Review: SpongeBob's Atlantis SquarePantis Nintendo DS

SpongeBob Sqaurepants
En hij ziet zo geel als een kaassouffl'
SpongeBob sqaurepants
SpongeBob Sqaurepants, SpongeBob Sqaurepants
SpongeBob Sqaurepants

Gele antiheld

Wanneer ik 's morgens opsta en enkele herhalingen van het journaal achter de rug heb, schakel ik vaak over naar Nickelodeon. Even een dosis hersenloos vermaak om rustig wakker te worden. Afhankelijk van hoe laat de wekker gaat, kijk ik meestal Pok'mon, maar komt er zo nu en dan ook een tekenfilm van een wel heel eigenaardige antiheld voorbij. De inleiding verraadde natuurlijk al dat het hier om 's werelds enige pratende spons, SpongeBob Squarepants gaat.

Voor wie is het eigenlijk?

Dit kanariegele, ik bedoel kaassouffl'gele schoonmaakattribuut hebben we al eerder in enkele games voorbij zien komen. Dit was voor mij echter de eerste game waarbij ik zelf de onderwaterwereld, compleet met ananashuis en hamburgertent mocht onderzoeken. Daarnaast was het ook een aangenaam weerzien met mijn Nintendo DS. En als ik heel eerlijk ben verraste mij dat enigszins. Want voor welke doelgroep is SpongeBob's Atlantis Squarepantis (SAS) eigenlijk bedoeld? Voor kleine kinderen? Voor tieners? Vroege twintigers? Of zelfs voor mij? Met inhammen zo groot als de krater van de Vesuvius en een haarlijn die net zo snel opschuift als de waterlijn van de Noordzee bij het keren van het tij, had ik niet verwacht dat ik plezier aan deze game zou beleven.

Schieten op zeegespuis

Eigenlijk is het in de basis een hele simpele platformgame, die me met name door het vrolijke sfeertje aangenaam wist te verrassen. Met games als Bully op de Xbox 360 en Pro Evolution Soccer 2008 voor de Wii op de plank, maakte ik toch regelmatig even tijd vrij om samen met Patrick op zoek te gaan naar een oud amulet dat het geheim van Atlantis zou moeten onthullen. Al schietend op voornamelijk kwallen, maar ook ander zeegespuis, baande ik mij een weg door de verschillende levels. Hoewel de levels niet al te veel uitdaging kennen, moest ik soms toch even nadenken hoe ik een bepaald stuk voorbij kwam.

Combo's

Zo zul je in SAS gebruik moeten maken van verschillende combo's. De ene keer zul je als SpongeBob al zwevend Patrick mee moeten nemen naar een rotsblok dat Patrick springend zelf nooit had kunnen halen. Even later zul je met Patrick SpongeBob weer op een platform moeten gooien waar SpongeBob in zijn eentje nooit bij had gekund. Al springend, zwevend en schietend doorwandel je de verschillende levels, waarin het ook noodzaak is schelpen te verzamelen. Deze drijven rond of komen vrij bij het verslaan van een vijand en geven je, mits genoeg verzameld, de mogelijkheid bepaalde combo's uit te voeren.

Niets nieuws onder de zon

Naast de besturing valt er op het gebied van beeld en geluid ook weinig aan te merken. SAS doet geen dingen die we nog niet gezien hebben, maar valt ook niet tegen. De speelwereld is vrolijk en kleurrijk en wordt perfect ondersteund door een vrolijk deuntje, dat na verloop van tijd wellicht enigszins kan gaan irriteren. Daarnaast had men er wel wat meer geluidseffecten in kunnen stoppen.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Hoewel SAS eigenlijk weinig vernieuwing biedt en de mogelijkheden van de Nintendo DS nauwelijks benut worden, heb ik toch wel plezier beleefd aan dit vrolijke avontuur. Toch is de game meer bedoeld voor de wat jongere SpongeBob-fans. Hoewel de schermteksten in het Engels zijn is het vrij duidelijk wat de bedoeling is in de verschillende levels en is ook de besturing niet al te moeilijk onder de knie te krijgen. Daarmee is SpongeBob's Atlantis Squarepantis een prima keus voor iedereen die op zoek is naar een niet al te moeilijk, rechttoe rechtaan platformavontuur.

• Ik word er spontaan vrolijk van
  • Toegankelijk voor jonge gamers
  • Geen Nederlandse schermteksten