziek van de game past bij het genre, maar de keuze om de dialogen in het Engels en Japans aan te bieden, vind ik altijd een goede toevoeging. Gelukkig kun je de gesproken delen ook overslaan als je de tekst gelezen hebt. Ik kan niets zeggen over de verschillen tussen de oude en nieuwe dialogen, omdat ik maar één versie (de nieuwe) heb beluisterd (niet het meest belangrijkste, lijkt me). Ik vind gesproken dialogen bij de oude games niet per se nodig, maar als het goed gedaan wordt (en dat is zo) dan is het een mooie toevoeging.

Traditionele JRPG, traditioneel uitdagend

De Star Ocean-serie staat bekend om de futuristische setting, real-time battles, het creëren van items, private actions en het eerste deel is de grondlegger van deze traditie. De private actions zijn speciale evenementen waar je bondgenoten vrij in een stad rondlopen. Door met ze te praten kun je events unlocken om de relatie met hen te verbeteren. Soms leidt zo’n evenenment tot een volgende in een andere stad en ze schijnen invloed te kunnen hebben op het einde van de game. Dus let op je woorden. Verder kun je in deze traditionele RPG Roak verkennen met een team van interessante personages die af en toe best grappig zijn. Ook moet je veel vechten om de krachtige speciale arts vrij te spelen en de skills uit te bouwen waardoor het avontuur een stuk eenvoudiger wordt. Je kunt geleidelijk de continenten van de wereld bezoeken, maar op het continent zelf kun je bijna overal komen. Dus het is mogelijk om verschillende plaatsen te bezoeken zonder rekening te houden met het verhaal, maar als je een nieuw continent wilt zien dan moet je het avontuur vervolgen. Soms weet je niet precies welke kant je op moet, want er is geen summary waar alles wordt bijgehouden en er zijn geen guidepoints die je hierbij helpen. Hierdoor is het verstandig om op te letten bij de dialogen of informatie te verzamelen in dorpen en steden. Onthoudt de plaats waar het laatste belangrijke moment heeft plaatsgevonden en ga daar zoeken. Dat heeft mij vaak geholpen en mij weerhouden van de grote zonde; opzoeken op internet. Soms duurt het zoeken naar de oplossing lang, zeker als je in een aantal dagen een review moet schrijven. Gelukkig heb ik de verleiding weerstaan en dat maakt de overwinning des te groter. Zeker als de oplossing nogal simpel is en je je heel stom zou voelen als je dit niet zelf kon uitvinden.

De game is aardig pittig. Dus zorg voor genoeg healing items en save veelvuldig, want het is prettig om niet al je vooruitgang te verliezen. Dus koop genoeg Blueberries, Blackberries en dergelijke, want anders kan het een zware opgave worden. Helaas kun je van ieder item maar twintig stuks meenemen en niet rond de honderd zoals bij de meeste RPG’s. Ik ben een redelijk ervaren RPG-speler, maar ik moest erg om mijn tellen letten, want het kan snel fout gaan. Soms loop je een verkeerde grot in en dan is het na twee klappen game over en er komt geen optiescherm waardoor je het opnieuw kunt proberen. Game over is game over (old school, heerlijk). Zo verwijst één van de personages naar een mijn die hij wil bezoeken. Vol optimisme ging ik de mijn binnen en werd ik met één klap geveld. Weg was mijn voortgang en sindsdien save ik altijd, voordat ik een nieuwe plaats ga bezoeken. Ik ben opnieuw de mijn gaan bezoeken (bijna level 40), maar helaas kan ik hier niet meer over vertellen. Dit is niet om mysterieus te doen, maar omdat ik het niet weet. De mijn heeft vast een naam, maar ik doop hem voorlopig tot de mijn waar ik nog steeds wordt afgeslacht.

Niet alleen vechten is belangrijk

De battles in deze JRPG zijn in dit geval niet turn-based, maar in real-time. Je speelt met de teamleider, maar kunt door te wisselen tijdens de gevechten iedereen uit het actieve team besturen. Persoonlijk speel ik het liefst met het hoofdpersonage en gelukkig kun je met tactics optie de acties van je team sturen, zodat ze tijdens het gevecht een bijdrage leveren. Zo kunnen ze helemaal los gaan, focussen op gebruik van skills en magic of jou en je teamgenoten healen. Het vechten is niet heel spectaculair, maar toch erg leuk om te doen. Met de X-button val je aan en op de L1- en R1-knop kun je een speciale art zetten om extra schade aan te richten. Door veelvuldig arts te gebruiken, leer je nieuwe technieken die steeds meer mp verbruiken, maar ook steeds schade aanrichten. Sommige special arts zijn spectaculair en minder effectief, maar andere technieken verrassen met hun simpele uitvoering, maar zorgen voor veel schade. Wat wel opviel, was dat je aardig veel wordt aangevallen als je op de wereldmap of in een dungeon loopt. Soms is het vervelend, maar hierdoor hoef je eigenlijk niet te grinden en kun je aardig wat geld verzamelen voor wapens, uitrusting en items. Het is eigenlijk alleen vervelend als je teruggaat naar een plaats waar de vijanden weinig geld en experience geven, zodat het weinig oplevert en redelijk veel tijd kost.

