Review: Sonic Boom: Fire & Ice Nintendo 3DS

Het is weer eens tijd om vanuit je bedje of op de bank gouden ringen te verzamelen, robots te butsen en boeven te verslaan! De iconische blauwe snelheidsduivel is weer eens terug in een nieuw avontuur op de 3DS, dit keer weer in het spin-off jasje van de Sonic Boom-serie. Nee, dat gaat niet over Sonic die in een bos leeft. Waar gaat het dan wel over? Lees, en kom erachter.

Sonicology

Er blijven met enige regelmaat Sonic-games op de markt verschijnen, al zijn het geen van allen super-gehypte releases zoals dat bij een nieuwe Mario-titel veelal wel het geval is. Verdienen de Sonic-games dat eigenlijk wel? Naar mijn mening is het antwoord hierop niet zo simpel. De Sonic-games van de afgelopen jaren zijn eigenlijk best goed, maar ze hebben niet dat epische wauw gevoel wat men zoekt, verwacht of eist. De vraag is ook of dit nog wel te behalen valt. De games spelen eigenlijk beter dan de oude Sonic-games dat doen, maar toch worden ze strenger en slechter beoordeeld. Ik vind vrijwel alle Sonic-games tof, maar eigenlijk zijn ze geen van allen perfect. Juist bij de oude Megadrive-games vind ik een aantal dingen irritant, maar dat laat niet weg dat ik niet houd van die games. Eén van de beste Sonic-games ooit vind ik Sonic Lost World voor de 3DS, zoals je kunt lezen in mijn review, maar volgens mij heeft vrijwel niemand die gespeeld. Ook over de eerste Sonic Boom-game op de 3DS ben ik aardig positief. Ik was daarom zeer benieuwd hoe goed deze Sonic Boom: Fire & Ice mij zou bevallen.

Dr. EggRobot Mannik

Sonic Boom: Fire & Ice is een game aan de hand van de gelijknamige animatieserie over Sonic en zijn kornuiten. Deze game is daarom ook bedoeld voor de kijkers van deze serie, namelijk kids van rond de 8-12 jaar oud. De game speelt vloeiend en relatief simpel, min of meer hetzelfde als dat zijn voorganger doet. In dit verhaal is Dr. Eggman/Robotnik (ik weet niet meer welke naam ik moet kiezen) weer net zoals altijd een plannetje aan het beramen, waarbij hij dit keer gemene robots heeft gemaakt van een element, genaamd: Ragnium. Hierdoor zijn de robots supersnel en verwoesten ze alle leefomgevingen. Daarnaast is er nog een rebellerende robot genaamd D-Fekt die net zulke megalomane plannen heeft als Dr. Eggman zelf. Sonic en zijn vaste kliek kornuiten (Tails, Knuckles etc.) moeten uiteraard dit varkentje wassen. Dit keer kun je voor het eerst ook spelen met Amy, de roze hedgehog. Ieder personage speelt net iets anders, en dit zorgt voor wat meer replay-waarde. De levels hebben ook veel geheimpjes, dus nog eens terug gaan met een ander personage loont.

Firescroller Sonic(e)

De game speelt net zoals de vorige Sonic Boom-game, namelijk als een 2D sidescroller met 3D ontworpen omgevingen en personages. Dat men wederom voor een echte ouderwetse Sonic-platformer heeft gekozen, vind ik een grote plus. De levels spelen heerlijk vloeiend door, waarbij het wel te merken is dat het voor de jongere gamers is bedoeld, want echt pittig is het niet te noemen. Een nieuw element komt in de vorm van vuur- en ijskrachten, waarmee je alles op je pad kunt beïnvloeden. Zo vorm je bijvoorbeeld overal ijsblokken of steek je alle vijanden in de fik. Dit is een heerlijke toevoeging. Afgezien dat de levels fijn spelen, en er overigens toffe baasgevechten inzitten, zijn ze wel erg simpel en eentonig qua design. Dit is erg jammer, want zoveel moeite lijkt het mij niet om eens een wat originelere setting dan grotten en grasland te bedenken. Helaas is de muziek dit keer ook aan de meer eentonige kant, waardoor je soms gewoonweg wilt stoppen met de game omdat de sfeer tegenvalt.

Er valt niet heel veel over Sonic Boom: Fire & Ice te zeggen. Het is een leuke Sonic-platformgame voor de jongere gamer, met een vloeiend en snel leveldesign, leuke bazen en een vette ijs/vuur-gameplay toevoeging. Het is alleen saai qua sfeerontwerp, setting en muziek. Hierdoor mis je de afwisseling die een platformgame nodig heeft als je langer dan tien minuten per speelbeurt wil spelen. Het is dus een prima titel, maar Sonic Boom: Fire & Ice had met iets meer aandacht een klassieker kunnen zijn. Breng met deze vloeiende gameplay een titel uit met de sfeer van de oude games en met wat meer originele settings, en je hebt een klassieker zoals Sonic die al jaren verdiend Wacht eens even, kwam er niet zoiets uit begin volgend jaar?

• Vloeiende snelle sidescroller
  • Fire&ice powers zijn gaaf
  • Sfeer wordt snel eentonig