Review: Space Crew - Chaotische gevechten in het heelal Nintendo Switch

Geplaatst: 13 oktober 2020 15:00

De naam Space Crew doet misschien al een belletje rinkelen. Ik vond het in ieder geval erg lijken op de naam Bomber Crew van ontwikkelaar Runner Duck en vroeg mij dan ook af of deze twee games gelinkt aan elkaar waren. Dat is inderdaad het geval. Space Crew is het vervolg op de populaire strategie game Bomber Crew en draagt daarbij bijna dezelfde naam. Het grote verschil tussen de twee games? Bomber Crew speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft te maken met vliegtuigen, en Space Crew heeft te maken met de ruimte en aliens. Doe je ruimtepak maar alvast aan, want het is tijd om de aliens een bezoek te brengen.

Bescherm het heelal

Dat Space Crew de succesvolle formule van Bomber Crew gebruikt, is wel duidelijk tijdens het spelen van de game. Op het moment dat je Space Crew opstart, is dit vooral zichtbaar door de grafische stijl. Je moet geen hoogstaande graphics verwachten, want Space Crew is eenvoudig mooi. Bij strategie games en vooral als deze ook beschikbaar zijn op de Nintendo Switch, is het belangrijk dat de graphics niet afleiden. Space Crew heeft dan ook weinig details en gebruikt rustgevende kleurcombinaties. Wat wel erg opvalt, is dat de hoofden van de personages groter zijn dan de lichamen, wat we ook bij Bomber Crew zien.

De grafische stijl ondersteunt dus de chaos die je tegenkomt in Space Crew. Jij als speler bestuurt de personages van boven af en bepaalt wat ze moeten doen. Samen met je bemanning zit je dan ook in de ruimte en heb je toegang tot je eigen ruimteschip. Uiteraard heb je dit schip een toffe naam gegeven en nog even beschilderd, zodat je in stijl de ruimte in kunt vliegen. Vanuit de basis Athena worden er missies klaargelegd, waaruit je kunt kiezen en die verschillende moeilijkheidsgraden hebben. De missies vertellen je niet alleen wat het doel is, maar ook wat er aan de hand is. We weten allemaal dat er in de ruimte aliens te vinden zijn en de ontmoeting met de mensheid vindt hier dan ook plaats. Al gauw krijg je te maken met een generaal die rond een planeet aan het patrouilleren is en krijg je als sidequest de mogelijkheid om hem uit te schakelen. Vrede brengen en de Phasmids verslaan, is geen simpele taak en dat blijkt wel. Ik heb tot dusver geen diepgang kunnen vinden in het verhaal, maar er is daar meer dan genoeg van te vinden in de gameplay. Tijdens het spelen is het wel duidelijk dat de aliens nogal van woordgrappen houden, want die gebruiken ze maar al te vaak.

Het nut van een goede kapitein

Vrede brengen in het heelal, doe je voornamelijk door de verschillende missies te voltooien. Wanneer je een missie begint, staat de moeilijkheidsgraad erbij en zie je wat het doel van de missie is. Zo zijn er missies waar je een astronaut moet bevrijden, een transportschip moet verdedigen of moet je simpelweg vijanden verslaan. Het heelal is gigantisch, waardoor je via portalen in andere stelsels terechtkom. Het aansturen van het schip wordt gedaan via de kapitein, maar je moet eerst via de scanner aangeven waar het schip heen moet. Dit scannen speelt ook een rol in de gevechten, maar daar kom ik straks nog op terug. Als er geen vijanden in de buurt zijn, kun je de tijd versnellen, zodat het niet eeuwen duurt, voordat het schip op de locatie is. Space Crew werkt soepel op de Nintendo Switch, maar het vliegen door de portalen heeft wel een kort laadscherm, waarin je het schip door de portaal ziet vliegen. Dit wordt op een gegeven moment wel een beetje vervelend, omdat de missies toch aardig wat tijd kosten. Zijn er vijanden in de buurt dan duurt de Hypercharge een hele minuut, omdat de portaal eerst versleuteld moet worden.

