Review: SPITLINGS - Vol verwarring Pc

Geplaatst: 3 augustus 2020 10:00

SPITLINGS, wat moet je daar nu van verwachten. Toen ik gevraagd werd om de game te reviewen, had ik er nog nooit van gehoord. Na een kort onderzoek kwamen de woorden indie, arcade en kleurrijk al gauw bovendrijven. Als eerste indruk klinkt dat helemaal niet verkeerd, ware het niet dat achter die kleurrijke vermomming een wereld van verwarring en frustratie ligt.

Wezentjes met tanden

In de wereld van de Spitlings is het vredig tot er opeens rode druppels naar beneden komen vallen. Zij verwoesten alles op de grond en al gauw ontstaat er een draaikolk onder de toren van de Spitlings. Blijkbaar zijn er Spitlings uit de toren gevallen of zitten ze vast op de lagere verdiepingen, want aan jou de taak om je vriendjes te bevrijden. Spitlings zijn schattige vierkante wezentjes die in uiterlijk lijken op een dier of een object. Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal tanden hebben. Op de een of andere manier schieten ze hun tanden in de lucht en gebruiken ze het om te kunnen springen. Logisch? Absoluut niet, het grappige is nog wel dat elk wezentje maar een aantal tanden heeft. In de meeste gevallen kunnen de tanden weer verzameld worden, maar als ze in de grond zakken of een vijand raken, ben je ze kwijt. Niet getreurd, na wat pijnlijke geluidjes groeien ze terug. Wanneer je hier om vraagt, staat de Spitling wel een tijdje stil, wat rampzalige gevolgen kan hebben. Het verhaal van de Spitlings wordt verteld via een stripverhaal, zonder tekst. Onder het kopje Extra's worden de verzamelde hoofdstukken van de verhaalmodus verzameld, zodat je achteraf het gehele verhaal nog eens terug kunt kijken.

Duidelijker dan dit gaat het allemaal niet worden, maar de gameplay van SPITLINGS is in de kern in ieder geval simpel. In elk level moet je springende druppels verwoesten. Wanneer een druppel erg groot is, valt hij uit elkaar in twee nieuwe druppels. Op het moment dat je geraakt wordt door een druppel is het game over en begin je het level opnieuw. Elk level zit net wat anders in elkaar, waardoor er genoeg afwisseling is. In een level heb je soms muren die met de tanden kapotgeschoten moeten worden. Dit is te zien aan de bolletjes die in de muur zitten. Daarnaast wordt het je moeilijk gemaakt door de springveren. Hierop stuitert niet alleen jouw personage heen en weer, maar ook de tanden die je afschiet en de vijandige druppels. Een level met springveren zorgt dan ook snel voor chaos. SPITLINGS is dus lang niet zo makkelijk als het lijkt en dat wordt nog eens versterkt door het tijdslimiet dat er op een level zit. In het begin had ik dit niet in de gaten, maar al gauw merkte ik dat een verborgen Spitling achter drie muren zat. De levels die daarboven stonden, hadden twee tijden. Je raadt het al, ik had de juiste tijd niet. De Spitlings die je in de verhaalmodus vrijspeelt, kun je vervolgens gebruiken in de partymodus.

Samen of alleen

In het kort is SPITLINGS dus een arcade game vol chaos en snelheid. De levels zijn kort van duur en het besturen van de Spitlings met het toetsenbord of de controller is prima te doen. In de verhaalmodus verdien je niet alleen Spitlings, maar ook nieuwe thema’s. Tijdens het spelen van een level kun je de kleuren wisselen, waardoor een level er net wat anders uit komt te zien. Het zijn allemaal toevoegingen, die SPITLINGS een leuke arcade game maken. Dat gevoel overheerst in de eerste levels, maar daarna waren er wel een aantal levels die het bloed onder mijn nagels vandaan wisten te halen. Wanneer je doodgaat, blijft ook gewoon het silhouet van je Spitling op de achtergrond staan. Op een gegeven moment had ik zoveel silhouetten dat de achtergrond amper zichtbaar was. Ik vond de game soms dan ook ontzettend frustrerend en dat ligt meer aan mijn onkunde, dan aan de besturing. Wat niet frustrerend is, is de muziek die lekker up-tempo is en de kleurrijke art-stijl van de game. De gameplay mag op veel momenten dan wel chaotisch zijn, de kleuren zorgen er in ieder geval voor dat alles duidelijk blijft. Wel had het level-menu in de game wat overzichtelijker gekund. Na een tijdje wordt het wel duidelijk hoe het in elkaar steekt, maar in het begin moest ik even zoeken.

Ik heb vooral de verhaalmodus gespeeld, maar SPITLINGS heeft ook een partymodus die vooral gericht is op het multiplayer gedeelte van de game. In totaal kun je met vier mensen de levels spelen, waarbij je telkens uit levels mag kiezen. Om de levels spannender te maken zijn er ook nog bepaalde modificaties. Zo is er de Retro Arcade, die de art-stijl veranderd naar een pixelstijl. Met Retro Arcade mag je met de Spitlings ook op de druppels springen. Wanneer je met vrienden speel, moet je wel in de gaten houden dat wanneer een speler doodgaat, iedereen direct dood is. Als je vriendengroep een beetje tegen frustratie kan, is dat natuurlijk geen probleem. Als je liever alleen speelt, dan is het ook gewoon mogelijk om in je eentje de levels in de partymodus te spelen.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Als je gek bent op arcade games en tegen een beetje frustratie kunt, is SPITLINGS een goede game om in huis te halen. Het verhaal achter de Spitlings is nogal absurd, maar de gameplay is leuk en uitdagend. De besturing van de game werkt soepel met zowel het toetsenbord als een controller en is eenvoudig. Tijdens het spelen van de verhaalmodus zijn er genoeg Spitlings en thema's te verzamelen, die dan weer te gebruiken zijn in de partymodus. Beide modi zijn alleen te spelen, maar bieden ook ruimte voor een totaal van vier spelers.

• Uitdagend
  • Kleurrijk
  • Bizar, maar leuk concept