Naast het verkennen en vechten zijn je skills een belangrijk aspect van de game, want hiermee krijg je toegang tot Specialty en Super Specialty. Elke keer als je een nieuw level bereikt of een bepaalde actie onderneemt, krijg je een aantal sp-punten. Bij de Skill Guilds kun je verschillende skillsets kopen en met de sp-punten kun je de skills upgraden. Door de juiste combinaties van skills (Sketching, Mineralogy, Eye for Detail, Counter, enzovoort) te levelen, ontwikkel je verschillende Specialty’s. Je kunt hierbij denken aan Cooking, Art, Music, Train, Familiar, Crafting, enzovoort. Mochten verschillende personages dezelfde Specialty beheersen dan kunnen ze samen een Super Specialty uitvoeren voor nog betere resultaten. Ieder personage heeft zijn eigen talenten die hem of haar kunnen helpen met het beter uitvoeren van een Specialty (je kunt ook nieuwe talenten tijdens je avontuur ontdekken). Het is handig om hier rekening mee te houden, want het is zonde om sp-punten te besteden aan het sneller casten van magic (Symbology) aan een personage dat geen magic kan gebruiken. Het levelen van de skills verhoogt ook sommige stats en ze helpen je dus tijdens je avontuur. Heb je geen healing items meer dan kook je met Cooking wat eten en dan kun je je hp of mp herstellen. Kom je ingrediënten tekort dan kun je met Appraise een herb met vraagteken onderzoeken om een ingrediënt te ontdekken. Ook is het mogelijk om materialen en dergelijke te appraisen en deze te gebruiken voor Crafting om betere uitrusting en wapens te maken of met Customize deze nog sterker te maken. Heb je geen Berries meer dan kun je met Familiar een dier trainen om je hiervan te voorzien, terwijl je in een dungeon vastzit. En wil je meer experience dan kan dit met Train door tijdelijk een deel van je aanvalskracht en verdediging in te leveren. Er is dus veel dat je kan helpen tijdens je lange avontuur en dat kun je best gebruiken bij een old school RPG die je zeker gaat uitdagen. In mijn review van Shenmue 3 had ik het over old school, maar Star Ocean: The First Departure R is echt old school op een hele positieve manier.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Star Ocean: The First Departure R brengt mij zeker terug naar een tijd toen de JRPG’s een stuk uitdagender waren. Je wordt niet bij de hand gehouden en game over is definitief. Terug naar je laatste save wat hopelijk niet te lang geleden is. Toch is het niet storend als je rustig aan de planeet Roak verkent, genoeg savet en geniet van alle mogelijkheden die de game je biedt om jezelf sterker te maken. Het is leuk om een beetje te experimenteren met je Specialty’s om de beste wapens en uitrusting te creëren of te upgraden. Wie kan het beste koken, tekenen, musiceren of schrijven en wat kun je gebruiken voor je avontuur. Ook het avontuur zelf met veel zijtakken en interessante, soms humoristische personages maakt nieuwsgierig naar de andere remakes die op de PS4 zijn uitgekomen. Star Ocean: The First Departure R is niet voor iedereen, maar voor nieuwkomers die van een uitdaging houden en niet worden weerhouden door de oude gameplay en de hoge moeilijkheidsgraad, is deze game zeker aan te raden. Ook voor fans van old school JRPG’s is dit een leuke, nostalgische trip naar het verleden en voor fans van de Star Ocean-serie is het leuk om het aangepaste, eerste deel van de serie te kunnen spelen. Missie geslaagd.

• Uitdagend gameplay
  • Interessant verhaal + goede zijwegen
  • Komische interactie tussen personages
  • Cool om eerste deel te spelen
  • Skills zorgen voor veel extra's
  • Gevechten toch vermakelijk
  • Gesproken Japanse of Engelse dialogen
  • Voor sommigen te uitdagend
  • Veel vergelijkbare gevechten
  • Extra features niet heel spectaculair
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Star Ocean: First Departure R

-

Square Enix