Review: SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Rehydrated - F.U.N. Xbox One

Geplaatst: 4 juli 2020 10:00

Laten we teruggaan in de tijd. Terug naar een tijd toen ik nog een ukkie was. "Huh, maar Bram is toch twaalf?", hoor ik je al denken. Ja, ha-ha, maar even serieus nu. Ik groeide als kind op met Spongebob Squarepants op televisie. Nickelodeon's gele grootmacht, maar niet alleen populair bij toeval. De show zat vol met memorabele personages, goed geschreven grappen en visueel interessante beelden. Het is niets voor niets dat tot deze dag de serie nog steeds ontzettend populair is en wordt geliefd door vele mensen verspreid over de aardbol. Zelfs in ons dagelijkse leven zien we wel eens een meme voorbij komen van Spongebob de kip of whatever dat moet voorstellen. Maar vandaag gaan we het niet alleen over de tv-show hebben, maar ook over zijn nieuwste avontuur in SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated. Nou ja, nieuw misschien niet, want het is een remaster van de cultklassieker uit 2003. Was deze make-over het waard of waren we hier echt niet klaar voor? Laten we erin duiken en er achter komen waarom deze spons nog steeds zo geliefd is.

F is voor feest

Wie bekend is met het origineel, weet meteen waar de game om draait. Een flinterdun verhaal wordt aangeboden aan de speler, om zo de reisjes naar de diverse plaatsen van Bikini Broek te verantwoorden. Plankton heeft namelijk een leger aan robots gebouwd, maar die zijn hem al vlug zat en gaan op een kruistocht van eigen belang. Spongebob, Patrick en Sandy gaan daarna aan de slag. Elke wereld bevat gouden spatula's die de speler moet verzamelen om zo nieuwe gebieden te ontgrendelen. Ik had zeker veel plezier in deze werelden, want je merkt echt dat deze game gemaakt is door fans van de tv-serie. Overal zie je easter eggs, verwijzingen en flashbacks naar de populaire animatieserie. Elk gebied is dus ook snel te herkennen door de Spongebob fanaten. Zo maak je uitstapjes naar het Kelp Bos, of wat dacht je van Goo Lagoon waar Patrick last kreeg van kontkramp? Zelfs de HUB area zit zo vol met toffe verwijzingen, het is briljant. Je kan uitdagingen voltooien in de Krokante Krab of je gaat bij Octo/Squidward op bezoek. Uiteraard waardeert hij dat niet.

Maar goed, verwijzingen alleen is natuurlijk niet voldoende om een game uit te brengen. De werelden zijn gelukkig niet alleen gevuld met Spongebob heerlijkheid, ze zijn eigenlijk ook relatief leuk om doorheen te gaan. Ik zeg relatief, omdat er wel een degelijk verschil zit in kwaliteit tussen de werelden. Qua presentatie hebben ze allemaal iets te bieden, maar de latere werelden zijn net wat interessanter dan de eerste levels. Dit komt vooral omdat dan de vijanden meer divers zijn en de platform uitdagingen iets ingewikkelder in elkaar zitten. Elke wereld heeft in ieder geval iets unieks en dat maakt het natuurlijk extra de moeite waard om er even wat tijd in te steken. Kleur is volop aanwezig in de game en de catchy soundtrack maakt uiteraard ook zijn aanwezigheid duidelijk. Plus het feit dat de werelden gevuld zitten met populaire Spongebob personages maakt het leuk om de gehele wereld te verkennen. Zeker wanneer de dialoog goed geschreven is, de meeste grappen nog steeds landen en bijna alle originele stemacteurs terugkeren voor hun iconische rollen. Bijna alle stemacteurs. Helaas niet voor Meneer Krabs.

1 1 1 1 1

Hij is er klaar voor

De gameplay van SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated kun je opsplitsen in drie gedeeltes. Platforming en combat staan centraal, terwijl er een klein roguelike sausje overheen gegoten wordt. De spring en timing actie van deze Spongebob-game is simpel plezier. Laten we niet vergeten dat de game als hoofdpubliek toch wel mikt op de jongere kinderen onder ons. Dus erg moeilijk is het allemaal niet, maar het zorgt ervoor dat de game wel erg relaxed speelt. Je kunt lekker door de levels heengaan en jezelf gewoon goed vermaken. Dat het simpele concepten zijn, wil niet zeggen dat je er geen plezier in kunt vinden. Sterker nog, het is lang geleden dat ik zo veel plezier had met bepaalde platforming secties van de game. Deze verschillen van het op en neer springen bij platformpjes, het afglijden van gigantische loopings en het verkennen van onderwatergrotten. Wat hebben ze gemeen? Ze doen telkens iets anders en ze blijven gewoon erg tof om te spelen. Vooral bij Spongebob's Droomlevel kreeg ik ontzettende Super Mario Sunshine-vibes en de presentatie van dat specifieke level was ook top.

