Review: Sly Cooper: Thieves in Time PlayStation 3

Geplaatst: 1 april 2013 16:00

Sly Cooper was een zeer leuke en populaire platform-serie ten tijde van de PlayStation 2. De games zagen er goed uit en bevatten leuke personages en lekkere flauwe humor. Ook waren ze geschikt voor een brede doelgroep doordat ze niet al te moeilijk waren. Toch hebben we na het derde deel lang moeten wachten op een nieuwe Sly Cooper, maar nu is daar dan eindelijk Sly Cooper: Thieves in Time.

Het Thievius Raccoonus

Sly Cooper: Thieves in Time begint direct na het einde van Sly 3: Honor Among Thieves. Sly heeft zijn dievenverleden en bende vaarwel gezegd en heeft een goed leven samen met zijn vriendin Carmelita Fox. Gadgetexpert Bentley past hierdoor op het waardevolle Thievius Raccoonus, een eeuwenoud boek waar alle klussen en tips van Sly's familie instaan. Als de pagina's van het boek voor de ogen van Bentley verdwijnen, zoekt hij Sly en Murray op en is het trio weer bij elkaar. De Cooper-bende reist vervolgens terug in de tijd met de tijdmachine van Bentley om te zorgen dat het boek weer compleet wordt.

Een reisje door de tijd

Sly Cooper: Thieves in Time is net als de vorige delen een 3D-platformer, maar je zult ook genoeg sluipen en vechten. Sly belandt door de tijdmachine al snel in de tijd van zijn voorvaders in onder andere het oude Japan, het Wilde Westen, het Engeland tijdens de Middeleeuwen en de Prehistorie. Hier is meestal iets aan de hand waardoor de pagina's van het Thievius Raccoonus zijn verdwenen. Al deze locaties zijn totaal verschillend van elkaar en zien er goed en sfeervol uit door het cell shaded-stijltje. Elke episode bevat een eindbaas waaronder het gordeldier Toothpick die nogal vol van zichzelf is en dol is op lollies met bonensmaak, hilariteit verzekert. Aan het eind van een episode volgt een gevecht met zo'n eindbaas, en in tegenstelling tot de rest van de game ligt de moeilijkheidsgraad hier behoorlijk hoog. Deze eindbazen hebben een hoop verschillende aanvallen en ik had keer op keer een goed gevoel als ik er 'n had verslagen.

Een wasbeer, een schildpad en een nijlpaard

Je speelt in Sly Cooper: Thieves in Time voornamelijk als Sly, maar ook Bentley, Murray en zelfs Sly's voorvaders hebben hun eigen missies. Ook heeft elk personage zijn eigen vaardigheden. Zo is Sly goed in sluipen en klimmen en loont het om vijanden te omzeilen in plaats van met ze te vechten. De schildpad Bentley zit in een rolstoel en is op het eerst gezicht niet zo mobiel als Sly. Toch is zijn rolstoel uitgerust met diverse gadgets waaronder een soort van jetpack, bommen en metalen grijparmen en heeft hij ook nog eens de beschikking over een bestuurbare auto met camera en raketten. Tot slot is daar het paarse nijlpaard Murray die het niet moet hebben van sluipen, maar er domweg op los ramt.

In de Episodes zijn kisten, potten en andere objecten te vinden die kapot geslagen kunnen worden in ruil voor muntjes. Met deze muntjes kunnen er nieuwe aanvallen en vaardigheden voor Sly, Bentley en Murray worden gekocht in het speciale Thief Net. De personages zijn goed uitgewerkt en dankzij de goede teksten en humor zijn de cutscenes bijzonder vermakelijk. Tussen de gewone gameplay door verschijnen er ook nog minigames. Soms moeten er computers worden gehackt in de vorm van een twin stick shooter of zal je à  la Guitar Hero een knoppencombinatie moeten indrukken om Murray in Japan te laten dansen in een Geisha-kostuum om zo bewakers af te leiden, wat er uiteraard hilarisch uitziet. Tot slot bevat de game ook Nederlandse stemmen, en tot mijn verrassing doen deze bijna niet onder voor de Engelse stemmen.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

Sly Cooper: Thieves in Time is gewoon een heel leuke platformgame en de vraag blijft waarom we zo lang op een nieuw deel hebben moeten wachten. De verschillende personages en locaties houden de game fris en het geheel is zeer goed afgewerkt. De game is ook nog eens Cross-Play voor de PS Vita en houd je tussen de twaalf à¡ twintig uur bezig aan de hand van hoeveel je verkent en verzamelt. Een minpunt van de game is wel dat de laadtijden veel te lang zijn, maar dat is dan ook het enige minpunt van deze topper.

• Sly, Bentley en Murray
  • Sfeervolle omgevingen
  • Lange speelduur