Review: SnowRunner - Een broodje bal erin en karren maar PlayStation 4

Geplaatst: 3 mei 2020 17:30
Aangepast: 4 mei 2020 00:52

Pak je kaplaarzen maar alvast uit de kast, het is namelijk tijd om flink door de modder te banjeren. Nouja, modder is het dit keer niet, MudRunner wisselt namelijk dit keer het bruine goedje in voor een wit goedje. Het is namelijk sneeuwschuiven geblazen in SnowRunner. Hoewel ik totaal niet bekend ben met de serie, besloot ik toch om eens mijn truckerspetje op te zetten en een broodje bal te bestellen. Het is tijd om vrachtwagenchauffeur te spelen.

Met de vlam in de pijp

In SnowRunner is het de bedoeling dat je het ruige terrein van diverse landschappen weet te temmen. Dit doe je voornamelijk door heel erg veel te plannen. Een echte trucker consulteert namelijk eerst zijn kaarten alvorens hij vertrekt. Nu ben ik geen echte trucker en mijn initiële ritjes waren dan ook voornamelijk een hels karwij. Menigmaal zogen mijn banden de modder in en was het een rotklus om er weer uit te komen. De moeilijkheid komt dan ook niet voort uit vijanden of de missies, vijanden zijn er namelijk niet en de missies zijn veelal hetzelfde. Nee, de moeilijkheid zit vooral in het bewaren van je geduld, iets waar ik niet bijzonder goed in ben. Je dient je reis te plannen en jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden op de te komen obstakels. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met overstromingen op wegen die de truck mee kunnen sleuren, smalle offroad weggetjes die ervoor kunnen zorgen dat je compleet vast komt te zitten, of omgevallen elektriciteitsmasten die de complete weg blokkeren.

De eerdergenoemde missies voltooi je om geld te verdienen. Dit geld is te investeren in je huidige truck of in gloednieuwe trucks die zich weer beter lenen voor een bepaald type landschap. De reis start in een gehucht in Michigan, maar het duurt niet lang alvorens we over de besneeuwde wegen van Alaska trucken om te eindigen in de middle of nowhere te Rusland. Gaandeweg de tour dien je de gebieden te scouten in behendige SUV’s om zo uitkijkposten te ontdekken die je map weer een beetje kleur geven. Ook is het mogelijk om nieuwe trucks te ontdekken die je direct kunt opslaan in de garage. Zo geef je geen geld uit, maar heb je toch een nieuwe truck in je bezit. Een fijne boost voor de portefeuille, want een truck kopen is niet goedkoop, weet ik nu. Het is dus wijzer om je zuurverdiende centen in upgrades voor bestaande trucks te steken, hierdoor is de truck bijvoorbeeld een stuk zuiniger met de brandstof of kun je meer tikken van het ruige terrein verduren. Daarnaast zijn sommige upgrades ook gewoon echt nodig. Sneeuwkettingen zijn namelijk van essentieel belang en ook een snorkel op de truck zou niet misstaan.

Geduld moet je ding zijn

SnowRunner is geen game die ik snel zou spelen. Desalniettemin moet gezegd worden dat het absoluut niet slecht wegspeelt. Het probleem is echter dat deze game gewoon erg veel van je geduld vergt. De gameplay is erg traag en het kan erg lang duren, voordat je je bestemming bereikt. Daarnaast dien je ook na te denken over het type truck dat je meeneemt. De ene truck is bijvoorbeeld beter in het wegslepen van voertuigen dan de ander. Planning is dan ook noodzakelijk, de truck kan namelijk schade oplopen en de benzine kan opraken. De route moet dus van A tot Z worden uitgestippeld. Toch kan het altijd misgaan en kom je voor een obstakel te staan dat sterk op de zenuwen kan werken. Echter is de gameplay nooit oneerlijk. Jazeker, het kan een straf zijn, maar als er iets misgaat, is het veelal je eigen fout. De beloning is echter groot. Het voelt goed wanneer je de brug opgebouwd ziet worden met jouw afgeleverde materialen en het is tof om zomaar een truck in een gehucht te ontdekken. Daarnaast is het een verfrissende wind om juist eens een tandje terug te schroeven en meer uitdaging te vinden in dingen waar echte truckers ook tegenaan kunnen lopen.

Dat gezegd hebbende is het niet enkel rozengeur en maneschijn. De game komt namelijk gepaard met aparte designkeuzes wat betreft het menu. Ook is het schakelen tussen de contracts (missies) behoorlijk wat gedoe. Ik lees dat veel gamers last hebben van crashes, maar gelukkig heb ik daar zelf, op twee gevallen na, niet al te veel last van gehad. De wegligging van de trucks voelt goed, zeker op de diverse terreinen, maar op het asfalt speelt de game vreemd genoeg het slechtst. Je lijkt altijd een beetje te glijden, terwijl je juist verwacht dat je op het asfalt onwijs veel grip hebt. Ook vind ik het raar dat bepaalde upgrades pas op een bepaald level ontgrendelen. Je zou verwachten dat je deze altijd kan aanschaffen mits je over genoeg valuta beschikt, maar helaas is dat niet het geval. Gelukkig is er altijd wel iets te doen voor truckers in onherbergzame gebieden en je hoeft dan ook niet te vrezen voor verveling.

Als jij het tof vind om op parkeerplaatsen te slapen, een tweede thuis van tankstations te maken of om Death Stranding meer dan één keer uit te spelen, dan is SnowRunner zeker iets voor jou. De game tracht zo realistisch mogelijk te zijn zonder dat de game zijn entertainmentwaarde verliest. Het voelt goed om de ruige terreinen te temmen en die keiharde ekkermannen te cashen in ruil voor jouw bloed, zweet en tranen. SnowRunner komt echter niet zonder op- of aanmerkingen. Zo vind ik het vreemd dat de game juist op zijn slechts is op het asfalt en dat sommige onderdelen pas te kopen zijn wanneer je een bepaald level bereikt. Ook werkt de camera lang niet altijd mee, maar dat wil ik nog wel door de vingers zien. SnowRunner is echt zo’n game die gemaakt is voor de fans van dit soort simulatiegames of graag pakketjes bezorgen in Death Stranding.

• Ander soort uitdaging
  • Geeft voldoening
  • Nooit oneerlijk