Review: SOL: Exodus Pc

Geplaatst: 12 juli 2012 16:30

Ruimtegevechten leken lange tijd verdwenen te zijn uit de gameswereld. Een genre dat vooral in arcadehallen en onder pc-gamers heel populair was, bleek steeds minder verkocht en dus ook minder gemaakt te worden. Niet iedereen was daar tevreden mee aangezien er nog steeds een hoop fans rondlopen. Voor hen is SOL: Exodus gemaakt, een space combat game van bescheiden maak met grote ambities.

Toegankelijk

Een van de redenen voor het afnemen van populariteit van het genre is de ontoegankelijkheid ervan. Hoewel sommige mensen smullen bij het idee om hun hele ruimteschipdashboard voorzien te hebben met metertjes en cijfertjes, was het voor de leek nog wel eens ingewikkeld. SOL: Exodus lijkt dit door te hebben, want hoewel er nog steeds wel een hoop in je HUD staat, is het redelijk simpel om op te pakken. Snelheid en ammunitiegegevens staan rond het midden van je scherm, terwijl extra gegevens naar de zijkanten zijn verwezen. Hierdoor kun je goed zien wat er voor je gebeurt, maar ook je ooghoeken gebruiken om het overzicht te behouden.

Stuurloos

Het lastigste van het rondzeilen in de ruimte is het controleren van je snelheid. Hoewel afstanden vanaf je doelwit in beeld worden weergegeven, is het door de grote leegte lastig om je een beeld te vormen van je snelheid. Tijdens achtervolgingen moet je daarom goed oppassen dat je niet ineens tegen je voorganger aanbotst (aangezien dit flinke stukken van je levens af kan hakken). Dit is een onderdeel wat natuurlijk bij alle games die in de ruimte afspelen past, maar SOL helpt je er niet bij. De radar is bijvoorbeeld altijd ingesteld op een vaststaand 'boven' en 'beneden' "“ iets dat niet altijd even duidelijk is als je salto's en kurketrekkers vliegt. Echter, als je eenmaal de slag te pakken hebt is het ontzettend leuk om langs je tegenstanders te dansen en ze 'n voor 'n af te knallen met behulp van goed getimede boosts en draaien. Het slide-mechanisme, waarbij je een richting aanhoudt terwijl je toch rond kun draaien om te schieten, werkt daarbij geweldig en zorgt voor hele strakke U-bochten.

Gameplay

Vijanden zijn grofweg in te delen in drie groepen: snelle ruimteschepen die je moet achtervolgen om er goed op te mikken, stilstaande objecten waar je gewoon recht op af kunt vliegen en schieten, en grote ruimtevaartuigen waarvan je de zwakke plekken van moet zien te vinden. De snelle doelwitten zijn veruit het leukste om tegen te vechten, aangezien de grote voertuigen meestal een minigame bevatten om ze neer te halen. Een kritiekpuntje is dat het spel niet lang duurt. Met een paar uurtjes ben je er klaar mee. Dit is misschien terecht, aangezien de gameplay niet heel erg varieert en het spel niet zo duur is, maar het is wel zonde omdat het spel gewoon goed in elkaar steekt.

Presentatie

Grafisch gezien valt het spel een beetje tegen. Hoewel er gebruik is gemaakt van de Unreal Engine om het spel vorm te geven, zien rotsen in de ruimte er uit als grote proppen aluminiumfolie. Vijandelijke ruimtevaartuigen zijn best mooi ontworpen, maar je ziet wel telkens dezelfde terugkomen. Ontploffingen en kogels zijn de punten waar het spel echt steken laat vallen, tenzij de makers het expres op een Nintendo 64 spel willen laten lijken. De muziek stoort niet, maar is ook niet echt aanwezig. Voice acting is niet slecht (behalve van vijandelijke soldaten dan), maar door het matige verhaal is er ook niet veel verdieping mogelijk.

Het eindoordeel van Yan Knoop

SOL: Exodus is een goed spel voor hen die heimwee hebben naar de goede oude ruimteshooters van weleer. Het zorgt niet voor een revolutie in het genre, maar het speelt lekker weg. De lengte van het spel zorgt ervoor dat je niet al te lang bezig bent, en de gameplay is toegankelijk genoeg om nieuwe groepen fans te werven. Heb je zin om flink wat ruimteschepen aan gort te knallen? Of heb je nostalgische gevoelens voor het genre? In beide gevallen is SOL een prima toevoeging aan je gamecollectie.

• Prima gameplay
  • Vliegen voelt ontzettend goed
  • Erg toegankelijk