De chaos ontstaat wanneer het personage achter de intercom aangeeft dat er vijanden in de buurt zijn. Voordat de wapen officieren achter de kanonnen zich bezighouden met de vijanden, moet je ze via de scan eerst taggen. Dit wordt gedaan via de joy-stick, waarbij je om je heen moet kijken. Dit zorgt af en toe voor duizelige momenten, omdat de joy-stick opeens lekker snel draait. Voor je het weet, heb je geen idee meer wat onder en boven is, maar zolang de vijanden getagd zijn, is dit verder geen probleem. Je ruimteschip heeft in totaal vier kannonen, maar je hebt eigenlijk maar twee personages die deze specifieke rol hebben. Daarnaast heb je nog wel de kapitein die het schip bestuurt, de persoon achter de intercom die je nodig hebt voor het scannen en de veiligheidsofficier. De veiligheidsofficier biedt de mogelijkheid om de schilden rondom het schip aan te vullen. Het laatste bemanningslid is de engineer die ontzettend belangrijk is. Zij kan niet alleen alles snel repareren, bij haar kun je ook de motor aansturen. In het begin heb je toegang tot vier streepjes, die verdeeld moeten worden over de wapens, de schilden, de motor en de zwaartekracht in het schip. Dit werkt echter niet als de engineer niet achter de computer zit. Hetzelfde geldt voor het scannen van de vijanden, haal je het bemanningslid dat verantwoordelijk is voor de intel uit zijn stoel, dan ben je de scanner kwijt. Dit zorgt voor chaos wanneer je van alle kanten wordt beschoten, want welk bemanningslid geef je opeens een andere rol? Uiteraard kun je ze snel terugplaatsen en een bepaalde vaardigheid of programma activeren, maar beslissingen zullen snel moeten worden gemaakt.

Red het schip

Zolang je de vijanden getagd hebt, doet de bemanning achter de kanonnen zijn werk wel. Omdat de vijanden geen levensbalken hebben, is het lastig om te zien hoe goed ze het doen. Niet dat je veel tijd hebt om dit in de gaten te houden, want het micromanagement van het schip is waar je het meest mee bezig bent. Wanneer je bemanningsleden door hun level al wat vaardigheden onder de knie hebben, moet je bepalen wannneer je dit wilt toepassen. Zo kunnen de bemanningsleden achter de kanonnen gerichter vuren en kan er via de intel om ondersteuning worden gevraagd. Je kunt dit zonder problemen gebruiken, maar het duurt even voordat het weer opgeladen is. Het aansturen van de bemanning is dus belangrijk en door de besturing op de Nintendo Switch is het vooral tijdens stressvolle momenten een heel gedoe. Je moet namelijk eerst de lijst met de bemanningsleden selecteren dan scrollen naar de juiste persoon en dan nog verslepen naar de juiste actie. Vooral als je tussendoor nog vijanden moet scannen, kan dit aardig frustrerend worden. Wil je die frustraties vermijden dan is het echt wel aan te raden om een controller te gebruiken en eventueel via de televisie te spelen.

Naast het wisselen van de stations en het gebruiken van de vaardigheden gebeurt er tijdens een gevecht meer dan genoeg op het schip zelf. De aliens vallen jou ook aan, wat ervoor zorgt dat bepaalde onderdelen van het schip kapot geschoten worden. Dit moet je eerst repareren, wil je niet nog meer schade oplopen of langdurig te maken krijgen met de radiatie die vrijkomt. Gebeurt dat wel dan kun je die specifieke kamers zuiveren, maar dan moet wel eerst de bemanning de kamer uitgestuurd worden. Verder kan er brand ontstaan die geblust moet worden met de brandblusser en kunnen aliens het schip enteren. Gelukkig heb je wel toegang tot enkele wapens op het schip, zodat de bemanningsleden achter de aliens aan kunnen rennen. Naast het schip krijgt ook je bemanning het zwaar te verduren. Mocht een bemanningslid sterven, kun je deze met een EHBO-doos weer tot leven wekken. Omdat je maar beperkt toegang hebt tot deze dozen, is het vooral handig om een bemanningslid op tijd naar de ziekenboeg te sturen. Dit is een machine waar een bemanningslid in kan liggen, zodat zijn levensbalk weer volloopt. Micromanagement is waar Space Crew om draait en dat is ook gekoppeld aan deze machine. Want uiteindelijk raakt de batterij op en kun je de levensbalken niet meer vol laten lopen. En dan is het hopen dat het einde van de missie bijna in zicht is. Mocht het flink mis gaan dan is er altijd nog de optie om je schip te vernietigen en je bemanning via de reddingscapsules te laten ontsnappen. Maar dan moet je die eerst wel hebben gekocht.

