Review: Star Fox 64 3D Nintendo 3DS

Geplaatst: 9 september 2011 18:00
Aangepast: 23 oktober 2020 14:39

Vliegspellen zijn van alle tijden en in verschillende soorten uitgebracht, maar ik ben nog niet echt een spel tegengekomen dat ik echt de moeite waard vond (op de SNES-game Desert Strike na dan). Ik ben vorige week naar Nieuwegein afgereisd om bij Nintendo de nieuwe Star Fox 64 3D te spelen voor de Nintendo 3DS. Of nou ja, niet de 'nieuwe', maar de remake van de Nintendo 64-versie.

Het verhaal

De eerste game kwam uit in 1993 voor het Super Nintendo Entertainment Systeem. Het verhaal gaat over het Star Fox-team dat onder leiding van General Pepper opdrachten krijgt om Corneria (een planeet in het Lylat-stelsel) te beschermen tegen indringers, zoals de gevaarlijke Andross. Andross is een gestoorde wetenschapper en gebruikt zijn wetenschap op een slechte manier. Om die reden is Andross dan ook naar de planeet Venom verbannen.

James hoe?

James McCloud is de vader van Fox McCloud. Hij was aanvoerder van het Star Fox-team, welke bestond uit Pigma Dengar, Peppy Hare en hemzelf. Tijdens hun reis naar de Venom-planeet om polshoogte te nemen wat Amarong allemaal aan het doen is, wordt het Star Fox-team verraden door het varken Pigma Dengar. Peppy weet zich ternauwenood te redden, maar James overleeft het niet, dus Peppy moet het slechte nieuws aan James' zoon Fox McCloud gaan brengen.

Die aap zal boeten

Een paar jaar later valt Andross het sterrenstelsel Lylat aan. Ook de planeet Corneria loopt gevaar door het idiote gedrag van de aap. General Pepper heeft nog maar 'n optie over, en dat is het Star Fox-team optrommelen, maar ditmaal onder leiding van Fox McCloud. Het verhaal in de game is wat aan de korte kant - het spel had ik in vier uur uitgespeeld - maar ik moet daarbij wel zeggen dat de levels in het spel uitdagend genoeg zijn. Je moet verschillende missies uitvoeren en na het uitvoeren van deze missies ging je verder en verder. Je kunt het spel via de korte route spelen, maar als je een level uitgespeeld hebt, kun je ook andere routes kiezen. Er zijn levels met ijs, in de ruimte, vulkanen en industriële gebieden.

Geen handvol, maar een handvol

Er zitten een aantal voertuigen in de game. Het meest voorkomende voertuig was het Arwing-ruimteship, maar daarnaast kun je ook de Blue-Marine (een soort van onderzeeër) of een Landmaster (een soort van tankwagen) besturen.
Het spel kun je met of zonder de gyroscoop-functie spelen, zodat je ook uitstekend in de trein of op een andere openbare locatie kunt spelen. Je kunt levels ook opnieuw spelen en op die manier een hogere score halen.

Ook leuk met zijn tweeën, drieën of vieren

Naast de singleplayer kent de game ook een leuke multiplayer via de Download Play-optie op de Nintendo 3DS. Het was mogelijk om het met maximaal drie andere personen tegen elkaar op te nemen. Daarbij hoeft maar 'n iemand over een exemplaar van de game te beschikken; de andere gamers kunnen met hun Nintendo 3DS inpluggen. De multiplayer bevat drie verschillende modi. Zo heb je de Survival-mode, waarbij je elkaar uit het universum moet schieten en diegene die overblijft wint. Ook is er de Point Battle-mode, waarbij je de meeste punten moet verzamelen door anderen neer te schieten. De laatste (welke ik persoonlijk de minst leuke mode vind) is de Time Battle-mode, waarbij je zoveel mogelijk vijanden uit de lucht moet schieten tot de tijd om is.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Star Fox 64 3D is weer eens het bewijs dat oude games uitstekend in een nieuw jasje gehesen kunnen worden. De game is goed gebalanceerd en gebruikt de opties van de Nintendo 3DS optimaal. Het driedemensionale-effect is echt tof in deze game, omdat je je vaak in de ruimte bevindt en de dingen echt op je afkomen vanuit de ruimte. Echter biedt het niet meer dan dat als toevoeging. Star Fox 64 3D is zeker de moeite waard om te checken.

• Actie
  • Graphics
  • Kort
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Star Fox 64 3D

-

Nintendo 3DS