Review: Skylanders: Swap Force Xbox 360

Geplaatst: 22 oktober 2013 10:00

Wat is er nu leuker dan een gecombineerde ouderwetse en nieuwerwetse kinderhobby? Action figures en video games kwamen twee jaar geleden al succesvol samen in de allereerste Skylanders-game, momenteel zijn we via de Giants al aanbeland bij het derde deel. Skylanders: Swap Force lijkt echter meer te zijn dan een simpele manier om veel geld te vragen voor aantrekkelijke poppetjes: het is zowaar een leuke game.

Skylanders saga

Laat ik starten met een bekentenis: zowel Skylanders: Spyro's Adventure, als Skylanders: Giants, hebben mijn gamecollectie niet weten binnen te dringen. Toch ben ik al altijd gecharmeerd geweest van de vele sfeervolle poppetjes en het oorspronkelijke karakter waar de serie vanaf stamt: Spyro. Met Skylanders: Swap Force ben ik nu niet alleen een drietal speelgoedstukken rijker, ook heb ik zelf kunnen beleven waar de enorme hype rondom de kinderlijke combinatie van video game en speelgoed vandaan komt. Voor de fanatiekere gamer die wel vaker kiddy games links laat liggen: een Skylanders: Swap Force starterpack bestaat uit drie Skylander-poppetjes en een heuse Portal of Power. Deze regenboogkleuren stralende portaal sluit je aan op je console, in dit geval de Xbox 360, je plaatst hier een poppetje op en een replica wordt speelbaar in de game. Simpel concept; niets mis mee.

Kaos in Skylands

De gemenerik Kaos heeft in Swap Force nieuwe kwade plannen en daar moet uiteraard een stokje voor worden gestoken. De weg hiernaartoe is uiterst interessant. Vooral de tussenfilmpjes springen er meteen uit. Deze ademen sfeer en worden verrijkt met grappige karakters. De Nederlandse voice-overs zijn niet van een uiterst hoog niveau, maar zullen de doelgroep ook nooit echt in de weg zitten. De Skylanders-games zijn namelijk gericht op een vrij jong publiek en dit schemert ook door in de gameplay. Het grootste deel van de tijd zul je bezig zijn met het verslaan van vijanden en het verzamelen van muntjes en XP; dit alles in vrolijke thema's die de sfeer van de tussenfilmpjes doorzetten.

Het vechten met vijanden is vrij simpel, maar wordt nooit echt saai. Er worden in een rap tempo nieuwe vijanden geïntroduceerd en een groot deel hiervan dient op een bepaalde manier te worden verslagen. Ook heeft iedere Skylander natuurlijk zijn eigen krachten, ook al zijn dit er nooit meer dan drie. Deze krachten kunnen bovendien worden verbeterd met upgrades, waar het verzamelde aantal muntjes aan gespendeerd kan worden. Hierdoor kun je Skylanders: Swap Force best zien als een ware loot-game met Diablo-eske verzameldrang. Niet alleen muntjes kunnen namelijk verzameld worden, ook liggen er grote hoeveelheden schatten en verzamelobjecten verstopt in de levels.

Deze verzameldrang komt pas echt tot zijn recht wanneer het gaat over de vele beschikbare Skylander-poppetjes. Met de drie uit het starterpack, en de poppetjes uit de vorige delen, is de game compleet te doorlopen. Om echter ieder gebied te kunnen bereiken en alle geheimen te kunnen ontdekken zal er toch echt in de buidel moeten worden getast. Binnen de levels zijn namelijk poorten aanwezig die met een Skylander van een bepaald element moeten worden geopend. Hier komt ook de opvallendste nieuwigheid van dit derde deel om de hoek kijken: het swappen van karakters. Sommige poppetjes zijn namelijk opgebouwd uit een boven- en een onderkant en kunnen met elkaar worden verwisseld. Bepaalde poorten vragen dan ook om bepaalde combinaties. Combineer je dus een water en een vuur Skylander, dan gaat de bijbehorende poort open en schuifel je op je brandende tentakels naar binnen.

Terechte hype

Doordat ik het principe van de Skylanders-games nog niet eerder had ervaren, had ik mezelf wat sceptisch opgesteld. Ik zal ook zeker niet de enige zijn die dit onwetend als een gemakkelijke inkomstenbron voor Activision bestempelde. Toch was ik dit gevoel na enige tijd spelen al kwijt. De game is namelijk lekker simpel, lekker sfeervol en gewoonweg een genot om te spelen. Het kostte me geen enkele moeite om games als Grand Theft Auto V en de footies even aan de kant te leggen en in de wereld van Skylands te duiken. Bovendien heb je voor het voltooien van het verhaal al een goede vijftien uur nodig en is er tijdens en na dit avontuur nog ontzettend veel meer te beleven. Je kunt kiezen voor verschillende modes zoals Time Attack of Score Attack, waarbij je een verhaallevel nogmaals speelt, maar dan met een ander doel. Daarnaast kun je ook voor losse opdrachten kiezen waar de speciale powers van de Skylanders centraal staan. Dit levert dan weer een groot aantal mini-game-achtige levels op. Of je gaat even lekker voor een bonusmissie, arenagevecht, of kiest ervoor om samen met een vriend aan de slag te gaan. Ondertussen doe je steeds meer ervaring op, waardoor er nog meer nieuwe content vrij wordt gespeeld.

Tot slot zijn er toch een klein aantal mindere punten aan Skylanders: Swap Force. Zo staat de camera te allen tijde vast en wil dit op sommige momenten nog wel eens vervelend uitpakken. Op de hogere moeilijkheidsgraden kan dit nog wel eens lichte frustratie veroorzaken. Als oudere gamer zul je waarschijnlijk voor een dergelijke moeilijkheidsgraad kiezen, want anders zul je de gehele game geen enkele uitdaging ervaren. Het feit dat de gehele game te doorlopen is met het bijgeleverde aantal figurines is bewonderenswaardig, maar de verzamelgerichte sfeer die door de gehele game hangt laat je toch hunkeren naar meer poppetjes, hoe oud je ook bent.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

Skylanders: Swap Force is een genot om te spelen. De game is duidelijk gericht op de jongere gamer en geeft deze tientallen uren aan speelplezier: een lang verhaal en ontzettend veel te doen. Het swappen van poppetjes is een leuke toevoeging en de wereld en gameplay staan gewoonweg als een huis. De camera is op enkele momenten de enige boosdoener, maar weet het plezier dat de Skylanders generen niet te dwarsbomen. Bovenal kan de game geheel worden doorlopen met het bijgeleverde aantal poppetjes, maar weet Skylanders: Swap Force je toch te laten hunkeren naar meer. Ik weet in ieder geval wat ik de komende maand hoop terug te vinden in mijn schoen!

• Heel veel content
  • Zeer sfeervol
  • Swappen is leuk