Review: Sniper Elite 3: Afrika PlayStation 4

Nadat er een aantal jaren een soort van pauze is gehouden en het bijna een no-go was om als ontwikkelaar te komen met een game die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelt, is het genre nu weer helemaal hip. Nadat we in april al Nazi's over kling konden jagen met het zeer vermakelijke Wolfenstein: The New Order en onlangs met het vrij teleurstellende Enemy Front, is het nu tijd om ons sluipschuttersgeweer uit de kast te halen en op Nazi-jacht te gaan in Sniper Elite 3.

Achter vijandelijke linies

Sniper Elite 3 laat Europa achter zich en vindt zich volledig plaats in Noord-Afrika, een originele locatie die nog niet in heel veel Tweede Wereldoorlog-games voorbij is gekomen. In Sniper Elite 3 kruip je net als de voorgaande delen in huid van de OSS-agent/sluipschutter Karl Fairburne, die naar Noord-Afrika is gestuurd om het Britse leger te assisteren. Al snel zien de commandanten zijn meerwaarde en plaatsen ze hem achter de vijandelijke linies om jacht te maken op hooggeplaatste Duitse en Italiaanse officieren en de plannen van 'n van de Duitse wonderwapens genaamd 'Projekt Seuche' te dwarsbomen. Echt heel bijzonder is het verhaal niet, maar het voldoet als kapstok voor het afschieten van de vele Duitsers en Italianen.

Vrijheid blijheid

Doordat Sniper Elite 3 zich in Noord-Afrika afspeelt, zijn er nieuwe mogelijkheden voor de makers. Weg zijn de vele kapotgeschoten Berlijnse gebouwen en de grijze en grauwe graphics uit het vorige deel. In plaats daarvan hebben we omgevingen met bergen, oazes, kleine dorpjes en natuurlijk zeer kleurrijke graphics. De acht levels die de game telt zijn behoorlijk groot en open en kunnen je behoorlijk lang bezig houden, zeker als je de game stealthy doorloopt en ook de zijmissies wilt voltooien. Een minpunt van het vorige deel was de matige AI van de vijanden, die vaak wisten waar de speler zich bevond. In Sniper Elite 3 zijn de vijanden een stuk intelligenter en weten ze na 'n schot niet meteen waar je je bevindt, maar na meerdere schoten wel. Het is dan ook zaak om na 'n of twee schoten van locatie te veranderen, want als de vijand je positie te weten komt, zijn ze meedogenloos en heb je als sluipschutter geen schijn van kans. Een groot minpunt is wel dat de vijanden te snel de zoektocht naar jou opgeven en doorgaan met hun gewone taken, iets dat we helaas nog steeds te veel in dit soort games zien. Daarnaast bevat de game enkele kleine glitches, zoals vijanden die je soms kunnen raken terwijl je perfect in de dekking zit.

Voor elke missie kun je kiezen met welke wapens en explosieven je het level begint. Uiteraard is je belangrijkste wapen je sluipschuttersgeweer, maar je hebt in de game ook de beschikking over verschillende pistolen, waarvan 'n met demper, en machinegeweren. Hoewel je een machinegeweer bij je draagt, zal je hoofdwapen toch echt het sluipschuttersgeweer zijn. Nieuw in dit deel is de mogelijkheid om je sluipschuttersgeweren te upgraden wat je kunt doen als je genoeg XP hebt verdiend. Hoewel er tijdens de Tweede Wereldoorlog nog geen dempers voor geweren waren, is het toch mogelijk om schoten te lossen zonder dat de vijanden gealarmeerd raken. Door je schoten te timen met bijvoorbeeld onweer of schoten van kanonnen zullen de Duitsers/Italianen je niet opmerken. De moeilijkheidsgraden van de game zijn ook nog het vermelden waard. Hoewel je op de makkelijkere moeilijkheidsgraden behoorlijk geholpen wordt, zal je op de hogere moeilijkheidsgraden tijdens het snipen rekening moeten houden met de wind, de zwaartekracht en is het niet mogelijk om vijanden met je verrekijker te markeren.

Kill-Cam 2.0

E'n van de belangrijkste features van de Sniper Elite-serie is de Kill-Cam. Deze was in het vorige deel al zeer bruut door het invoeren van X-Ray, waardoor je de kogel het lichaam van jouw doelwit zag penetreren. Met Sniper Elite 3 hebben de makers gezorgd voor X-Ray Kill-Cam 2.0. Het is heerlijk om de kogel uit je sluipschuttersgeweer te zien vliegen, die zich vervolgens een weg baant door de botten, spieren en organen van je vijand. Daarnaast hebben alle voertuigen nu ook een X-Ray Kill-Cam. Als je een vrachtwagen in het motorblok of in de brandstoftank schiet, zal je de kogel zien penetreren om daarna een kettingreactie te veroorzaken die tot de explosie van de vrachtwagen zal leiden.

Multiplayer

Naast de singleplayer bevat Sniper Elite 3 ook nog een uitgebreide multiplayer. Bij het vorige deel ontbrak de competitieve multiplayer bij de consoleversie, maar ditmaal is deze er van het begin af aan bij. De competitieve multiplayer is vermakelijk, maar zal je niet maanden vasthouden. De verschillende co-opmodi zijn echter meer de moeite waard. Naast dat je de gehele campagne met zijn tweeën kunt doorlopen, bevat de game de co-opmodi Overwatch en Survival. In Overwatch is 'n speler de sluipschutter die van afstand het slagveld in de gaten houdt en zorgt voor dekking. De andere speler is gewapend met een machinegeweer en een verrekijker waarmee hij vijanden kan markeren voor de sluipschutter. Aan hem ook de taak om bepaalde doelstellingen te voltooien terwijl de andere speler hem van afstand bijstaat. Survival is naast co-op ook alleen te spelen. In deze modus moet je proberen zo lang mogelijk te overleven tegen hordes vijanden. Deze beginnen met wat simpele vijanden, maar komen elke ronde met meer en worden later bijgestaan door sluipschutters en tanks.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Sniper Elite 3 bouwt voort op het succes van het vorige deel en verbetert bijna alle minpunten die Sniper Elite V2 had. Vooral de setting en de open-levelstructuur brengen de serie naar een hoger niveau. Het snipen vormt het belangrijkste deel van de game en voelt gewoon heerlijk, mede dankzij de geweldige en zeer brute X-Ray Kill-Cam. Een minpuntje blijft de AI, die wel beter is dan het vorige deel, maar het blijft raar dat ze de zoektocht naar een vijandelijke sluipschutter zo snel opgeven en daarna verder gaan met hun taken alsof er niets gebeurd is. Als ontwikkelaar Rebellion dit probleem aanpakt en voortborduurt op de succesvolle elementen uit Sniper Elite 3, dan kijk ik met veel plezier al uit naar het vierde deel.

• Open-levelstructuur
  • Sfeervolle en originele setting
  • X-Ray Kill-Cam