Review: SSX Xbox 360

De laatste kreet van de populairste snowboardgame-serie SSX stamt alweer uit 2007. De zwiep en zwaai aanpak van deze Wii-versie viel echter niet bij iedereen in goede aarde en dat Playstation 3 en Xbox 360-eigenaren zo lang hebben moeten wachten op een next-gen SSX mag best een schande genoemd worden. SSX is nu dan eindelijk terug, tijd om ons board weer onder te binden.

It's very complicated

De realistischere aanpak van de snowboardsport zijn in vormen als Amped 3, Shaun White Snowboarding of Stoked de afgelopen jaren nooit een groot succes geweest. SSX let echter niet op de concurrentie en continueert op paden die voorheen al werden uitgestippeld. Spektakel heeft altijd centraal gestaan in de serie en deze 2012-versie is daar geen uitzondering op. Over de top tricks, krankzinnige snelheden en stereotype karakters zijn nog steeds de fundamenten van de game. Deze SSX is onderverdeeld in vier verschillende componenten: World Tour, Explore, Global Events en als overkoepelend geheel, RiderNet.

World Tour

Bij de kennismaking met SSX dient de speler eerst een klein aantal korte tutorials te doorlopen, die overigens ook al in de demo te spelen waren. De keuze tussen de beide nieuwe controlemogelijkheden is meteen een belangrijke. Zo kun je kiezen om je grabs uit te voeren met de rechter analoge-stick, of juist met de knoppen. Persoonlijk prefereer ik de knoppen, maar spelers die eerder al hun rechterpook gebruikten in games als Skate 3 zullen wellicht voor de analoge stick kiezen. Tevens is er voor de trouwe fans de mogelijkheid om de old skool controls te kiezen vanuit het opties-menu, maar dat dit slechts een eervolle vermelding is in plaats van een mogelijkheid tot hogere scores blijkt al snel. Na de tutorials wordt de speler in de World Tour geworpen, waarin de negen Deadly Descents, die voorheen tevens als subtitel fungeerden, getrotseerd moeten worden. Er is echter een addertje onder het gras. Jij, als Team SSX zijnde, dient deze dodelijke afdalingen eerder te volbrengen dan Griff, die Team SSX, aangevoerd door Zoë, verraden schijnt te hebben. Alle andere speelbare personages, zowel de gouden ouden als de nieuwkomers, worden geunlocked naarmate de speler meer bergketens bezoekt en evenementen volbrengt. Het flinterdunne verhaaltje is een excuus voor wat leuke comic-based cutscenes en de slechts een paar uur durende World Tour, waarin de speler kennis maakt met de verschillende dodelijke afdalingen en thematische bergketens.

Explore

In Explore krijgt de speler simpelweg alle 153 drops voorgeschoteld. Deze zijn onderverdeeld in drie categorieën: Trick It, Race It en Survive It. De speler dient respectievelijk de meeste punten te halen, de snelste tijd neer te zetten en het langst te overleven. Op elke drop zijn er drie medailles te verdienen door beter te zijn dan de AI in de vorm van een bronzen, een zilveren en een gouden medaille. Een ander component van de game, RiderNet, stapt hier echter ook in. RiderNet zorgt ervoor dat je naast de drie ghosts van de AI ook een ghost van de eerste beter presterende vriend te zien krijgt. Versla je deze, dan verdien je weer extra credits. Ook krijgt de desbetreffende vriend een melding dat zijn tijd of score zojuist is verbetert. Op deze manier kun je natuurlijk eindeloos bezig blijven. De credits die ik zojuist noemde vergaar je echter ook door het behalen van de medailles, het spelen van de World Tour of Global Events en door het behalen van badges. Badges zijn een ander aspect van RiderNet. Het zijn een soort in-game achievements die onderverdeeld zijn in een aantal categorieën en waarop tevens een groot aantal Xbox-achievements en Playstation-Trophies zijn gebaseerd. Hierbij moet je denken aan het behalen van een extreem hoge snelheid of het in een bepaalde tijd gebruik maken van je wingsuit. Deze wingsuit, die we veelvuldig voorbij hebben zien komen in trailers, is echter niet slechts een speeltje, maar heb je ook daadwerkelijk nodig op bepaalde Deadly Descents. Naast de wingsuit dien je op bepaalde afdalingen een armorvest of solar-panel te dragen, puur om te overleven.

