Review: SOCOM: Confrontation PlayStation 3

Geplaatst: 21 maart 2009 01:37

SOCOM: Confrontation verscheen oktober vorig jaar al in de Verenigde Staten en nu vijf maanden later verschijnt de game dan eindelijk ook in Europa. Normaalgesproken zouden wij ons als Europanen flink benadeeld moeten voelen, maar in het geval van Confrontation is niets minder waar. Wie de berichten rond de Amerikaanse release namelijk enigszins heeft gevolgd zal ongetwijfeld op de hoogte zijn van de vele bugs die de game ten tijde van de release telde, waaronder vastlopende PS3-consoles en niet goed werkende sniper rifles. Inmiddels is er een patch beschikbaar die al deze problemen zou moeten verhelpen. Ik zeg 'zou moeten verhelpen,' want mijn eerste speelsessies brachten mij toch een andere ervaring. Lees mee en huiver.

De confrontatie

Laat ik voorop stellen dat Confrontation mijn eerste aanraking met de SOCOM-serie is. Ik heb van horen zeggen vernomen dat het eerste deel het online gamen op de PlayStation 2 naar een volwassen niveau wist te brengen, maar voor meer dan games als Guitar Hero en SingStar heb ik die console eigenlijk nooit echt gebruikt. Online gamen deed ik op Xbox Live en daarbij prefereerde ik shooters als Ghost Recon en Rainbow Six. Ik zal Confrontation dan ook niet vergelijken met voorgaande delen in de serie, maar gewoon met de standaard die vandaag de dag geldt voor tactische shooters. En in die vergelijking brengt Confrontation het er niet zonder kleerscheuren van af.

Waarom start mijn PS3 opnieuw op?

Na installatie op de harde schijf wordt er direct een patch gedownload. Mooi, de patch is binnen dus we kunnen bugvrij gamen. De eerste twee potjes gingen mij niet al te best af, want in beide gevallen mocht ik binnen enkele minuten de straatstenen van dichtbij bekijken, zonder ook maar én enkel schot gelost te hebben. Nadat ik enigszins doorhad waar het vuur vandaan kon komen, kwam ik in het derde potje zowaar toe aan mijn eerste kill. Euforisch als ik de eerste twee seconden na deze kill was, maakte dit gevoel in de derde seconde plaats voor verbazing. Het beeld ging op zwart en de game werd afgesloten. Na Confrontation opnieuw opgestart te hebben bevond ik me weer in een nieuwe lobby om mijn weg op de virtuele slachtvelden te vervolgen. Een tweede kill volgde en zowaar werd de game ditmaal niet afgesloten. Ook het daarop volgende potje ging zonder problemen, gevolgd door nog enkele potjes. Het leek dus om een eenmalig klein bugje te gaan, tot het moment waarop het beeld zoén tien potjes later volledig 'bevroor' en ik mijn glimmende PS3 met mijn vette vingers moest bevlekken door hem een harde reset te geven.

PlayStation 2

Naast deze bugs wist ook de rest van de game mij niet te overtuigen. Zo oogt Confrontation behoorlijk middelmatige. De lichteffecten zijn aardig en een stofwolkje hier en daar weet de sfeer enigszins op te krikken, maar uiteindelijk kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze game ook op een PS2 zou kunnen draaien. De omgevingen bestaan uit blokken, voelen ietwat steriel aan en doen qua uiterlijk vooral denken aan de maps uit Counter-Strike. Nou is een vergelijking met Counter-Strike natuurlijk alles behalve een schande, maar wat betreft uiterlijke opsmuk ligt de lat tegenwoordig een aanzienlijk stuk hoger. Neem daarbij het karige aantal van slechts zeven maps en het ontbreken van een singleplayer modus en je snapt dat Confrontation alles behalve een AAA-titel is. Daar staat dan wel tegenover dat de game tegen een zeer zacht prijsje te koop is.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Uiteindelijk blijkt SOCOM: Confrontation zich niet te kunnen meten met andere toonaangevende games in het genre. Op het gebied van graphics, besturing, content en stabiliteit is de game inferieur aan titels als Ghost Recon en Rainbow Six. De omgevingen missen inspiratie, de laadtijden zijn te lang en de besturing werkt wat traag en omslachtig. Zo zul je de D-pad moeten gebruiken om stapsgewijs in en uit te zoomen en dien je eerst stil te gaan staan alvorens je gebukt verder kunt lopen. En waarom moet ik de controller volledig achterover kantelen om dicht bij een muurtje rechtop te gaan staan? Waarom niet horizontaal om te blijven staan en voorover om te bukken? Daarnaast zorgt het ontbreken van een singleplayer modus ervoor dat newbies geen mogelijkheid hebben om te oefenen voordat ze online naar de slachtbank worden geleid. Dit alles maakt SOCOM: Confrontation een game die ik enkel kan aanraden aan de verstokte SOCOM-fans of aan gamers die nog van plan zijn een headset voor hun PS3 te kopen.

• Authentieke SOCOM
  • Gunstige prijs
  • 16 vs. 16