Review: Sniper Ghost Warrior Contracts 2 - Gericht op de lange afstand Pc

Geplaatst: 8 juni 2021 10:00

Na mijn vorige klus in het koude Siberië in Sniper Ghost Warrior Contracts mag ik mijzelf al wel een professionele sluipschutter noemen. Geen wonder dus, dat ik gevraagd werd om nog even mijn kunsten te tonen in het zonnige Midden-Oosten. Hoog op een plateau liggen en vervolgens even een doelwit vanaf meer dan duizend meter afstand neerknallen? Dat is allemaal geen probleem. Om jullie te overtuigen van mijn schietkunsten neem ik je graag mee in deze review van Sniper Ghost Warrior Contracts 2.

Raven is on location

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 verschilt qua verhaal niet heel erg van het eerste deel. Als sluipschutter word je ingehuurd om de regio Kuamar, gelegen in het Midden-Oosten, te bevrijden. President Omar Al-Bakr heeft daar samen met zijn vrouw de touwtjes in handen. Hoewel het regime nogal wreed is voor de plaatselijke bevolking, besluit jouw werkgever nu pas in te grijpen, omdat Al-Bakr een buurland wil aanvallen en dat voor problemen gaat zorgen op de oliemarkt. Uiteraard kun je de president niet meteen omleggen. Eerst moet je een aantal commandanten uitschakelen. Zij voeden de dictatuur met geld, wapens en propaganda. Kuamar is verdeeld in vijf regio's, net zoals het vorige deel in de Contracts-serie, waar je als sluipschutter verschillende missies moet voltooien. Het verhaal is voornamelijk bedoeld om de game een setting te geven en biedt weinig tot geen diepgang. Per regio wordt er wel netjes vernoemd wie je doelwit is en waarom het uitschakelen jou helpt met de jacht op de president. Het elimineren van deze doelwitten geeft je geld en skillpunten. Laten we eerlijk zijn Sniper Ghost Warrior Contracts 2 is dus een game die je speelt voor de gameplay en niet het verhaal.

Na een cutscene die hetzelfde verhaal vertelt als ik voor jullie heb omschreven, is de bedoeling van de eerste missie om vertrouwd te raken met je arsenaal. Dit doe je op een speciale trainingslocatie waar een sluipschuttersgeweer en verschillende soorten ammunitie klaarliggen om gebruikt te worden. Niet geheel onbelangrijk, aangezien het sluipschuttersgeweer het meest gebruikt gaat worden. Mocht je Sniper Ghost Warrior Contracts al gespeeld hebben, dan herken je de tutorial direct. Er wordt simpelweg verteld hoe je de afstand kunt bepalen samen met de windrichting en laat je oefenen met de verschillende soorten ammunitie. Zo kun je weer tegenstanders lokken, elektrische apparaten kapot schieten en hevig bepantserde soldaten uitschakelen, maar ook explosies opwekken. De ammunitie moet wel gekocht worden, dus in de eerste missie moet je het echt zonder deze kogels doen. Hoeveel impact dit allemaal heeft in combinatie met de windrichting ligt aan de moeilijkheidsgraad die je kiest. De moeilijkheidsgraad kies je niet aan het begin van de game, maar verschijnt op het moment dat je een missie start. Je kunt dus eenvoudig een missie op makkelijk voltooien om vervolgens de tweede regio op de hoogste moeilijkheidsgraad te proberen.