Global Events

Tot slot: Global Events. Dat een simultane multiplayermodus ontbreekt zal voor velen een groot gemis zijn. De makers zijn echter niet achterlijk, maar juist erg dapper en hebben dit bewust vervangen door de zojuist genoemde Global Events. Het grote uitgangspunt van deze modus is het spelen tegen anderen, ook als deze anderen niet op hetzelfde moment online zijn als jij. Zo zijn er talloze toernooien waaraan de speler kan deelnemen, de hoogste score of snelste tijd dient neer te zetten, om zo na het aflopen van het toernooi zijn prijzengeld in ontvangst te nemen. Dit werkt goed, is leuk en de tijden dat de toernooien actief zijn variëren van minuten tot weken, waardoor er altijd wat te doen valt. Bovendien is er met een beetje fantasie toch de mogelijkheid op een geïmproviseerde vorm van een "gewone" multiplayer. Zo kun je custom events aanmaken op de afdaling naar keuze, waaraan alleen vrienden kunnen deelnemen. Doe je dit op het moment dat een aantal van je vrienden online zijn en stel je de tijdslimiet in op bijvoorbeeld tien minuten, dan creëer je zelf als het ware een directe multiplayer. Iedereen heeft dan dus tien minuten de tijd om een score of tijd neer te zetten en iedereen krijgt na afloop een aantal credits uitbetaald gebaseerd op de plaats in de scorelijst. Wat echter wel een gemis is, is een split-screen mogelijkheid, hier valt helaas niets op te improviseren en dat is gewoonweg jammer.

Endless

Dat de korte World Tour wordt gecompenseerd met de oneindig lange Explore en Global Event modes is prettig en dat RiderNet als overkoepelend geheel goed zijn werk doet is fijn, maar of het lekker speelt is natuurlijk veel belangrijker. SSX speelt makkelijker weg dan ooit tevoren. De game is vele malen vergeeflijker dan voorheen en daardoor makkelijker in te stappen, maar vergt daardoor wel iets minder skills. De echte skill zit hem nu meer in de combo's en de snelste route vinden, een verschuiving die gemengde gevoelens met zich mee brengt. Desalniettemin blijft het een genot om de poedersneeuw te trotseren. De pistes ogen werkelijk fenomenaal. De afdalingen zijn gebaseerd op bestaande bergen, maar zijn bestrooid met zoveel speelgoed dat het meer weg heeft van het paradijs dan planeet aarde. Ook de soundtrack is, zoals we van de serie gewend zijn, subliem. Een mix van commerciële dubstep, hiphop, rock en drum & bass zorgt voor genoeg afwisseling en mocht de speler een nummer verafschuwen, dan is er de mogelijkheid om deze te negeren of om een eigen playlist in te laden. Tof van deze laatste mogelijkheid is dat de game de muziek uit een eigen playlist automatisch remixt, gebaseerd op handelingen van de speler.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

SSX is een fantastische comeback van een bijna vergeten serie. Het is duidelijk waarom we zo lang hebben moeten wachten op de eerste intrede van de serie op de next-gen consoles. De game biedt een krankzinnig lange speelduur , veel gevarieerde content en oogt fantastisch. RiderNet doet zijn werk goed en het inwisselen van een traditionele multiplayer-modus voor Global Events, en deels Explore, is dapper, maar pakt zeer goed uit. Geen split-screen mogelijkheid blijft echter een gemis en tevens is het jammer dat de World Tour kort en makkelijk is en dat er aanzienlijk minder skills van de speler gevergd worden, maar een sublieme soundtrack en remix mogelijkheid toveren altijd een glimlach op het gezicht van iedere gamer. SSX weet wat het is en blinkt precies uit op de vlakken waar het nodig is, petje af.

• Krankzinnig lange speelduur
  • Veel gevarieerde content
  • Explore, Global Events, RiderNet