Review: Spore Pc

Heb jij altijd al van niets iets heel groots en moois willen bouwen? Van een klein eencellig wezentje naar een grote beschaving, die op ontdekkingsreis gaat naar andere planeten? Vrienden en vijanden maken met de meest bizarre wezens die je ooit heb gezien? Nou, dat kun nu allemaal met de game Spore.

Gecellig!

In Spore speel je voor een soort god. Je maakt van een klompje 'klei' een grappig, eng, raar of lief wezen waar mee jij de wijde wereld intrek. De game heeft vijf periodes die je een voor een doorloopt, op weg naar de ultieme beschaving. Je begint in de Celfase. In de Celfase begin je je avontuur als cel en beklim je de evolutieladder, totdat je groot genoeg bent om aan land te gaan. In het begin kies je of je een carnivoor, herbivoor of allebei wilt worden. Kies je voor carnivoor, dan eet je in het water alleen maar cellen. Kies je herbivoor, dan eet je planten. Door te eten groeit jouw DNA waardoor je steeds sterkere onderdelen aan je lichaam kan toevoegen. Wanneer je genoeg hebt gegeten en flink bent gegroeid, besluit je uit het water te gaan en het land te onderzoeken.

Zo, jij mag er wezen!

Voor het moment waarop je het land gaat verkennen, moet je eerst nog even een stel benen en eventueel een stel armen op je lijfje plakken. Je ziet je wezentjes vervolgens vanuit het water het land op lopen en een groot nest maken. Dit nest is je thuisbasis. Hier worden eitjes gelegd die nodig zijn voor de evolutie van jouw creatie. De fase waarin je bent beland is de Wezenfase. In deze fase werk je je vis met poten en armen uit naar een echt landdier. Je bent voornamelijk bezig met het maken van vrienden en vijanden en met veel te eten, zodat je DNA en hersenen kunnen groeien.

Stam jij uit die tijd?

Na veel gegeten en geleerd te hebben ben je eindelijk in staat vuur te maken en huisjes te bouwen. Je bent nu aanbeland in de Stamfase. In deze fase kun je niet meer je wezen veranderen, maar wel zijn uitrusting en gereedschap. Terwijl je de vorige twee fases slechts met 'n wezen speelde, speelt deze fase als een RTS game. Dit betekent dat jij de camera bestuurt en je desgewenst een of meerdere wezens kunt selecteren en je ze een opdracht kunt geven. Op die manier bestuur je de hele stam. Net als in andere RTS games zul jij voedsel en bouwmateriaal moeten vinden en naar je kamp moeten brengen, om je stam verder uit te kunnen breiden.

Eindelijk beschaving!

Na weer genoeg te hebben gegeten en te hebben geleerd, zijn je wezens zo slim geworden dat ze ingewikkelde dingen kunnen oplossen en complete steden kunnen bouwen. De Beschavingsfase is een upgrade van de Stamfase. Heleboel is hetzelfde, alleen zijn je wezens slimmer en hebben ze meer mogelijkheden. Je probeert via economische, religieuze of militaire wegen de baas te worden van de complete planeet waarop je verblijft. Op de economische manier probeer je andere wezens uit te kopen of om te kopen. Je gebruikt je verworven geld om de baas te worden. Via de religieuze manier probeer je de andere steden er van te overtuigen dat jouw manier van leven de beste is en dat ze zich bij jou moeten aansluiten. De laatste manier is doormiddel van veel geweld. Je kunt je leger op een stad af sturen om alles en iedereen af te maken en te vernietigen. Hier maak je echter geen vrienden mee en andere steden zullen bang voor je worden of boos op je worden om jou daarna misschien wel aan te vallen. Denk dus goed na over wat je met welke stad doet.

Ik heb echt meer ruimte nodig!

De planeet is van jou, en je bent intelligent genoeg om een ruimteschip te bouwen. Niks staat je meer in de weg om de ruimte in te gaan, op zoek naar nieuwe uitdagingen en verblijven voor jouw beschaving. Je bent in de Ruimtefase beland. In deze fase is het de bedoeling om je thuisplaneet achter te laten en met een ruimteschip omliggende planeten te bezoeken en misschien wel te veroveren. Lang niet alle planeten zijn bewoonbaar. Het is aan jou de beste planeten te zoeken en ze bewoonbaar te maken voor jouw beschaving. Onderweg kun je andere beschavingen tegenkomen die dezelfde doeleinden hebben als jij. Je kunt bevriend met ze raken of een hevige oorlog met ze voeren om te laten zien wie de baas is. Na de twee RTS fases is deze fase een zeer welkome. Door de grootte van de kosmos ben je met deze fase enorm lang zoet. Je wil je beschaving als een virus overal verspreiden, zodat jij oppermachtig wordt en iedereen voor jou zal buigen.

Het eindoordeel van Erwin Haring

Spore is een game die eens in de twee jaar voorbij komt, een game die je dingen laat beleven die geen enkel andere game je laat beleven. Spore is een mengeling van verschillende game-elementen die allemaal perfect werken. De graphics konden beter, maar vallen niet zo op door de cartooneske stijl die wordt gebruikt. De besturing werkt goed en simpel. Ik snap niet waarom deze game voor twaalf jaar en ouder is, want iemand van acht kan dit prima spelen. Spore is een goede game geworden die iedereen eigenlijk wel een keer moet proberen. Het is super verslavend en zal zelfs de mensen verassen die de game op het eerste oog niks vinden. Spore is een beetje vreemd, maar wel lekker.

• Wezen creatie
  • Eigen beschaving ontwikkelen
  • Bijna alles kan je op jou manier aanpassen