Een goede voorbereiding is het halve werk

In totaal kent de game vijf regio's waar telkens een aantal contracten moeten worden voltooid. Je bent verplicht om alle contracten te doen, voordat je toegang krijgt tot een nieuwe regio. Omdat een sluipschutter goed voorbereid moet zijn, krijg je een uitgebreide instructie over de doelwitten en de map. Naast de doelwitten kent elke regio ook nog zijn eigen verzamelobjecten, challenges en bounties. De challenges hebben altijd te maken met de doelwitten of je schietkunsten. Een voorbeeld is het elimineren van een doelwit zonder het alarm af te laten gaan of juist het doelwit te elimineren door middel van een explosie. Hierdoor is het mogelijk om elke regio nogmaals te doorlopen. Meerdere malen zelfs, als je echt alles wilt halen. Naast de instructie is het nalopen van je arsenaal ook onderdeel van de voorbereiding. De eerste regio op de map is een Long Distance missie, waarbij je een sluipschuttersgeweer nodig hebt dat excelleert op de lange afstand. Daarnaast kun je nog twee andere wapens meenemen en zijn er verschillende gadgets. Werpmessen zijn handig om stilletjes soldaten neer te halen, maar er is ook de keuze uit meerdere granaten en zelfs een drone. De drone is samen met de turret een nieuwe toevoeging en geeft toegang tot nieuwe strategieën. De drone kan niet alleen de omgeving verkennen als je het vrijspeelt, maar hij schiet ook speciale pijltjes af. Met het geld dat je met de contracten verdient, is het mogelijk om de wapens te verbeteren en de gadgets te kopen. Daarnaast verdien je ook skillpoints die je uiteraard inzet om van Raven een nog betere sluipschutter te maken. Denk aan geruisloos lopen, minder schade als je valt en betere uitrusting om beschermd te zijn tegen kogels. Dit systeem komt grotendeels overeen met hoe het er in het eerste deel er ook uit zag. En dat is geen schande, want ook in Sniper Ghost Warrior Contracts was dit al goed uitgewerkt. De menu's zijn namelijk overzichtelijk en het spreekt voor zich dat je skillpoints nodig hebt voor de vaardigheden en geld voor de wapens.

Ondanks een goede voorbereiding zijn er altijd situaties die je niet kunt overzien. Het gaat hier natuurlijk over de patrouilles, de hoeveelheid mankracht en de wapens die de vijand in bezit heeft. Aankomend in een regio, moet je dus wel voorzichtig blijven handelen. Daarnaast worden de bounties niet van tevoren aangekruist op de map. Aan het begin van een regio kun je wel zien of er een bounty te vinden is, maar je krijgt de locatie pas te horen als je dichtbij bent. De contractgever geeft dan simpelweg aan dat er een interessante kans is. Hetzelfde geldt voor de verzamelobjecten die verspreid zijn over de map. Wanneer je vlakbij het object bent, verschijnt er op de minimap een geel icoontje. De objecten zijn niet altijd even gemakkelijk te vinden en liggen soms midden in een beveiligde locatie verstopt.

Shoot them all

Na al dat gepraat over voorbereidingen is het tijd om over te gaan op de praktijk. Na het accepteren van een missie kom je op een veilige locatie in de regio terecht. Vanuit daar is het aan jou om te kiezen welke contracten je eerst wilt afronden. Hoewel je aardig wat vrijheid hebt, is er wel een duidelijke route te vinden. Hierdoor kun je eenvoudig van doelwit naar doelwit. Naast de grote bolwerken van de vijanden, zijn er ook kleinere kampen te vinden en zijn er veel patrouilles. Ook hier is er weer een keuze te maken, je kunt proberen om er langs te sluipen, ze in stilte te vermoorden of gewoon het kamp in rennen en iedereen neerknallen. Dit laatste heeft weinig met een sluipschutter te maken en het is dan ook een minpunt dat het vaak genoeg gebeurt dat je afhankelijk bent van je machinegeweer. Er zijn twee regio's die de term Classic Contract hebben en daar zijn veel zwaar bewapende faciliteiten. Weet je al sluipend dicht bij een soldaat te komen dan is er de optie om hem te verhoren. Dit kan nuttige informatie opleveren, zoals de locaties van alle soldaten in het gebied. Normaal gesproken doe je dit met de verrekijker, waarmee je onder andere soldaten en camera's kunt taggen. Met behulp van het masker dat Raven draagt, kun je ook de omgeving scannen of zelfs warmtebronnen zien. Dit is erg handig als je in een bos loopt waar de soldaten slecht te zien zijn. Wanneer een soldaat neergehaald is, kun je zijn kogels stelen en hem op je rug nemen om hem op een betere locatie neer te leggen. Wees niet bang als je meerdere malen mis schiet, want op elke sluipschutterslocatie zijn sowieso ammunitiekisten te vinden.

