Review: Star Fox Guard Nintendo Wii U

Geplaatst: 29 april 2016 14:00
Aangepast: 23 oktober 2020 14:36

E3 2014, Project Guard werd getoond, een game waarin je als bewaker een toren moet beschermen tegen vijanden. In de tijd daarna hebben we niet veel meer gehoord over de titel, totdat Star Fox Zero in zicht kwam. Toen was opeens Star Fox Guard opeens weer in beeld. Star Fox Guard is een tower defence-game gemixt met Star Fox. Twee goede elementen en of het gelukt is lees je hieronder.

Grippy Toad

Grippy Toad, de oom van Slippy Toad, heeft een mijnbedrijf opgestart en weet daar aardig wat werk mee te verzetten. Alleen komt er bij succes ook risico kijken, dit keer in de vorm van diverse bots die iedere digsite willen binnendringen en daar de kern van proberen te vernietigen. Jij bent aangenomen om alle digsites te verdedigen tegen deze bots. Je houdt twaalf camera's in de gaten, die je overigens zelf mag verplaatsen, waarmee je laserstralen kan afschieten. Dit vormt de basis voor de game en dat bevalt me wel.

Slippy's vernuftigheid

Slippy Toad is een handige pad, want hij heeft er onder andere voor gezorgd dat het AegisCam Security System is geplaatst op iedere digsite. De camera's waar jij controle over hebt, tonen zich op de TV als twaalf vakken die rondom een middenstuk staan. In het midden staat de camera die jij hebt geselecteerd door middel van de GamePad. Op de GamePad staan namelijk alle camera's getoond op een map van het speelveld. Voor en zelfs tijdens de aanvallen kan je alle camera's plaatsen en herplaatsen, al kan dit soms wel eens irritant worden wanneer je per ongeluk met de stylus een camera verplaatst terwijl je dat helemaal niet wil. Kleine notitie nog, gelukkig hebben ze de motion controls die in Star Fox Zero worden gebruikt, niet in deze game gebruikt. Een game die ouderwets wordt bestuurd met de knoppen en thumbstick, heerlijk.

Nadat je een robot kapot schiet, laat deze diverse metalen vallen. Deze metalen heb je nodig om verder te komen, ze worden gezien als XP. Onze techneut Slippy ziet daar wel brood in en heeft hier de Re:Bot voor uitgevonden. Re:Bot gaat na iedere succesvolle missie alle overgebleven metalen verzamelen die de robots hebben achtergelaten. Wanneer alle robots zijn verslagen, keert Re:Bot nog eens een bonus uit voor de Perfect Guard.

Botte robots

Wat deze game kenmerkt, zijn natuurlijk alle robots. Volgens de game zijn er twee soorten robots, namelijk: Chaos Robots en Combat Robots. De Chaos Robots zorgen, zoals de naam al suggereert, voor de chaos. Ze schakelen camera's uit, laten een stofwolk achter of laten je denken dat er niets voor een camera gebeurd. De Combat Robots zijn de robots waar je vooral rekening mee moet houden. In tegenstelling tot de Chaos Robots, die alleen maar irritant zijn, moet je de Combat Robots echt uitschakelen. Deze kunnen namelijk als enige de kern vernietigen. Sommigen splitsen zich in tweeën bij het eerste schot, anderen hebben een schild waardoor je slim moet spelen en moet schieten met een andere camera vanaf de achterkant. Goed nadenken dus, maar" Ik vertelde dat de game zegt dat er twee soorten robots zijn, alleen ben ik er achter gekomen dat er bepaalde robots zijn die elementen van zowel de Chaos- als Combat Robots hebben. Dit zijn de ergste robots en ik heb er nog wel wat nachtmerries over gehad.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Dat was de eerste gedachte bij het zien van deze game. Een game waarin je robots van een terrein af moet houden door ze met lasercamera's te beschieten, hoe moeilijk kan dat zijn? Ten eerste moet ik zeggen dat het best lastig kan worden. Vooral bij het wisselen van speelveld. De game bestaat uit verschillende planeten, met elk drie verschillende speelvelden. Ieder veld heeft zijn eigen valkuilen zoals meerdere ingangen of een ventilatierooster die zand naar boven blaast en daarmee jouw uitzicht bederft. Op ieder speelveld is het dus weer wennen en de valkuilen leren kennen. Het spel heb je snel onder de knie, maar je bent niet snel goed in wat je doet. Een positief element, dit houdt de game namelijk boeiend.

Multiplayer, bonussen 'n amiibo

Er zit geen directe multiplayerfunctie in de game, maar wel een deel-en-speel-functie. Op ieder speelveld kan je zelf waves maken en delen met de wereld. Je krijgt punten wanneer spelers jouw wave niet aankunnen, maar speel jij waves van andere gamers en verlies je, dan raak je de punten weer kwijt. Een online leaderboard, dat past ook wel bij een game als deze. Eerder heb ik het gehad over de metalen die je gedurende Star Fox Guard verzameld. Deze metalen gelden dus als experience points en helpen je met het levelen. Met ieder level krijg je bonus items of challenges. De items die je krijgt, kan je direct gebruiken op ieder speelveld. Het zijn namelijk verbeterde camera's, de 'n kan vijanden slomer maken, de ander kan vijf verschillende vijanden in 'n keer aanvallen. Er zijn nog wel meer extra's, maar ik ga niet alles verklappen. Tussen de bonus items door krijg je speciale challenges die elk een eigen speciale voorwaarde heeft, zoals het verslaan van een bepaalde robot. Deze challenges leveren uiteindelijk meer metalen op. Geluk stapelt bovenop geluk, zo mag je het wel noemen. Bij iedere Nintendo-game vraag je je af waar de amiibo's blijven. Ook hier mogen ze niet ontbreken. Tik je Fox of Falco aan op de GamePad, dan kan je rekenen op extra versterking tijdens de zware strijd.

Het eindoordeel van Boy Apfel

Star Fox Guard heeft me aangenaam verrast. De game staat in de boeken als een spin-off van Star Fox Zero, maar het is niet echt te merken. De game kenmerkt zich door leuke en verfrissende elementen. Het gecombineerde gebruik van de TV en de GamePad is een succes te noemen, al wil het blind selecteren van de camera's nog wel eens zorgen dat je per ongeluk wat dingen verplaatst. Het is geen ramp, maar kan frustrerend werken in lastige situaties. Gelukkig biedt de game wel wat weerstand en is de gameplay uitdagend genoeg om Star Fox Guard boeiend te houden. Iedere robot heeft elk zijn eigen taak en vereist een eigen aanpak. Gelukkig heb je de bonussen om je te helpen. Dit samen met het leaderboard, challenges en het nuttige gebruik van de amiibo, zorgt voor een tevreden Boy.

• Vernieuwend
  • Werkt goed
  • Blijft boeiend