Review: Sonic Mania PlayStation 4

Aangepast: 17 maart 2024 21:16

Eindelijk is het zover. Onze favoriete blauwe egel is terug in een heerlijk nostalgisch avontuur. Sonic Mania ligt in de winkels en dat is reden voor een feestje. Het moge duidelijk zijn, ik ben geen groot fan van de meest recente Sonic-games. Gelukkig is daar nu Sonic Mania. Een heerlijke 16 bits game die de naam van de Blue Blur uit het slijk haalt. Laten we eerlijk zijn, er zijn weinig mensen die echt genoten hebben van de recente avonturen. Gelukkig kan ik mededelen dat dat in deze game helemaal snor zit. Wil je weten waarom? Lees dan snel verder!

Gotta Go Fast!

Laat ik eerst even uitleggen waarom de meest recente Sonic-games het allemaal net niet waren. Na de transitie van 2D naar 3D, is SEGA de draad een beetje kwijtgeraakt. Er moesten 'interessante' verhalen komen en datgene wat Sonic zo tof maakte, was plots verdwenen. Precies, ik heb het over de snelheid. De blauwe egel kreeg een shitload aan kompanen (de 'n beter geslaagd dan de ander) en de snelheid moest omlaag zodat Sonic kon vechten en platformen. Jammer, want dat is wat de franchise juist uniek maakt. Nu keert SEGA met Sonic Mania volledig terug naar de roots. Klassieke levels zijn opnieuw in elkaar geschroefd en er zijn zelfs nieuwe zones ontworpen.

Sonic Mania is geen remaster en ook geen remake. Alle levels zijn nieuw, maar gebruiken wel erg veel van de oude games. De sprites zijn bijvoorbeeld vrijwel hetzelfde gebleven, maar zijn wel helemaal opgepoetst en voorzien van zestig frames per seconde. Daarbij zijn er ook veel onderdelen uit de levels van Sonic 1, 2 en 3 hergebruikt, maar deze zijn flink aangevuld. Dit maakt het side scrolling platform avontuur een heerlijke nostalgietrip zonder dat alles al te voorspelbaar is. Zie het als een greatest hits album plus een handjevol tracks die zijn uitgekomen na de dood van een grote artiest.

Mashup

Dat retrogames een bestaansrecht hebben in het hedendaagse gaminglandschap, heeft menig indie game allang bewezen. Sonic Mania doet daar nog even een schepje bovenop. Toen ik zei dat de game terugkeert naar zijn roots, was dan ook zeker niet gelogen. Ouderwetse graphics, ouderwetse controls en ouderwetse storytelling maken de game tot wat het is. Je springt met alle knoppen en de rest wordt gedaan met de linker analoge stick of vierpuntstoetsen. Erg moeilijk is het dus niet, tenminste de eerste actes zijn dat niet. Je wordt namelijk zeer snel wakker geschud na het uitspelen van het legendarische Green Hill Zone. De game is namelijk ook ouderwets moeilijk gebleven.

Zoals eerder aangegeven zijn de levels flink uitgebreid. Dit niet zonder reden, want diegene die op verkenning gaan worden beloond. Ook in deze Sonic jagen we namelijk op de Chaos Emeralds. Dit doe je door de reusachtige ring in het level te vinden. Deze transporteert je naar een bonus level waar je een UFO moet vangen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want de timer loopt op ringen. Verzamel die gouden dingen dus! Ook keren de bonus levels uit Sonic 3 terug. Deze welbekende nachtmerries zetten jou in een 3D-omgeving waar je blauwe ballen rood moet maken. Ook dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want de snelheid loopt al snel op en voor je het weet ben je de weg kwijt.

Bevat meer dan je denkt

Een volledige playtrough van Sonic Mania's story mode kost je niet bijzonder veel tijd. In zo'n zeven uur was ik er doorheen en erg snel ben ik niet te noemen. Toch ben je niet zo snel klaar als je denkt. In Mania Mode zijn er namelijk drie verschillende modi. Je kunt met alleen Sonic, met Sonic en Tails en met Knuckles spelen. Die modi bestaat dus eigenlijk uit drie verschillende modi. Bij aanvang zijn er ook twee gesloten modi. Deze speel je vrij wanneer je de eerste zone uit Mania Mode voltooid.

Na voltooiing van de eerste zone speel je Time Trial en Competition mode vrij. In de eerste race je zo snel mogelijk van het begin naar het einde. In de tweede neem je het op tegen een vriend of vriendin in een splitscreen gevecht. Een heerlijke toevoeging voor wat extra fun met meerdere personen. In de eerder genoemde bonusstage uit Sonic 3 verzamel je geen Chaos Emeralds. Je verzamelt namelijk munten waarmee je weer andere modi unlocked. Zo is er de klassieke Sound Test, maar er zijn ook mini-games die je vrij kunt spelen.

Sonic Mania is een heerlijk trip terug in de tijd. Toch weet de game zich uitstekend staande te houden tussen al deze moderne pracht en praal. Het heerlijke kleurenpalet, de haarscherpe sprites en het goed uitgedachte level design is een genot voor jong en oud. Ok', niet alles werkt even goed, zo zijn de boss fights allemaal redelijk simpel en zitten de minder leuke zones ook weer in de game, maar dat is allemaal te vergeven wanneer je tien seconden later weer met een gigantische smile naar het scherm staart. Sonic Mania neemt ons allemaal mee terug in de tijd waarin Sonic nog relevant was. Hopelijk heeft SEGA de draad weer gevonden en gebruiken ze deze positieve ervaring voor nog veel meer moois.

• Heerlijke nostalgietrip
  • Geen luie remaster
  • Makkelijk op te pakken, moeilijk weg te leggen