Omdat de missies zich af spelen in het Midden-Oosten, kun je veel zand en heuvels verwachten. Het is dan ook jammer dat je alleen kunt klimmen, wanneer de ontwikkelaars je daar toestemming voor geven. Ze hadden veel meer vrijheid kunnen geven en dat is in de praktijk ook wat logischer. De regio's zien er daarnaast wel erg goed uit, wat het totaal geen straf maakt om daar in rond te sluipen. Na het voltooien van een contract verschijnen er extractiepunten op de map. Hiermee voltooi je dus pas echt een contract en krijg je de keuze om de regio compleet te verlaten. Uiteraard kun je ook gewoon verder spelen en dan is het handig om nog even goed te kijken naar je arsenaal. Eén van mijn favoriete onderdelen van een game die in het teken staat van sluipschutters is ook weer van de partij. Namelijk de bulletcams. Wanneer je een perfect schot weet te bewerkstellen, krijg je een bulletcam te zien. Je volgt de kogel vanuit het sluipschuttersgeweer naar het doelwit toe, wat vaak nogal bloederig eindigt. De juiste positie en timing worden dus beloond met deze bulletcams, die altijd gaaf zijn om te zien. Mocht je iets minder fan zijn van ontploffende hoofden dan is zowel de optie om deze bulletcams als het bloed en gore uit te zetten.

Een goed vervolg?

CI Games ging met Sniper Ghost Warrior Contracts opeens een andere richting op met de franchise. Die game is dan ook erg vermakelijk om te spelen, maar liet hier en daar wat steken vallen. Omdat Sniper Ghost Warrrior Contracts 2 gebaseerd is op het eerste deel, kan ik niet anders dan de twee games even naast elkaar leggen. Is het een goed vervolg? Het eerste wat Sniper Ghost Warrior Contracts 2 goed doet, is de optimalisatie. De game loopt lekker soepel en ik ben in mijn speelsessie geen bugs tegengekomen. De regio's zijn ook een stuk interessanter en de contracten zijn afwisselend. Het helpt ook dat de challenges deze keer een stuk lastiger zijn om te voltooien, waardoor je eerder geneigd bent om een regio nogmaals te spelen. Wat nog wel een minpunt is, is dat de vijand razendsnel weet waar je bent. Ondanks dat je soms dertienhonderd meter verder op een heuvel in positie ligt. Hun wapens zijn blijkbaar ook meer gericht op de lange afstand, want sommige normale soldaten komen wel erg ver met hun kogels. Ook het fast-travelen is verbeterd, waardoor je niet direct naar een locatie kunt waar je nog nooit ben geweest. Dit voegt veel meer dimensie toe aan de game.

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 is voor een groot gedeelte gebouwd op het succes van zijn voorganger, maar weet de serie wel naar nieuwe hoogtes te brengen. Het beste onderdeel van de game is dan ook de nieuwe Long Distance missies, waar je van meer dan duizend meter doelwitten moet neerschieten. Deze regio's vereisen een stuk minder sluipwerk door bewakende faciliteiten en geven je een echte sluipschutters ervaring. Momenteel is er nog afwisseling tussen de Long Distance en Classic regio's, maar van mij mogen de Classic regio's wel verdwijnen in een nieuw deel.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Sniper Ghost Warrior Contracts 2 bouwt verder op het systeem van het eerste deel, maar weet het naar een hoger niveau te brengen. Een aantal minpunten uit het eerste deel zijn weggewerkt en de nieuwe Long Distance missies zijn zeker het beste onderdeel. Wanneer je veel plezier uit het voorgaande deel hebt gehaald of graag als sluipschutter aan de slag wilt, is Sniper Ghost Warrior Contracts 2 zeker een game om in huis te halen. Dit doe je echter niet voor het verhaal, want dat is nogal magertjes. Het land Kuamar is daarentegen wel interessant en de missies in de vijf regio's bieden genoeg variatie. De regio's zijn niet super groot, maar er zijn genoeg mogelijkheden om de missies naar je eigen hand te zetten. Hou er wel rekening mee dat je binnen tien uurtjes echt wel klaar bent met de vijf regio's. De challengers zijn wel een stuk moeilijker geworden en doordat je nieuwe vaardigheden verdient en met geld je wapens kunt aanpassen, is het wel aan te raden om de missies nog een keer te spelen.

• Een goed vervolg
  • Long Distance missies!
  • Moeilijkere challenges!