Sonic Generations

  • Ontwikkelaar SEGA
  • Eerste releasedatum 25 november 2011
  • Platformen Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo 3DS
  • Genre Platform
  • Gameliner score

Review: Sonic Generations - PlayStation 3

Ironisch zeg: ik begon deze review met allemaal leuke woordgrappen over snelheid en het twintig jaar bestaan van Sonic. Na het doorlezen had ik al snel door dat dit helemaal de verkeerde kant op ging. Dit was niet Sonic-waardig! Het was hopeloos proberen grappig te doen en daar ook nog eens genadeloos in falen. Dat verdient Sonic niet, want Sonic verdient een uitgebreide en bovenal goede review!

Tijd-monster-ding

De eerste paar seconden kijk je naar een updatescherm en vervolgens een karakteristiek filmpje over hoe vredig de wereld vol loopings wel niet is. Tegelijkertijd rent Sonic senior vrolijk door de grasvelden, waar iedereen zijn eigen ding doet. Helaas hoor je al snel dat er onraad is, want het tijd-monster-ding laat niet lang op zich wachten. Inderdaad, het tijd-monster-ding.

onbekend


Terug in de toekomst zie je hoe Sonics vrienden een verrassingsfeest organiseren. Helaas gaat dit niet goed, want onze held is ontzettend snel en ziet het al van kilometers afstand aankomen. Allemaal leuk en aardig, maar het feest begint. Iedereen eet hotdogs, Amy doet een wanhopige poging om Sonic aan te randen en Tails geeft als cadeau nog een hotdog. Flinke buit voor je verjaardag, dus. Maar je raadt het al: het tijd-monster-ding komt ook nog even langs en gaat lekker party-crashen. Hij zuigt alle vrienden op naar aparte dimensies, tenminste, dat is wat ik eruit opmaak. Sonic pikt dit niet, probeert hem te stoppen maar wordt als een zielig katje aan de kant geschopt en verliest het bewustzijn.

De formule

Tot zover het dieptrieste verhaal. Ik had persoonlijk liever Dr. Eggman gezien en zo echte nostalgie gevoelt, want dit komt over als een mislukte kans. Maakt niet uit; filmpjes kun je overslaan, want die zijn ook niet kijkwaardig. Gewoon negeren, dat verhaal.
Enfin, als je eenmaal je tweestaartige vriend Tails hebt gered, komt de formule van de hele game even gedag zeggen. Het zit zo: je hebt verschillende levels en een eindbaas. Als je de eerste drie hebt voltooid, kun je naar de eindbaas. Als deze het loodje legt, kun je door naar de volgende drie levels. Elk level heeft twee stages. Stage 1 is rechttoe rechtaan: lekker 2D, ouderwets en klassiek. Wil je toch een beetje 3D-gameplay? Doe dan Stage 2. Hierin heb je 50/50 gameplay. Het ene moment ga je 2D door het level, maar het kan ook goed zijn dat je snel overschakelt naar 3D. Hartstikke leuk, want anders zit je lekker lam je pookje naar rechts te duwen en te wachten tot je het level klaar hebt. Mooi niet dus!

onbekend

Tussen deze levels in zit je trouwens in een soort van tussendimensie. Je kunt hier tussen de verschillende werelden en stages kiezen. Niet echt bijster origineel, maar het gaat ermee door. Waar ik wel een probleem mee heb, en dat doet pijn, is het feit dat de achtergrond knalblanco is. Niets! Noppes! Loesoe! En dat verandert ook niet naarmate je verder komt in het spel. Zonde, want je had hier een heel gaaf concept op kunnen bedenken.

Rennen voor je zakgeld

Genoeg gebazeld over dat menu en het verhaal. Het gaat er aan het eind van de dag om hoe het speelt. Ik kan je zeggen: het speelt weer gewel - even wachten - dig! Snel, vanouds, maar met nieuwe toevoegingen. Onderwater rennen/zwemmen werkt vele malen beter dan in alle andere games, al kan Sonic eigenlijk helemaal niet zwemmen. Maar goed, je kan nu bijvoorbeeld ook makkelijker vijanden te lijf gaan. Je kan ze natuurlijk voorbijrollen of erop springen (dashen), maar je hebt nu ook turbo. Sonic komt dan in een blauwe streep (niet letterlijk) en kan vijanden makkelijker aanvallen. Wat goed uitkomt, want de game is behoorlijk pittig.
Nog even over de eerder genoemde stages: de eerste is makkelijker. Je hoeft ze namelijk niet beide te spelen. Dus iemand die voorheen niets had met Sonic, kan gewoon de eerste stage doen zonder dood te gaan. Zo valt er voor iedereen wat te spelen: slim!

Je hebt ook toevoegingen op je skills. Deze variant van upgrades kun je vergaren door goede tijden neer te zetten of zoveel mogelijk ringen naar het eind van het level te brengen. De upgrades zijn minimaal, maar het is een kwestie van tijd voordat je grotere upgrades kunt verkrijgen. 5% sneller rennen of dat je ringen na je verlies tien seconden langer blijven liggen. Al bij al was het niet echt nodig om deze 'skills' erin te doen, maar het is een leuke toevoeging voor degene die echt alles uit de game willen halen.

onbekend

Het eindoordeel van Robbert van Kortenhof

Sonic dus. Twintig jaar later nog maar amper verandert, maar toch voelt het nieuw en gestroomlijnd aan. Alles is gladgestreken en speelt net wat lekkerder weg. Je hebt niet meer het gefrustreerde gevoel als je ergens tegenaan botst, maar toch voel je het Sonic-gevoel. Ook zijn de levels weer prachtig vormgegeven en vol activiteiten op zowel de achtergrond als van vijanden. Jammer is het dan om te zien dat het verhaal (weer) dieptriest is en de vormgeving flink tegenvalt. Maar ach, dat zijn bijzaken, toch?

  • Pluspunten
  • Sonic is back
  • Klassiek
  • Twee stages
  • Twee gameplay-elementen
  • Toch vernieuwend
  • Upgrade-systeem"
  • Minpunten
  • Verhaal is dieptriest
  • Vormgeving laat soms te wensen over
  • Tijd-monster-ding
  • "wat overbodig aanvoelt
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?