Combat is net zoals het platform gedeelte, simpel maar vermakelijk. Voordat we het specifiek over dat item gaan hebben, moeten we het ook even hebben over onze drie speelbare personages. Spongebob steelt natuurlijk de show als hoofdpersonage, maar Patrick en Sandy krijgen ook vaak zat hun tijd in de spotlight. Elk personage kan met diverse personage specifieke vaardigheden ervoor zorgen dat je progressie maakt. Zo kan Spongebob later in de game een bubbelraket afvuren, terwijl Patrick zware objecten kan gooien. Sandy is uiteindelijk toch wel het leukste personage om mee te spelen. Haar lasso zorgt ervoor dat je veel meer mobiliteit hebt en uitzonderlijk grote sprongen kan maken. Met haar had ik toch het meeste plezier. Uiteraard zorgen al deze functies voor het roguelike sausje, omdat je moet gaan backtracken met deze vaardigheden, om zo geheime verzamelobjecten terug te vinden. Helaas is dit niet altijd geweldig, voor één simpele reden. Je progressie kan pas voortgezet worden, wanneer je een bepaalde hoeveelheid gouden spatula's hebt gevonden. Hierdoor kan de game flink grindy aanvoelen. Je zou liever willen dat deze verzamel quests optioneel zijn, maar je moet echt wat tijd steken in het exploreren van de werelden. Hoewel dat geen straf is dankzij het uitstekende werk in dat gedeelte, is het toch een minpuntje omdat je die keuze bij de speler wilt leggen. Een keuze moet geen verplichting zijn, maar dat is helaas wel het geval in Battle for Bikini Bottom.

1 1 1

Shallow Waters

Combat zit verrassend vermakelijk in elkaar. Ondanks dat het niet erg diepgaand is, zit er wel genoeg variatie in. Een relatief grote cast aan robotvijanden zijn aanwezig, die uitgebreider wordt hoe verder je komt in de wereld van Bikini Broek. Ze hebben allemaal een speciale manier van aanpakken en wanneer je ze in gemixte groepen tegenkomt in de latere werelden, dan is SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated op zijn best. Er zijn zelf echte bossbattles aanwezig. Zo vecht je tegen roboteindbazen, maar ook tegen wat diverse personages van de originele serie. Ondanks dat het zeker niet slecht is, zien we wel dat de leeftijd van de originele game een beetje doorschijnt. Naast het feit dat de combat niet heel diepgaand is, zijn de hitboxes ook vaak apart. Soms heb je het gevoel dat je echt niet geraakt wordt, maar je krijgt toch een klap te verwerken. Enigszins frustrerend, maar zeker geen dealbreaker.

De multiplayer modus werd opgehyped met de "cut content" van de originele game. Hoewel het niet erg veel verschilt qua mechanics van de singleplayer, voelt het toch als een gemiste kans aan. De multiplayer modus is namelijk vrij ondermaats, vooral in het kopje herspeelbaarheid. Het is tof dat je nu de kans krijgt om als meerdere personages te spelen, die in de singleplayer als NPC's dienen, maar de gameplay loop is repetitief en biedt de speler uiteindelijk amper iets wat je niet in de singleplayer kan vinden. Misschien leuk om even aan te slingeren met een goede vriend of familielid, maar verder dan dat is het niet echt interessant.

1 1 1

SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated screenshots zijn gemaakt tijdens onze speelsessie op de Xbox One X

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Ik ben geen voorstander van het feit dat er veel te veel geremastered wordt, maar SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated bewijst dat het zeker de moeite waard kan zijn. Het speelt als een echt platform avontuur uit de vroege jaren van 2000, zowel positief als negatief. Tuurlijk kan de game af en toe wat verouderd aanvoelen, maar nooit op een manier waardoor het onspeelbaar is. De game speelt nog steeds fijn weg, maar vooral op een relaxte en chille manier. Het is de meest aandoenlijke game van het jaar, er was constant een glimlach op mijn gezicht. Het respect voor het originele beeldmateriaal is van hoge klasse en je merkt dat deze game echt door fans gemaakt is. Elk gebied zit vol met easter eggs en verwijzingen naar de show, waardoor je echt het gevoel kreeg alsof je midden in een episode bent beland. Ondanks het feit dat de game iets te grindy is en de multiplayer weinig tot niks toevoegt, is SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated een ervaring die ik je zeker kan aanraden. Stephen Hillenburg's creatie tovert net zoals zeventien jaar geleden, een grote glimlach op je gezicht.

• Ode aan de tv-serie
  • Sandy MVP
  • Visueel interessante werelden
  • Vermakelijk en relaxend
  • Goed geschreven dialoog en grappen
  • Gevuld met verwijzingen en easter eggs
  • Voelt zo nu en dan verouderd
  • Te grindy
  • Karige multiplayer
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom - Rehydrated

-

THQ Nordic