Sonic Lost World

  • Ontwikkelaar Sonic Team
  • Eerste releasedatum 18 oktober 2013
  • Platformen Pc, Nintendo Wii U, Nintendo 3DS
  • Genre Platform
  • Gameliner score

Review: Sonic Lost World - Nintendo Wii U

Sonic en Nintendo is een combinatie die men zo'n twintig jaar geleden niet kon voorstellen. Sonic was namelijk een icoon voor de consoles van SEGA, terwijl Nintendo het met Mario moest doen. Inmiddels heeft SEGA geen consoles meer en verschijnen de Sonic-games op zo'n beetje alle platformen. Nintendo en SEGA lijken nu zelfs dikke vriendjes met elkaar te zijn, want de nieuwste Sonic-game is alleen op de platformen van Nintendo verschenen. Ik heb het over Sonic Lost World. Ik heb de game al een tijdje binnen voor de Nintendo Wii U en mag je er nu alles over vertellen.

onbekend

De dodelijke zes

In de game zijn Sonic, Tails en Eggman op een vreemde planeet beland, genaamd Lost Hex. Op deze planeet krijgen ze te maken met de Deadly Six. Eggman wil deze Deadly Six gebruiken om de wereld te veroveren. Sonic probeert hier een stokje voor te steken, maar dat had hij beter niet kunnen doen. Het mept namelijk het apparaat uit Eggmans handen waarmee hij de Deadly Six onder bedwang hield. Nu willen de Deadly Six de planeet vernietigen. Sonic en Eggman moeten de samenwerking aangaan om de Deadly Six te stoppen.

Super Sonic Galaxy

Bij het starten van het eerste level deed deze game me gelijk aan een game van Nintendo denken, namelijk Super Mario Galaxy. Het eerste level is namelijk een 3D-level waarbij je naar voren moet rennen. Echter ren je niet op een plat oppervlak, maar op een soort cilinder. Hier kan je helemaal omheen rennen, zonder er aan de onderkant af te vallen. Net zoals Super Mario Galaxy dus. Daarnaast ziet de game er goed en kleurrijk uit. Wel had ik een klein beetje last van voorwerpen die uit het niets in beeld verschenen, maar dat mocht de pret niet drukken.

onbekend

Verschillende levels

Niet elk level speelt zich af op een cilindervorm. Zo heb je ook levels met een plat oppervlak waar je doorheen moet rennen. Maar je hebt ook levels met kleine planeten waar je naartoe kunt vliegen. Dit doet al helemaal aan Super Mario Galaxy denken, wat uiteraard niet erg is. Ook zijn er 2D-levels te vinden. Deze levels spelen ook een beetje met de zwaartekracht, waarbij de camera met je meedraait wanneer je een helling op gaat. Het kan dus gebeuren dat iets wat een paar minuten geleden nog het plafond leek te zijn nu opeens de vloer is.

Binnen de levels is ook genoeg variatie te vinden. Je bent niet alleen maar domweg aan het rennen om bij het einde te komen. Zo heb je bijvoorbeeld levels waarbij je eerst een fruitstuk achter je aan moet laten rollen om het in een ventilator te krijgen, waarna je je weg kunt vervolgen. Ook kwam ik een level tegen dat alleen maar uit rails bestond. Hier moest je op het juiste moment van rails naar rails springen. Elk level voelt als een compleet nieuw level aan, waardoor je door blijft spelen.

Tikken en vegen

Op de Wii U mag de GamePad natuurlijk niet worden vergeten. Hier kan je bijvoorbeeld zien hoe ver je in het level bent. Onderweg kan je allerlei items vinden, die worden geactiveerd met het touchscreen van de GamePad. Dit vond ik alleen niet zo lekker werken. Er is bijvoorbeeld een item waardoor je een stukje als een bal heel snel kan rollen. Wanneer je op het item drukt, zal de game pauzeren en moet je op het touchscreen kijken. Vervolgens kan je de richting van het rollen bepalen door met je vinger over het touchscreen te gaan. Met een veegbeweging naar voren laat je de bal rollen. Wanneer de bal is uitgerold, zal de game weer op pauze gaan en moet je weer naar de tv kijken en op A drukken om verder te gaan. Al deze pauzes halen de snelheid uit de game, wat ik een beetje jammer vind.

Nu zijn er buiten de levels om ook een paar minigames aanwezig die het touchscreen gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld een minigame waarbij je met een kanon Sonic moet hooghouden en hem allerlei Rings laten pakken en ballonnen kapot knallen.

onbekend

Twee Sonics zijn beter dan 'n

In de multiplayer daarentegen wordt de GamePad wel op een leuke manier gebruikt. E'n speler kan namelijk met de Wiimote en Nunchuk op de tv spelen, terwijl de ander de GamePad gebruikt en het scherm daarop. Zo heeft ieder zijn eigen scherm.

Er zijn drie verschillende modi speelbaar in de multiplayer. Als eerste is er de Speed Race. Dit is een normale racemodus waarbij degene die als eerste de finish bereikt wint. Er is ook een Expert Race, wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt maar dan met moeilijkere levels. Als laatste is er de Ring Race. Hier moet je binnen de tijd zoveel mogelijk Rings verzamelen. Echter raak je na 'n stootje al je Rings kwijt, dus blijft het tot op het laatst spannend wie er nou gaat winnen. Voor de multiplayer moet je jammer genoeg wel eerst de singleplayer spelen om levels vrij te spelen.

Nu hoeft dit niet erg te zijn, want de singleplayer is ook in co-op te spelen. Alleen werkt dit niet op dezelfde manier als de multiplayer. Beide spelers gebruiken nu namelijk hetzelfde scherm op de tv. Daarnaast mag alleen degene met de GamePad als Sonic spelen. De andere speler moet het doen met een klein voertuigje. Er zijn verschillende voertuigen, zoals helikopters, jets en hovercrafts. Wanneer je de 3DS-versie bezit, zal je nog meer voertuigen krijgen. Deze voertuigen hebben vooral een assisterende rol. Ze kunnen bijvoorbeeld wat vijanden voor je doden. Dit is misschien leuk voor mensen die niet zo goed zijn in games, maar ik had liever met zijn tweeën door de levels willen rennen, wat in de multiplayer wel kan.

onbekend

Het eindoordeel van Justin Meijer

Sonic Lost World is echt een toffe game geworden voor de Nintendo Wii U. Grafisch ziet het er goed en kleurrijk uit. Ook bevatten de levels voldoende variatie dankzij de verschillende soorten levels en stijlen. De levels zijn ook nog eens heel erg leuk om te spelen. De Wii U GamePad is alleen niet zo goed benut in de singleplayer, aangezien het de snelheid uit de game haalt. De multiplayer heeft de GamePad wel goed benut, waardoor je met twee spelers op twee schermen kunt spelen. Jammer genoeg werkt de co-opmodus niet op dezelfde manier. Ben je weer eens toe aan een goede Sonic-game, dan mag je deze game zeker niet links laten liggen!

  • Pluspunten
  • Kleurrijk
  • Veel variatie
  • Toffe levels
  • Multiplayer
  • Minpunten
  • GamePad in singleplayer niet goed gebruikt
  • Co-op niet zo leuk als multiplayer
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?