Check hier alle Gameliner Awards Gameliner Awards 2019-content
Spelunky
  • ONTWIKKELAAR Mossmouth
  • EERSTE RELEASEDATUM 4 juli 2012
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Vita, PlayStation 4

review: Spelunky Xbox 360

Ik ben dol op games die mijn behendigheid uitdagen. Helaas zijn de games die tegenwoordig uitkomen vaak redelijk makkelijk. Met de komst van Spelunky op Xbox LIVE Arcade is er dan eindelijk weer een pittige game verschenen. Is dit een leuke, uitdagende game of is het oneerlijk moeilijk?

Zoek de uitgang

Het doel van Spelunky is simpel: zoek de weg naar de uitgang om door te gaan naar het volgende level. Klinkt simpel, nietwaar? Dat is het dus absoluut niet. Geloof me, je zult heel vaak doodgaan. De dood zit namelijk in een klein hoekje. Het maakt niet uit hoeveel hartjes je hebt, door sommige acties ben je in 'n keer dood. En als je doodgaat, dan moet je helemaal opnieuw beginnen. Natuurlijk baal je flink wanneer dit gebeurt, maar het heeft ook een voordeel. Elk level in Spelunky is namelijk willekeurig gegenereerd. Je zal dus nooit twee keer exact hetzelfde level tegenkomen, waardoor je door blijft spelen.

Gebruik alles wat je kan vinden

Elke game zal je beginnen met een aantal bommen en touwen. De bommen kunnen handig zijn om bijvoorbeeld stukjes af te snijden, enemies te killen en om extra geld te verzamelen. De touwen kan je onder andere gebruiken om veilig een stuk naar beneden te gaan. De levels zitten vol met goud en andere items die je kan verzamelen, maar blijf niet al te lang in een level hangen, want dan zal een ghost je vermoorden. Met het geld wat je verdient kan je bij de shops verschillende items kopen. Hierbij moet je denken aan springschoenen, shotguns en zelfs jetpacks. Heb je niet genoeg geld, dan steel je het toch gewoon. Maar wees voorbereid op een boze eigenaar die koste wat het kost je probeert te vermoorden.

Tunnelman

Spelunky bestaat uit vier verschillende gebieden. Omdat het erg vervelend is om telkens in hetzelfde gebied te blijven hangen, is er gelukkig de mogelijkheid om shortcuts vrij te spelen. Voordat je naar een andere wereld gaat, kom je de tunnelman tegen. Telkens als je hem tegenkomt, wil hij wat van je hebben. Dit kan geld, bommen, touwen of wat anders zijn. Wanneer je drie keer de spullen geeft die hij nodig heeft, zal hij een tunnel graven zodat je de volgende keer in dat gebied kan beginnen. Zo blijf je tenminste niet in hetzelfde gebied hangen. Het nadeel is wel dat je daar weer zonder geld en items moet beginnen. Desalniettemin ben ik erg blij met deze toevoeging, want anders had ik de game nooit kunnen uitspelen.

Meer spelers, meer fun?

Het is ook mogelijk om de game in co-op te spelen. Dit kan je offline met maximaal vier man doen. Je zou denken dat de game met een maat een stuk makkelijker is, maar het is juist moeilijker. Het is namelijk erg gemakkelijk om elkaar dood te maken, zonder dat je dit wilt. Wanneer je doodgaat, kan je in het volgende level worden gerevived doordat een medespeler een doodskist openramt.
Naast een co-opmodus heeft de game ook een competitieve modus. In deze modus moet je ervoor zorgen dat je als enige overleeft. Echter is deze modus veel te chaotisch, dat je vaak geen idee hebt wat er gebeurt. De rondes kunnen zelfs binnen vijf seconden afgelopen zijn.

HET EINDOORDEEL VAN Justin Meijer

Spelunky is misschien wel een van de moeilijkste games die te vinden is op Xbox LIVE Arcade. Wanneer je doodgaat, moet je helemaal opnieuw beginnen. Hoe frustrerend dit ook klinkt, toch bleef ik de game doorspelen vanwege de willekeurig gegenereerde levels. Dit zorgt er ook voor dat de game een onwijs hoge replaywaarde heeft. De game kent een behoorlijk aantal aan items, zodat je elk level op een andere manier kan aanpakken. Je moet deze game echter niet aanschaffen vanwege de multiplayer, want die is veel te chaotisch. Ondanks dat is dit misschien wel een van de beste Xbox LIVE Arcade-games van dit jaar!

• Willekeurig gegenereerde levels
  • Veel verschillende items
  • Erg uitdagend