het maken van de juiste beslissingen

Op het moment dat je de game voor het eerst opstart, heb je niet direct toegang tot alle onderdelen. De commander van Athena leidt je eerst door de belangrijkste zaken heen, wat eigenlijk betekent dat je direct op missie wordt gestuurd. Na een aantal missies krijg je op de basis toegang tot het aanpassen van je schip en de bemanning. Dit speelt een grote rol in de game, omdat je wapens en bepantsering kunt vrijspelen door het voltooien van de missies. Deze heb je vervolgens nodig om de missies tot een goed einde te brengen, want deze worden steeds moeilijker. Het aanpassen van je bemanning kost geld en ook dat verdien je met de missies. Verder is dit gedeelte vrij simpel. Elk personage heeft een aantal kledingstukken die aangepast kunnen worden. Hierbij moet rekening worden gehouden met het feit dat een nieuwe handschoen meer bescherming kan bieden, maar je daardoor wel zwaarder wordt en je bewegingen worden beperkt. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je zorgvuldig moet kijken naar de taken van een personage en dan de juiste kledingstukken moet kiezen. De tweede manier om je bemanning optimaal te benutten is door ze een tweede vaardigheid aan te leren. Elk personage heeft een eigen rol en daarbij specifieke vaardigheden die gebruikt kunnen worden. Terwijl de eerste vaardigheid al snel wordt vrijgespeeld, moet je een tweede vaardigheid eerst aanleren.

Dit micromanagement geldt ook voor het ruimteschip zelf. Naast dat je het een eigen naam kunt geven, stickers kunt plakken en het andere kleuren kunt geven, is vooral de bepantsering belangrijk. Ook dit speel je gedurende de missies vrij en dit bepaalt hoe goed jij de missies kunt voltooien. Soms is het upgraden erg simpel, omdat er alleen maar voordelen te benoemen zijn, maar dit is zeker niet het geval bij de wapens. Je schip werkt namelijk met een generator, die de stroom verdeelt over het schip. Op het moment dat je een portaal door moet, wordt alle stroom gestuurd naar de motor en niet meer naar de rest van het schip. Word je op die momenten aangevallen dan kun je niks, als je alleen wapens hebt die op stroom werken. Ook hier moet je dus een duidelijke keuze maken. Daarnaast heeft het schip ruimte voor gereedschappen en EHBO-dozen. Je schip is automatisch uitgerust met een aantal van deze gereedschappen, maar je kunt uiteindelijk zelf bepalen welke gereedschappen in welke kamer te vinden zijn. Dit klinkt onbelangrijk, maar dat is zeker niet het geval. Tijdens de gevechten is het cruciaal dat je de personages op tijd aanstuurt, maar ook dat de personages snel bij het gereedschap kunnen. Je bespaart dus kostbare tijd als ze niet eerst twee kamers moeten doorlopen, voordat ze de brandblusser hebben gevonden.

Omdat je na elke missie terugkeert op station Athena, heb je alle tijd om deze zaken op orde te stellen en aan te passen aan de missie die je wilt gaan doen. Maar het verbeteren van de bemanning en je schip is niet het enige wat je kunt doen. Je kunt namelijk ook het uiterlijk en de namen van je bemanning veranderen. Dit is vooral handig als je grappige bemanningsleden wilt creëren of juist duidelijk wilt hebben welke persoon welke rol heeft. Space Crew is niet zachtzinnig naar de spelers toe, want mocht een missie compleet mis gaan en je bemanningsleden kwijtraken, dan ben je ze ook voorgoed kwijt. Daarom is de recruitment room erg belangrijk, want hier kun je nieuwe bemanningsleden oproepen.

1 1 1 1

De afbeeldingen zijn gemaakt tijdens onze speelsessie op de Nintendo Switch

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Space Crew is een vermakelijke strategie game die vooral draait om het micromanagement van je bemanning en het ruimteschip. Dit maakt het extra zuur als je tijdens een lastige missie ruzie hebt met de besturing en daardoor je bemanning verliest. De besturing op de Nintendo Switch is niet de meest optimale en dat komt voornamelijk door de Joy-Cons. De missies worden namelijk steeds moeilijker en de gevechten vragen nogal wat aandacht, omdat je met meerdere zaken rekening moet houden en de bemanning moet aansturen. Dit zorgt er wel voor dat de tijd nogal voorbij vliegt als je bezig bent met een missie. Uiteindelijk vond ik wel dat de game een beetje eentonig begon te worden, omdat de basis van de missies toch wel hetzelfde blijven. Dit is jammer, want de game biedt genoeg strategische diepgang en speelt lekker weg op de handheld-modus van de Nintendo Switch. Wel is het voor de besturing handiger om een controller aan te sluiten. Mocht je een fan zijn van Bomber Crew en een andere omgeving willen, dan is Space Crew zeker een goede game om in huis te halen.

• Grafische Stijl
  • Overzichtelijk menu
  • Wordt steeds moeilijker
  • Unlocken van wapens en bepantsering
  • Micromanagement van je ruimteschip
  • Strategische gevechten
  • Alles of niets
  • Goed te spelen met een controller
  • Ziet er goed uit op de televisie
  • Besturing via de Joy-Cons
  • Wordt gauw eentonig
  • Laadschermen

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Space Crew

-

Curve Digital