Review: SingStar zingt met Disney PlayStation 2

Vaak wordt gezegd dat EA goed is in het uitmelken van series als FIFA, Need for Speed en natuurlijk De Sims. Sony blijkt er echter ook wat van te kunnen, want met meer dan twintig SingStar-games verdien je wat mij betreft ook zo'n felbegeerde uitmelkbokaal. Maar geef Sony eens ongelijk: games waarin je keihard mee kunt blèren op je favoriete muziek zijn nou eenmaal leuk. Afgelopen week kon ik met twee SingStar-games aan de slag. Ditmaal bespreek ik 'SingStar zingt met Disney'.

SingStar?

Mocht je na die twintig delen nog steeds niet bekend zijn met SingStar (schaam je!): SingStar is een karaokegame. Via de bijgeleverde microfoons zing je mee met de muziek. Op het scherm verschijnen de tekst en een soort notenbalk. Net als met karaoke moet je op het juiste moment de juiste tekst in de juiste toon zingen. Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden, zodat zowel de kraaien als de nachtegaaltjes onder ons genoeg uitdaging hebben.

Er valt zowel alleen als met tweeën te zingen. Met z'n tweeën kun je ervoor kiezen de microfoon door te geven, een duet te zingen of tegen elkaar te strijden. Mocht je geen vrienden hebben om mee te zingen, kun je altijd nog de EyeToy-camera gebruiken om jezelf op het scherm te zien. Ook kun je jouw gezang opnemen. Dan kun je later horen waarom de politie ook alweer langs kwam voor geluidsoverlast.

Jeugdsentiment

Wat gameplay betreft zit het met SingStar zoals altijd wel goed. Wat een SingStar dan ook maakt of breekt, is de tracklist. Deze is ditmaal gevuld met twintig Disney-hits, afkomstig uit de oude Disney-films. Zo goed als alle Disney-films van vroeger zijn naar mijn mening klassiekers en de gekozen nummers roepen dan ook een hoop herinneringen op. Dankzij de bijbehorende filmscènes die op de achtergrond meedraaien, komt die onbezorgde tijd van vroeger weer even helemaal terug naar boven.

De tracklist

Om hem jullie niet te onthouden, is hier eerst de tracklist:
-Cruella de Vil (101 Dalmatiërs)
-Een nieuw begin (Aladdin)
-Belle en het Beest (Belle en het Beest)
-Bibbidi-Bobbidi-Boe (Assepoester)
-Aan het werk (Assepoester)
-Het is een boef (Lady en de Vagebond)
-Eentje is de eerste (Peter Pan)
-En je zweeft (Peter Pan)
-Hoe komt het? (Doornroosje)
-Als in een droom (Doornroosje)
-Mensenkind (Tarzan)
-Niemand swingt zoals een echte kat (De Aristokatten)
-Wat je van beren leren kan (Het Jungle Boek)
-Ik ben net als jij (Het Jungle Boek)
-Wacht maar tot ik koning ben (De Leeuwenkoning)
-De kringloop van het leven (De Leeuwenkoning)
-Diep in de zee (De Kleine Zeemeermin)
-Kus haar dan (De Kleine Zeemeermin)
-Ik ben jouw beste vriend (Toy Story)
-Winnie de Poeh (Winnie de Poeh)

Karig

Wat me tegenvalt, is dat er helaas wat weinig nummers aanwezig zijn. Slechts een paar films zijn gekozen, terwijl er nog wel meer Disney-creaties te vinden zijn met vrolijke liedjes. Ook zijn de nummers wat kort. Logisch, omdat je vastzit aan de film, maar het versterkt wel het gevoel dat er maar weinig nummers te zingen zijn.

Ook mis ik grote hits uit de wel gekozen films, zoals Hakuna Matata en natuurlijk Can You Feel The Love Tonight uit The Lion King. Jammer dat Sony niet de moeite heeft genomen om ook die nummers erin te krijgen. Wat mij betreft een groot gemis.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

SingStar zingt met Disney' is voor jong en oud genieten geblazen. Voor de kids is Disney nog even geweldig als voor de jongeren en ouders vroeger. Voor die laatste roept dit alles ook nog eens oude herinneringen op. Niet alle hits en niet alle grote films zijn gekozen, waardoor de tracklist wat karig lijkt. Toch blijft SingStar een geweldige game tijdens feestjes en het herinnering oproepende 'SingStar zingt met Disney' is daar geen uitzondering op.

• Disney-klassiekers
  • Herinneringen ophalen
  • SingStar