Review: Soul Calibur II HD Online PlayStation 3

Eerlijk toegegeven, ik ben nooit echt een grote fan van fighting-games geweest. Het geduld om alle combo's te gaan bestuderen had ik nooit en dat resulteerde vaak in het welbekende button bashen. Toch zijn er altijd twee games geweest die ik toch wel in mijn hart sloot: Tekken 2 en Soul Calibur II. En laat nou net van die laatste een HD-versie zijn uitgekomen. Met name in Soul Calibur II waren destijds de controls soepel en gaandeweg leerde je toch vrij makkelijk enkele combo's, zonder deze echt te moeten onthouden. Tijd dus om even de WhatsApp-duimpijn te negeren en te rammen op wat andere knoppen.

Het verhaal van Soul Calibur II

Voor wie Soul Calibur II niet kent, zal ik in het kort het verhaal vertellen. In dit deel uit de serie blijkt de Soul Edge helemaal in stukken te liggen. Net zo handig voor onze held Siegfried, want hij is nu deels van zijn gevreesde vloek verlost. Echter wil Nightmare (ook bekend onder de naam Azure Knight) de situatie letterlijk lijmen, want hij begint een zoektocht naar de Soul Edge-stukken. Met de stukken wil hij een nieuwe Soul Edge vormen. Gelukkig kent de wereld van Soul Calibur vele helden en ook zij gaan op zoek naar de stukken. Hun doel is om deze stukken voor eens en altijd te vernietigen.

Het schoolmeisje van vroeger

Wat meteen opvalt, zijn de strakke graphics die meteen kleurrijk en scherp ogen. Ik was enigszins verbaasd dat de game zelfs vandaag de dag nog zo mooi oogt. Het is alsof je dat ene schoolmeisje van vroeger na vijftien jaar weer tegen het lijf loopt en het lijkt alsof ze geen dag ouder is, omdat ze nog steeds zo mooi is. De omgevingen waarin je vecht zijn nog net zo aantrekkelijk als toen, alleen nu nog scherper. Ook loopt de game vergeleken bij de PlayStation 2-versie stukken soepeler. Het laden gaat sneller en de ook de framerate is dik in orde, waardoor de gevechten nog vloeiender op je tv plaatsvinden dan ooit. Voor de Soul Calibur-fan is de HD-versie een ware traktatie voor je ogen en dat is zeker mooi meegenomen.

Het geluid is dik in orde, maar dat was het eigenlijk al. De geluidseffecten zijn letterlijk overgenomen, maar klinken nog steeds prima. Wel is het jammer dat de originele Japanse stemmen zijn vervangen door foute Amerikaanse voice-overs, maar dat ben je na een tijdje spelen weer vergeten.

Soul Calibur II stond destijds garant voor vele game-modi. In de HD-versie zal je alle bekende modi weer aantreffen, zoals arcade, VS battle, survival, time attack, VS team battle, Weapon Master en nog wat extra modi. Toen ik Soul Calibur II voor het eerst speelde op de PlayStation 2, was ik meteen verkocht aan de Weapon Master mode. Hierin volg je het verhaal en kun je voor de diverse personages goud verdienen. Met goud koop je dan weer diverse wapens die bij het karakter horen. Deze speciale wapens kun je inzetten in de extra modi die je in het hoofdmenu aantreft, bijvoorbeeld Extra survival, Extra Arcade enzovoorts. Tevens speel je met Weapon Master diverse kostuums en personages vrij. Soul Calibur II HD Online bevat tevens twee extra personages, te weten Heihachi Mishima en Spawn.

Het bewijzen van je skills

Dan hebben we nog de online modi van Soul Calibur II HD Online. Hier kun je jouw skills gaan bewijzen tegenover vrienden of totaal onbekende spelers over de hele wereld. Met een beetje button bashen ga je het niet redden, hier worden de echte mannen gescheiden van de doetjes. Een geinige toevoeging, maar er is wel het een en ander over op te merken. Zo heb je maar twee opties, ranked en unranked. De diverse modi uit de singleplayer kun je hier niet terugvinden. Het is alleen maar VS battle en dat is best een beetje jammer. Daarnaast wordt je na een gevecht gewoon terug gesmeten naar het hoofdmenu en is er geen optie om de wedstrijd opnieuw te spelen. Op zijn minst was het fijn geweest als je gewoon terugkeerde naar een lobby of naar het karakterselectiescherm.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Soul Calibur II was destijds al een dikke game en Soul Calibur II HD Online doet hier een schepje bovenop. Het "if it ain't broke, don't fix it"-principe is toegepast, maar alles ziet er stukken scherper en kleurvoller uit. Fans van de Soul Calibur-serie die deze klassieker grijs speelden, zullen niet veel nieuws tegenkomen. Het is aan jezelf om dan te bepalen of het je zuurverdiende centen nog waard is. Liefhebbers van fighting-games die niet de kans hadden destijds om deze parel te spelen, zullen met deze aankoop meer dan tevreden zijn. Het speelt als een trein, Weapon Master is een leuke en verslavende toevoeging en het ziet er nog best mooi uit voor een klassieker.

• Soul Calibur II is mooi in HD
  • Laadtijden zijn sneller
  • Speelt vloeiender dan ooit