Review: SingStar Turkish Party PlayStation 2

Geplaatst: 11 december 2008 16:29

Eerder mochten mijn buren al genieten van mijn zoete stem toen ik meezong in SingStar zingt met Disney. Ik (en zij waarschijnlijk ook) kon er geen genoeg van krijgen en greep de microfoon nogmaals. Deze keer kwam er echter alleen maar wat gebrabbel en geneurie uit. Ik ging namelijk aan de slag met SingStar Turkish Party. En wat bleek, mijn Turks is helemaal niet zo goed als gedacht!

SingStar?

Mocht je na die twintig delen nog steeds niet bekend zijn met SingStar (schaam je!): SingStar is een karaokegame. Via de bijgeleverde microfoons zing je mee met de muziek. Op het scherm verschijnen de tekst en een soort notenbalk. Net als met karaoke moet je op het juiste moment de juiste tekst in de juiste toon zingen. Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden, zodat zowel de kraaien als de nachtegaaltjes onder ons genoeg uitdaging hebben.

Er valt zowel alleen als met tweeën te zingen. Met z'n tweeën kun je ervoor kiezen de microfoon door te geven, een duet te zingen of tegen elkaar te strijden. Mocht je geen vrienden hebben om mee te zingen, kun je altijd nog de EyeToy-camera gebruiken om jezelf op het scherm te zien. Ook kun je jouw gezang opnemen. Dan kun je later horen waarom de politie ook alweer langs kwam voor geluidsoverlast.

Ik ben güzel!

Mijn Turkse woordenschat is bijzonder karig te noemen, met slechts 'moeder', 'ik zweer het' en een scheldwoord waarvan ik slechts weet dat je het beter niet kunt zeggen in het bijzijn van mensen die het verstaan. Het meezingen met Turkse liedjes was dan ook geen daverend succes te noemen. Dat had ook te maken met het feit dat ik slechts 'n liedje van de hele tracklist kende. Dat nummer ging me echter wel goed af. Regelmatig verscheen het woord 'güzel' in beeld en ik ben er maar vanuit gegaan dat dit 'goed' betekent.

Dat was voor mij dan ook het nadeel aan SingStar Turkish Party: de gehele game is in het Turks en dit is niet aan te passen. Ook de menu's zijn Turks, waardoor je als leek op het gebied van de Turkse taal niet zo gauw weet wat er staat en hoe je nu eigenlijk kunt beginnen met zingen. Na wat uitproberen kom je er wel uit, maar het is jammer dat er niet meerdere menutalen te kiezen zijn. Voor de Turken onder ons geen probleem, maar voor iedereen die de Turkse taal niet beheerst, is het erg onhandig.

Tracklist

Zoals altijd is de tracklist het belangrijkst aan SingStar, dus ook bij deze game. Hieronder staan de dertig nummers die je kunt meezingen:
-Alisan - Olay Bitmiftir
-Ankarali Namik - Hovarda
-Burcu Günes - Cile Bülbülüm
-Demet Akalin - Tatil
-Ferda Anil Yarkin - Ayrilmayalim
-Ferdi Tayfur - Cicekler Acsin
-Gülben Ergen - Süpriz
-Gülsen - Of Of
-Gündogarken - Elimde Olsaydi
-Hande Yener - Kirmizi
-Ibrahim Tatlises - Agri Dagin Eteginde
-Kargo - Ates Ve Su
-Kayahan - Feninle Her Seye Varim Ben
-Kenan Dogulu - Bas Harfi Ben
-Kutsi - Sana Ne
-Meyra - Efendim
-Mor Ve à–tsi - Cambaz
-Muazzez Ersoy - Emanet
-Murat Boz - Püf
-Mustafa Sandal "“ Indir
-Mustafa Sandal - Isyankar
-à–ykü & Berk - Evlerinin à–nü Boyal
-Rober Hatemo - Senden Cok Var
-Seda Sayan - Bebegim
-Sezen Aksu - Sarki Söylemek Lazim
-Tarkan - Kuzu Kuzu
-Tarkan - Simarik
-Teoman & Sezen Aksu - Paratarca
-Yildiz Tilbe - Ben Senin Var Ya
-Yurtfeven Kardefler - Simdi Halay Zamani

Demet Akalin? Mor Ve à–tsi? Tarkan!!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik slechts 'n zanger uit de gehele lijst ken, en dat is Tarkan. Simarik (dat liedje met die kusjes) was nog enigszins mee te zingen, maar bij de rest haakte ik snel af. Maar dat kun je SingStar Turkish Party niet verwijten, het is ten slotte een karaokegame met Turkse nummers.

Hoewel ik dan niet mee kan zingen, moet ik toegeven dat de muziekstijlen wel aardig divers zijn. Ik had alleen traditionele Turkse muziek verwacht, maar er is bijvoorbeeld ook Turkse pop en rock te vinden. Wat dat betreft voor ieders dus wat wils, mocht je de tekst kunnen volgen.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Hoewel mijn Turks niet genoeg ontwikkeld is om te kunnen genieten van SingStar Turkish Party, lijkt het me voor Turks sprekenden toch een leuke toevoeging. Het hele menu is in het Turks, wat wellicht handig kan zijn. Jammer is wel dat er geen Nederlands menu mogelijk is, want dit maakt het voor de rest onbegrijpelijk. Qua muziekstijlen is de tracklist gevarieerd genoeg, al betwijfel ik hoeveel nummers je daadwerkelijk ook zult (her)kennen. Voor iedereen die geen Turks spreekt of die de nummers niet kent, is dit geen aanrader. Het blijkt te moeilijk om in het Turks de juiste woorden mee te brabbelen. Voor de kleine groep die overblijft echter is dit een leuke toevoeging aan de SingStar-collectie.

• Geheel Turks
  • Gevarieerde tracklist
  • SingStar